Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1941 ggr
Katti
7

Övergödda kainer *frustrerad*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag omplacerar kaniner (och föder upp) och är just nu ännu mer frustrerad än vanligt över folks enorma okunskap om det djur de har skaffat. Jag får knappt hit en enda normalviktig kanin… I de flesta fall säger ägaren att kaninen äter dåligt med hö (ibland så dåligt att man har slutat att ge hö eftersom det känns meningslöst att köpa hem det…) och att den fått fri tillgång till kraftfoder (ofta blandningar).

Jag informerar alla som köper kaniner av mig och trycker verkligen på det här med utfodringen både när jag pratar och i mitt skötselråd. Men nu vill jag gärna ha tips? på vad man kan kan göra mer.

Vad kan jag och alla andra göra för att sprida kunskap om hur kaniner ska äta?

sskaniner
0

ja det är ju bara synd om kaninen när den ser ut så där tyvärr

vet en tjej som har en kanin på 5år som endast äter pellets, dessutom pellets som är till matkaniner så den är extra fet

anledningen när man ifrågasätter henne är att kaninen ändå snart dör:O för dom lever ju inte längre än till 5;)

fungerar inte att prata med henne så hon anmäldes för 2veckor sen(inte endast för övervikt utan för ostädade o försmå burar oxå)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

zezagena
0

TS De köpare som intress läser/lär sej mera om kaninens kost/skötsel så är nog inte så mkt annat att göra än att fortsätta informera även tipsa om bra nät-sidor o försöka hålla kontakten med köpare/ev be om foton. Din sida är ju mkt informativ  Flört

Katti
1

#2, jag menar inte till mina kaninköpare utan till folk i allmänhet. De som får helt fel (eller ingen) information när de köper kaninen.

Ett problem är ju också att det förekommer så himla mycket information som är fel… Inte minst det som jag tror kommer från Roslagstulls Djursjukhus att kaniner ska ha fri tillgång till kraftfoder tills de är 8 månader. Det står på kaninsidor överallt, så hur ska folk kunna förstå att det är fel?

Chieko
0

#3 Min veterinär tyckte nästan att jag gav för mycket när jag gav 1/2 dl till en rex som är under halvåret. De rekommenderar 1 msk per kilo, och inga gnagarblandningar! Vad händer om du pratar med ert sjukhus? Har de någon anledning till att rekommendera samma till alla kaniner? Och vad säger de om mängden efter 8 månaders ålder?

Men till problemet: djuraffärer! de vill sälja pellets/gnagarblandningar eftersom de tjänar pengar på det. Så innan man får dem att informera rätt så kommer du att få in överviktiga kaniner…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Katti
2

Det är inte mitt djursjukhus, det är Djurklininken Roslagstull i Stockholm (skrev fel ovan, men de hör ihop med Bagarmossen). De marknadsför sig hårt som mycket kunniga inom diverse arter av smådjur, och är det säkert också, men det här har de fått om bakfoten Rynkar på näsan.

Såhär står det på deras sida om pellets till kaniner (hela texten finns på  http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm):

"Kaninpellets

Pellets av god kvalitet kan bjudas dagligen i begränsade mängder. På grund av högt innehåll av kolhydrater, låg mängd fibrer, och hög mängd kalcium i pellets kan okontrollerad utfodring med pellets leda till fetma, hjärt- och leversjukdomar, kronisk diarré och njursjukdomar. Se till att Du köper pellets med högt fiberinnehåll (18% eller mer, helst upp mot 20-25%), och att Du köper små mängder i taget. Förvara pellets i kylskåp eller kallt och torrt för att förhindra att de förstörs. Gamla härskna pellets kan leda till att Din kanin slutar äta.

Följande uppställning visar DAGLIGA MÄNGDER som Din kanin kan utfodras med. FYLL INTE PÅ SKÅLEN även om alla pellets är uppätna före nästa dag. ÖVERUTFODRING MED PELLETS OCH ”KANINBLANDNINGAR” ÄR DEN FRÄMSTA ORSAKEN TILL DE HÄLSOPROBLEM VI SER HOS KANINER! Håll Din kanin frisk genom att inte överdriva.

• Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd
  • Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
  • Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
  • Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
  • Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen

I vissa situationer kan Din veterinär rekommendera att pellets helt utesluts ur dieten. Bli inte orolig - Din kanin kan få i sig alla nödvändiga näringsämnen från hö och bladgrönsaker som Du i stället blir instruerad att utfodra med. (Detta är vanligen den behandling som vi rekommenderar till mycket feta kaniner som måste bantas på ett säkert sätt.)"

Jag har mailat dem 2 ggr och påpekat detta. Första gången fick jag inget svar och andra gången ett tämligen snorkigt svar att veterinären som har skrivit detta minsann är expert på kaniner.

