Färg hjälp?
Ska köpa en hane som jag ska använda på min hona nästa vår. Så skulle vilja veta lite vad olika färger som kan dyka upp efter henne. Så funderar jag också på hur man kan få Havanna och Blå, skulle vara intresserad av de färgerna och undrar då om hon kan få någon av dessa färger, och i såfall Vilken färg? måste hanen vara då?
Varför jag tar upp dethär är för att jag ska veta lite vad jag ska söka efter för hane. Dethär kanske blev lite krångligt förklarat men hoppas att ni förstog. :)
Hon är svart wienertecknad
e. Madagaskar
ee. Viltgul
eu. Viltgrå
u. Svart brokad
uu. Madagaskar brokad wienertecknad
ue. Blå
Är dålig på genetik, så jag är tacksam för hjälp! :)
I give you all my love, rabbits...<3
Det man vet med säkerhet är att din hona bär på gult, eftersom hennes pappa är madagaskar (dvs en "gul svart"). Hon kan ev bära på blå, men det finns ingen garanti för det eftersom det ligger längre bak i stammen. För att få havana eller blå krävs att båda bär på det eller är det.
Okej och tack!
För är osäker på vad jag ska skaffa mig för hane. Blir nog att fundera ett tag.
I give you all my love, rabbits...<3

Eftersom svart är dominant så kommer du ju att få svart vilken hane du än väljer. Den enda färgen utöver detta som man säkert vet att det kan bli är madagsakar/viltgul/japan om du skaffar en hane som är madagaskar/viltgul/japantecknad eller bär på gulanlag eller japananlag. Är hanen viltgul kan det även bli viltgrått.
50% chans att din hona bär på blått.
Blå Hane = Svart, eventuellt blå om honan bär på blått.
Alla ungar får blåanlag
Isabella hane = Svart och Madagaskar, eventuellt blå och isabella om honan bär på blått.
Alla ungar får blå och gulanlag.