Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1166 ggr
Wilmuut
0

Solrosfrön

Är solrosfrön mest fett eller är det mest energi? :)

Norberg90
0

Fett! :) Iallafall vad jag tror, jag ger lite solrosfrön till de som inte äter tillräckligt för att få upp i vikt :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
1

Mest fett….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

proxima
1

Fett ÄR energi ;)

Solrosfrö har ca 50 g fett/100g och runt 580 kcal vilket innebär att det både är fettrikt och energirikt.

Fridaaaa
0

#3 Inte all fett. Finns bra fetter och dåliga fetter.
Jag får inte mer energi för att jag äter en fet hamburgare än om jag äter en mager hamburgare t.ex?

proxima
2

#4 Jo, all fett ger energi, allt vi stoppar i munnen används av kroppen som energi. Sen blir man förstås inte pigg och energisk av allt fett, men det är en annan sak :)

Äter du en fet hamburgare för du i dig fler kalorier (=energi) än om du äter en smalare variant. Om kroppen sen inte behöver all energi som man stoppar i sig så lagras överskottet som glukogen och fett.

Fridaaaa
0

#5 Finns ändå bra och dålig fett. Och solrosfrön är dålig fett.

proxima
0

#6 Absolut, visst finns det både bra och dåliga fetter!

Vad baserar du att solrosfrö är har ett dåligt fettinnehåll på?

Marsvinsmamman
0

Skulle tro att solrosens fettinnehåll kallas "dåligt" av vissa pga av att den innehåller mer av fettsyran omega 6 än av omega 3. På människa brukar det sägas att omega 6 och 3 ska vara i balans med varandra och att det inte är nyttigt att stoppa i sig mer omega 6 än omega 3. Huruvida det finns några studier om omega 6 och 3 på kanin vet jag inte.

Men att ge sorosfrö i rimlig mängd någon gång ibland till sin kanin, kan enligt mig omöjligt vara någon större fara, sålänge kaninen i övrigt äter bra foder och får ordentligt med Motion. Men ska vara medveten om att solros är mycket fett, och i för stor mängd är det inte bra, tex för levern.

Wilmuut
0

Tack så mycket för svaren, då behöver inte min kanin solrosfrön! ;)

CorneliaAndersson
0

Då tänkte jag också ställa en fråga här och sno tråden lite!;)

Kan någon beräta vilka fetter som ger energi..?? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Marsvinsmamman
0

Allt fett ger energi. Liksom kolhydrater, proteiner etc etc. Det enda födoämne som inte ger någon energi är väl i princip rent vatten, och just därför skulle man ju svälta ihjäl tids nog om man endast drack rent vatten.

Lina R
1

Fett är energirikt, det är socker också. All mat innehåller energi. Man gör av med energi bara av att finnas till, och extra när man rör sig. Om man äter mer energi än vad man gör av med går man upp i vikt. Man kan bli fet på gurka om man äter nog många och rör sig lite. När man talar om bra och dåliga fetter som livsmedelsverket gör handlar det i stort sett om dom är "tjocka" eller inte. Fetter som är farligare att äta stora mängder av är tjockare, som smör och ister. Fetter som är mindre farliga i stor mängd är flytande (ex solrosolja). Men i stort sett så verkar mer och mer forskning peka på att naturliga fetter (som den i ex avocado, lax, ägg från utehöns, nötter, frön, kallpressade oljor och handgjort smör gjort på ren grädde mm) i rimliga mängder är ofarliga, och viktiga. Till kanin är solrosfrön ett bra och nyttigt tillskott när dom behöver extra energi. Några frön om dagen vid fällning, för att öka i vikt, till diande honor…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se