Dräktig eller inte?
Vissa brukar para om sina kaniner ca 2-3veckor efter första parningen för att se om honan är villig, är hon då inte det så är det större risk att hon är dräktig.
Idag var det ca 2,5 vecka sedan jag parade mina 2 hermeliner med 4 ''lyckade'' parningar. Och idag testade jag den metoden med att ompara. Honan var då villig. Men stämmer den metoden? Betyder det nu då att honan ev. ej blev dräktig på förra försöket?? :P
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Så ska man inte göra! Kan hända att hon blir parad igen och kan ha 2 kullar i magen… = Inte särskilt bra.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Oj, har fått tips? av många uppfödare att göra så 
är det farligt?? Vad bör jag tänka på nu då?
Menade absolut inte att göra honan skadad på något vis! 
/ Cornelia Andersson,
#2 Hade du ihop kaninerna? Gjorde hanen nåt eller det var bara honan som visade att hon var villig? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
''tyvärr'' så gjorde ju hanen, ''flög av'' också.
Om jag nu gjort nåt fel så.. ÅHH jag känner mig så dum!! ;(
/ Cornelia Andersson,
#4 Då är det troligt att hon blir dräktig med 2 kullar, om hon inte är skendräktig? sen första gången.
// Anka
Kaniner kan väll inte vara dräktiga md två kullar sammtidigt? Dom har väll bara en livmoder?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Nu mår jag dåligt över det jag gjort.. Jag har ju plats å så till 2 kullar och det finns rätt så många intresserad + att jag ska behålla en hona själv (antagligen) MEN jag vill ej skada honan (Ametist) på något vis! :(
/ Cornelia Andersson,
#6 Jo de kan vara dräktiga med 2 samtidigt, min hona var det en gång. Dock inte med mening, tjuvparning andra gången.
// Anka
Vet inte om en kanin kan vara dräktig med två kullar, det låter orimligt. Men även om det inte skulle vara sant så kan det stressa honan om hon skulle vara dräktig. Så den metoden är inte bra :)
Ok, det ska jag verkligen INTE göra om iallafall! :S
/ Cornelia Andersson,
#6: Kaniner har två livmoderhorn. Normalt sett brukar ena livmoderhornet täppas till när det blir befruktade ägg i det andra. Men i sällsynta fall händer det att det blir något fel, att den signalen går förlorad och då kan honan få kullar i båda livmoderhornen, där dvs två kullar i olika åldrar. Inte vanligt alls, men kan ske.
Så vad händer när kull nr:1 föds med värkar etc, startar födsel av kull nr:2 då åxå och kommer flera veckor för tidigt? Överlever honan, tänker lite platsmässigt i buken åxå?
#12: Om nu en hona bär på 2 kullar samtidigt och värkar startar för kull 1, så stannar kull 2 kvar, vad jag förstått det som. Detta är som sagt inte jättevanligt att det händer. Honan överlever också, eftersom ungarna anpassar sig till den plats de har.
Sedan kan ju honan få missfall om hanen stressar henne genom att kanske försöka para
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här hemma väntar alla tjejerna smått och hanen som vi har är skvatt tokig. Han springer lös inne på altanen och skvätter och stampar och drar med hakan på allt. Fundering kring om han bara känner sig lite vårlysten eller om det är så att någon/några av honorna inte är dräktiga alls..