Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 5094 ggr
Zakarias
0

Lyckad parning?

Hur ser man att det blir en lyckad PARNING.

Har nämligen parat min lurviga kanin, och hon var bara blöt i pälsen, så jag tror att det inte blev någon lyckad paning…

CorneliaAndersson
3

För att man ska veta att spermie har kommit in i honan så trillar hanen. bara tjoff liksom hehe (ne men vet ej hur jag ska förklara, han trillar på rygg iallafall) detta ska ske några gånger (jag brukar vänte att sära på dom tills hanen trillat 4 gånger). Men man vet inte om parningen blev lyckad förrens det ligger levande ungar i boet!!:)

En OT-fråga. Hur länge har du läst på om Avel?? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zakarias
0

Okej!

Har läst på ett tag (typ 2-3 månader innan jag parade hon) och det står inget exakt svar, men det kan jag väl inte begära.

CorneliaAndersson
0

Ok.. Kan ju ej säga att du inte läst på men iallafall.. ;)    (jag läste liksom på i 3år hehe) ;) Lycka till i sådanafall :)

/ Cornelia Andersson,

Zakarias
0

#3 Okej tack! :)

CorneliaAndersson
0

Varsågod!:) Har du något mål med kullen förresten??:D    (kul att se vad folk vill ha ungarna till) ;)

/ Cornelia Andersson,

Zakarias
0

#5 För att jag vill ev. ha en hona efter min kanin :)

CorneliaAndersson
0

Aha :D

/ Cornelia Andersson,

Zakarias
0

Mm :-)

[Wera]
0

Det är såå knepigt på teddysar tycker jag! Brukar försöka klippa dom vid rumpan då kommer hanen åt bättre. Men det är jätte svårt att se om parningen har blivit lyckad, hanen ska oftast ha "ramlat bakåt" eller "skrikit/grymtat".

CorneliaAndersson
0

#9 haha min både trillade och ''skrek'' ena gången x''D

/ Cornelia Andersson,

Zakarias
0

#9 Haha, tänkte inte på att klippa henne…Ja han juckade en massa men han ramlade inte av eller grymtade :P

[Wera]
0

#11 Då tvivlar jag på att den blev lyckad men man vet aldrig :)
#10 Jo det är mycket vanligt ^^,

T0vve
0

Måste hanen trilla för att det ska vara en lyckad PARNING?

#1 ang "vänta tills hanen trillat 2-3 gånger"
Finns det något man kan göra om hanen INTE trillar? Hur länge ska jag låta hanen gå tillsammans med honan?

Har försökt para mina hermeliner, men båda gångerna har honan hunnit tröttna eftersom hanen aldrig "trillar".

Vad kan vara fel? :/

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#13: Nej, hanen måste inte trilla av, utan det kan bli ungar ändå. Precis som det inte finns någon garanti att det blir ungar även om hanen trillar. Har själv varit med om båda.

T0vve
0

#14 Okej vad bra! :) 
Men det har aldrig blivit en lyckad PARNING med denna hane:/ Tror du det kan vara något fel? Jag ska försöka några gånger till, men snart måste jag nog låna en hane innan honan blir för gammal :/ Hon är än sålänge bara 1 år och 2 veckor.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[LittlePiglet]
0

#13 Jag fick ungar idag och min hane trilla inte baklänges eller pep nån gång =P

Zakarias
0

#16 Okej, men det beror ju help på hanen.

Men vet säkert att det inte blev några ungar, då det gått nästan en vecka sen hon egentligen skulle få :)

[LittlePiglet]
0

#17 Okej, tänkte bara att det kan vara bra tt veta att det kan blir ungar utan att han ramlat av eller pipit =)

Zakarias
0

#18 Vet också såna det funkat för också :) Men det är ju i vissa fall det gör det :P