Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 861 ggr
Blackberry
0

Allergi, vad kan man använda?

Är allergisk mot damm. Nu ska vi flytta och de inglasade är framför sovrummet, vilket innebär att jag inte kan varken röka på balkongen eller vädra sovrummet om jag väljer och behålla kaninerna. Och jag behöver verkligen kunna vädra sovrummet just pga min allergi.

Finns de något burunderlag som dammar lite? Tanken var och skaffa stort akvarium och bygga någon form av filtertak på de men då lär ju tjejrna kvävas av all skit som går runt i luften där inne.

Någon med tips?, vill ju så klart hellst behålla mina brudar men de verkar som de blir svårt.

Fridaaaa
0

Akvarium är inte lämpligt till kaniner, inte ens med någon slags filtertak.
Gallerbur eller frigrående är det bästa.

Spån med halm ovanpå? Jag tycker inte det dammar då (halm ska ju inte damma).
Eller kanske ha någon slags matta i botten och sedan t.ex toa-lätt i kanintoalätten där dem bajsar och kissar?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

svartkanin
1

Sluta röka? Inte mitt problem, men det hade ju varit lite lättare då.

Bor du i lägenhet? Om du har en gård kan dom bo ute längst en husvägg Glad
Spån med halm ska nog vara lite bättre…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

zezagena
0

Jo halm dammar definitivt om du känslig, kanske kan hampa-strö funka..

svartkanin
0

#3 Hampa dammar ännu mer ju!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

zezagena
0

#4 helt dammfritt är det väl inte men har prövat o kändes bra tyckte jag, se vidare artikel hermelinifokus om hampa

Frida
0

Papperspellets dammar i mitt tycke mycket mindre än strö och dylikt.

Ett alternativ är att köpa en luftrenare till sovrummet. Jag som (bland annat) är pollen- och gräsallergiker har en sådan här som fungerar utmärkt eftersom jag inte ens kan vädra i sovrummet pga pollen större delen av året.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Blackberry
0

Har testat och ha matta på botten och en kattlåda i ena hörnat. Dom gick på låda men samtidigt hade den ena kaninen kalas kul med mattan. Så de gick inte och ha de inne som jag hade tänkt för fick ha spån och toalätt i hela buren och allergin blev värre.

Just nu bor vi på bottenplan med uteplats där de springer fritt, men ska flytta 6 trappor upp och bara ha inglasad balkong så de blir väldigt krongligt

En vacker dag ska jag sluta röka men inte just nu Flört

Har öven testat och lägga mycket finhålligt tyg runt buren de funkade då man såg att de mesta av allt damm fastnade, men min bitglada skit lät de sitta på i en vecka sen hade hon halva inne i buren.

Hur är de med akvarie sand och kattsand? De ena går ju och tvätta av och man kan sila de med en kattlåds spade för och få bort alla pluttar.

Fridaaaa
0

#7 Inte bra, för inte bra om kaninen får det i sig.
Enda "kattsand" som är bra är toa-lätt i så fall som är papperspellets.

Blackberry
0

Har oxå problem med pollen så de hade ju vart ett allternativ, själv tar jag sprutan varje år så just de stör inte mig så mycket. Men damm allergin sitter ju i. Känns som de måste finnas något alletrnativ för oss med.

En sådan luftrenare borde vell endå gå och ha både på balkongen och i sovrummet då tro?

Frida
0

Damm, diverse pollen, korsallergi mot en del frukter, dun och numera eventuellt katt (tyvärr) - luftrenaren har gjort livet lite enklare för mig. Just denna har väldigt stor kapacitet men det tar ju ett tag att köra igenom all luft i en lägenhet pga av rumsuppdelning osv. Men ja, en i sovrummet och en på balkongen borde fungera bra om du nu inte kan öppna upp på den inglasade balkongen och låta det stå på glänt hela tiden.

Värdinna på Fantasy

Zvintos
0

Tänkte precis skriva och tipsa om luftrenare, men ser att #6 redan gjort det. Den luftrenaren har för mig varit guld värd! Har även jag pollenallergi och björkar omringar vårat hyreshus i princip. Även allergisk emot damm och hö m.m. Men har trots det kanin inomhus numera och det är bara lite nysningar vid städning och fodring, vilket jag kan stå ut med.

Blackberry
0

Med tanke på maskiner det finns ju luftfuktare, de borde ju få dammet och åka runt mindre?

svartkanin
0

Jag tycker att papperspelletsen "toa-lätt" som några nämnde är bra, den ända nackdelen är väll att 20 l kostar 200:-

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Blackberry
0

Mmm låter som vi kommit på de kan ju vara värt de 5000kr. Har astma på hela kalaset med så en luftrenare hade ju vart något. Inte bara för allergin men de lär ju hjälpa en hel del mot astman med. Hade då ingen aning om att de äns fanns så de är la därför man heller inte tänkte på de. Men tack för tipset Glad

Fridaaaa
0

#13 Jag ger 60 kr för 20L toa-lätt i vanlig affär…

Blackberry
0

Har testat toa-lätt till mina kaniner men doften gav mig huvudvärk och de dammade väldigt mycket mer än vad jag hoppades på. Kaninerna bidrar ju en hel del till att de blir extra mycket damm när dom får sina morgon ryck och ska ut och leka av sig

Fridaaaa
0

#16 Toa-lätt dammar inte. Då måste det varit något annat du hade då, för jag har aldrig varit med om att toa-lätt dammar (har i katternas kattlåda)

Frida
0

En luftfuktare kan också vara bra. Men vill du köra på en lite billigare variant så testa att ställa fram några behållare (glas, krukor, vaser, etc) med vanligt vatten i lite varstans i lägenheten. Gärna på fönsterbrädor där elementen hjälper till att förånga vattnet på vintern och solen gör jobbet på sommaren. Luften i en lägenhet är ju generellt väldigt torr och kan vara påfrestande även för de som inte har problem med andningen pga astma och allergier.

Ett annat tips? för just damm är att inte använda dammsugaren så ofta (eller köpa en utan den traditionella påsen och med en vattenbehållare som binder dammet istället) och köpa en ordentlig mopp (inte de vanliga dåliga hushållsgrejerna utan de platta som hen tvättar i maskin mellan varven) och använda den flera gånger i veckan istället för att bli av med så mycket damm som möjligt. Går snabbt och smidigt och så slipper hen böka med dammsugaren hela tiden.

Värdinna på Fantasy

Blackberry
0

Köpte just en sån toa-lätt som går och få i matbutik i gulpåse. Dammet la sig på burgaller och runt om sidorna på burbottnet. Visserligen dammar de mindre än spån men endå såpass att jag ej klarade av de.

De är nog ett bättre allernativ med vattenbehållare, har annars haft kranen i badkaret med varmtvatten rinnandes men de lät mer ekonomiskt. Ibland tänker man inte allt för långt.

Jag får nog satsa på och flytta ner i en sval fuktig grotta nästa gång. Då behöver jag iaf inte klaga haha

Fridaaaa
0

#19 Okej märkligt för mitt dammar typ inget. Spånet dammar inte mycket heller.