vitt snor
Hej!
Såg att min kanin hade vitt klet i nosen idag. Hon hade det lite förra året också, men det försvann men nu verkar det ju ha återkommit. Någon som har erfarenhet av detta? Vet vad det är för något?
Hur är hon till sättet?
slö, äter dåligt, dricker dåligt osv?
Allt annat är jättebra, som vanligt
Hmm, jadu.
Hon kan inte vara förkyld då? ätit något som har varit dåligt eller så?
Hmm… Förkyld skulle hon nog kunna vara. Hur ser man symtom för det? Och hur botar man det?
Tack för din hjälp! :)
#4 Är ingen expert på just det, haha. :P men du kan ju söka på google, eller ta råd från någon vet, det lättaste.
Försöker googla, men det verkar finnas så många olika sorter.
Men tack ändå för din hjälp! =)
Någon mer som vet något?
#6 nyser hon?
What doesn't kill you makes you stronger.
#7 nej. Hon hade det när jag kom ut till dem, men ljudet kan man jämföra med en person som försöker snyta sig
#8 Ok när hon andas låter det som om hon måste dra in och ta luft för att inte sluta andas?
What doesn't kill you makes you stronger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan vara pasteurella
Hur har det gått?
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tror inte det är pasteurella. Hon får det enbart när hon grävt i jord. Det har varit regnigt här några dagar så jag har inte velat ha henne utomhus, då har hon varit helt normal, andas bra och inget snor. :)
Pastuerella är en bakterie som är vanlig hos kaniner. De kan vanligtvis leva med det hela livet utan att det bryter ut, men om den gör det och kaninen blir riktigt sjuk, så är det svårbotat. Det finns olika varianter av bakterien, varav vissa är så aggresiva att de kan slå ut en hel besättning. Att avliva hela besättningen har tidigare rekommenderats, men görs inte längre av veterinärer, eftersom bakterien är så vanlig att den börjat betraktas som kroppsegen.
Om du har flera kaniner, isolera den sjuka omedelbart. Mata den sist och tvätta händerna. Plocka inte upp den utan att byta kläder efteråt.
Se till att den får så bra förutsättningar för att bli frisk som möjligt, undvik drag, ge den färsk frukt och grönsaker (om den är van vid det) och ha den i en lugn miljö. Antibiotika i kombination med Critical Care kan hjälpa, men om den har hunnit bli riktigt sjuk kan det bildas interna bölder som antibiotikan inte tar på, och livslång medicinering kan bli det enda alternativet. En riktigt sjuk förkyld kanin hade jag valt att avliva.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Tack för bra svar!
Det kan inte vara så att hon bara fått in jord i nosen när hon grävt? Direkt hon är ute i hagen gräver hon upp hela gräsmattan. Och som jag tidigare skrev så är allt bra när hon inte varit ute i hagen.
#14 Det jag reagerade på var att du beskrev det som vitt snor. En kanin som "bara" är lite snuvig har oftast klart snor, och det går över på ett par dagar. Om de har grävt i jord eller torv kan snoret vara lite svartprickigt, precis som ditt eget snor kan bli av burstädning om man har torv =).
Om kaninen äter bra, dricker bra och är pigg så tror jag inte att det är någon fara med henne. Kaniner är bra på att självläka, de kan till och med läka ut brutna framben! Det viktigaste är som sagt att magarna håller igång. När magen pajar… Då är slutet nära… (det var därför jag själv valde att avliva en riktigt förkyld kanin igår. Hon slutade äta, tvättade sig inte i rumpan och blev bara sämre.)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Lina.R
i och med att veterinärer räknar denna bakterie el vad den kallas som vanlig hos kaniner. menar du att man då inte avlivar alla kaniner nuförtiden längre då utan bara tar bort dom sjuka då så att säga?
dom som har vitt snor men annars fungerar ok ska man ta bort el?
Nyfiken bara så passar på att fråga i och med att så många säger olika och det står olika på nätet =)
bra att veta liksom inför framtiden.
Ja, man utplånar inte hela besättningar längre, utan sätter sjuka i karantän och avlivar bara de som inte tillfrisknar. Men det är en hemsk sjukdom, speciellt den aggressiva varianten.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Men hur vet man om den är aggressiv el inte?
Det märks väl på kaninen? Men … Gammal tråd åter igen..
//Joanna
#19 Jag tycker det är bra att tråden tagits upp igen. Då kan man gå tillbaka i tråden o läsa så att man inte skriver samma sak igen :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jo kanske det du
//Joanna
Tycker man ska få lov att fråga.
Så om den är aggressiv blir kaninen sjuk å dör el?
Smittar även andra fort?
Mildare = vad?
Om en kanin får vitt snor tex av stress av annat och det går tillbaka av sig själv och kaninen sen inte visar någo. Vad gör man då tex med den kaninen?
#22: Hon sa att veterinären avlivar h*n om den har den ggresiva bakterien, men jag tror att dem kan dö av det själva, eller hur är det?
Mildare = svagre, lättare.
ja, vad jag förstod så smittar det fort.
det kan JAG tyvärr inte svara på, jag vet inte det.
Man brukar avliva kaniner med sjukdommar för att det kan smittas och istälet för att lida men säger inteElina R att du ska det tan hon menar att de sätter de i en karantär blir de inte friska då avlivar de …och de tär för kaninens skull så den slipper lida och smitta andra runt! 
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Ja precis. Ring vegerinär och be att få komms in på provtagning.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ok. Jag är bara nyfiken på allt detta då ju det verkar vara så vanligt.
Så vill veta vad man ska göra i fall man drabbas.
Tack för svaren som kommit.
Kan kaninerna bli bättre från detta själva och ska man ta bort dom iaf
då?
Veterinärer har jag hört säger olika.
Dom kan både säga ta bort och även att ha kvar om dom blir bättre själva.
alla säger olika som sagt.
Past är obotligt och det är därför man ska ta prov. Så man inte avlivar en snorig kanin i onödan.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Men om man tar prov då och alla typ kaniner bär på det som det sägs..visar inte då provet ändå pastruella då? el hur funkar det?