#4 Ja, zooaffärer är ett enormt problem… Personligen skulle jag önska att försäljning av djur i affärer förbjuds. Då får alla som vill köpa djur vända sig till en uppfödare direkt och får förhoppningsvis mycket bättre information om djuret de köper. Sen kan affärerna sälja foder. De upplysta kunderna kommer att efterfråga sånt som är bra Glad.

dermot
2

Förvara pellets i kylskåp? Skulle aldrig falla mig in.. Haha :P

Och att köpa lite i taget vore ju en hemsk dyr resa för mig och nog de flesta andra uppfödare. Tungan ute

3/4dl till en jätte… Hmm.. nej, jag vill gärna ha mina kaniner levande, skinn och ben kan jag skaffa någon annanstans…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
5

Oj oj, fri tillgång upp till 8 månader - då rullar ju de allra flesta dvärgvädurar fram.. Foten i munnen

NaDa...
0

Jo usch.
Har själv fodrat mina kaniner fel, ända till för ca 1,5 år sedan fick de gnagarblanding (Dock inte obegränsat) och mycket frukt/grönsaker varje dag.
Det var ju då djuraffären som hade informerat mig om det, de sa att all mat som fick säljas var nyttig för kaniner, att jag skulle välja den som såg godast ut. Jag trodde ju på dem eftersom jag tänkte att 'Man måste ju veta saker om djur för att få jobba i djuraffär' Hmpf..
Thank god for Kanin i fokus, hade nog inte haft mina kanier levande annars!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Katti
0

#8 Ja, det är sant. Man måste veta en hel massa om djur för att få jobba i djuraffär. Det är lag på det (i alla fall om man ska sälja djur). Men det finns ingen lag som säger att man måste säga det man vet. De ljuger många gånger medvetet för att få sälja mer/dyrare (d v s tjäna mer) Gråter.

marty94
1

Håller med dig.
Driver oxå omplaceringshem och får nästan aldrig in en kanin som är fin i hullet..
Det är synd och man vet inte hur man ska sprida bra info och ge kunskap till folk.

zezagena
0

Läst det där oxå på R-tulls sida, fri tillgång till ca 1 msk/dagen för en kanin på 2 kg är rätt stor omställning, så följs det rådet ordagrant går djuret sannolikt ner i vikt i rasande fart Skrattande

det är ju ändå så individuellt hur mkt mat ett djur behöver o mår bra av, -genetiska/ärftliga, aktivitet, temp, fodersort..

Katti
0

En smällfet 8 månaders kanin går tyvärr inte ner "i rasande fart" även om man drar ner så mycket på kraftfodret. Och det är absolut inte hälsosamt att gå upp och ner i vikt. Så rådet är uppåt väggarna FEL!

Stiinisen
0

Har en 'kompis' vars kanin har dubbel så stor haka som kaninen på bilden.
Detta gör mej bara ledsen , då jag tyckert synd om kaninen.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

ninuuus
0

Vad tur att jag hittade den här tråden, har en kanin (de sa att han är en lilla tysk men jag tror mer han är en blandras, ser ut som en stor dvärgvädur) på 7 månader och lite över 2 kg. Jag ger honom fri tillgång till både hö och pellets då jag läst på bland annat Roslagstulls hemsida att man bör göra det, men också från vad djuraffärer sagt.

Men nu skulle jag gärna vilja ha råd hur mycket pellets jag bör ge varje dag osv. Efter att ha läst era kommentarer så inser jag att jag förmodligen gjort fel och vill gärna ställa allting till rätta.

Kanske någon som har lust att PMa mig med tips? på nedtrappning osv? Han äter knappt hö längre heller men proppar gärna i sig pellets. Kan även ta en bild på honom om så krävs så ni ser hur han ser ut just nu, men som sagt, han väger över 2 kg, vet inte exakt, då djuraffären mitt emot är stängd och har ej våg, men för ca 1-2 månader sedan var det 2,1 kg.

Tack så mycket på förhand!

/Nina

Fridaaaa
0

#14 Lilla tysk ser ut som en stor dvärgvädur ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ella99bella
0

på en kanin sida stod det att kaniner skulle ha MINST 3 olikafrukter/grönsaker per dag…..suckObestämd

Mvh/Ellen<3Glad

[Wera]
0

Jag känner igen det här så det är helt sjukt!

Min pojkväns pappa hade hundratals kaniner som ung (de födde upp för mat). Trots detta gav min pojkvän och hans syster (dvs, denna kaninvana människas barn) enorma matskålar fullproppade med pellets (alt. blandning?) till deras kaniner när de var små. De hade alltså fri tillgång.

Detta gör att min pojkvän istället tycker synd om mina kaniner för de enligt han svälter??! Eftersom att de bara får en näve pellets (½-1 dl/dag) och hö. Varje gång han ser mig mata dom gnäller han "så synd om dom, gud vad lite mat" :( :P Jag berättar och förklarar men han tycker ändå att det är fel…

Katti
0

Slaktkaniner får väl ofta fri tillgång till pellets eftersom de ska växa så mycket som möjligt till 4 månaders ålder när de slaktas. Så de har säkert sett pappa göra så! Säg till pojkvännen att dina kaniner är lyckligt lottade som får leva ett långt liv Skrattande.

Katti
0

#14, ta bort pelletsen helt och ge din kanin bara hö och kanske lite morötter eller liknande. Nu hnär det kommer grönt ute kan du ge det också i fri tillgång, bara du introducerar det försiktigt eftersom kaniner är väldigt känsliga för foderbyten!