Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1828 ggr
Acinorev
0

Tungandad kanin?

I tre veckor har min BJ-hanne varit sjuk nu. Han rosslar när han andas, eller väser är nog mer korrekt benämning. Detta sker bara om han har rört sig eller precis då han äter, i övrigt när han ligger och vilar hör man oftast ingenting. Han har varit lite blöt under nosen, men det har inte varit större mängder och jag har inte sett någon färg på det. Ögonen har varit rätt fula men blev bättre med antibiotika.

I onsdags var vi till veterinär som lyssnade på honom och kunde höra rossel i övre luftvägarna samt en del i lungorna. Inga prover togs utan detta var vad som gjordes. Han fick antibiotika som han skulle ha 2 gånger i 3 dagar. Detta är alltså gjort, och han väser/rosslar fortfarande.

Jag ringde alltså veterinären imorse igen men han var inte så sugen på att ta in oss en gång till. Han tror att det är virus men det är ju en lika bra gissning som vilken annan som helst så det hjälper ju knappast. Jag vill veta och jag vill veta vad man kan göra om man kan göra något. Och jag vill framför allt inte att han ska lida i onödan.

Alfons själv är ganska pigg och glad, han äter visserligen lite sämre men det förstår man ju om det blir tungt att andas - men han äter! Han dricker bra och han går på låda och gör det han ska. Han vill busa, mysa och är ganska mycket sig själv. Han kan däremot bli lite grinig emellanåt och det kan man ju också förstå. Förra veckan, innan han fick medicin vill säga, var en del av hans pluttar lösa ifall det har med saken att göra.

Allergi är uteslutet. Vad tusan kan detta vara? Jag känner mig så frustrerad som inte kan göra något.

hobbymupp
0

Finns det någon annan veterinär i området? Du kan ju testa att maila fågelkliniken i skåne och fråga vad de tror eftersom att din vet bara gissar. De är högt utbildade på kaniner.

Lycka till!

Acinorev
0

Jag har 8 mil till nästa, vet inte vad de kan om kaniner heller, men har tid dit imorgon. Tack för tipset. Ska maila dem!