Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3488 ggr
Nova.Caspian
0

Farlig sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Nova har blivit sjuk.
Den vänstra ansiktskhalvan är alldeles konstig.

Pälsen har kleggat igen och stelnat vid ögat och nosen, det är inte ögoninflammation för det är inte rött eller så.
Det skulle kunna vara Pasteurellos bakterier (kaninsnuva) men hennes avföring är normal och hon har aptit. Så det kan man också utesluta än så länge.
Och om det hde varit det hade det varit i både ögonen och hela nosen, inte bara på vänstra sidan, eller?

Jag är jätteorolig att det är nåt allvarligt fel på henne, hon är min
första kanin och hon är alldeles underbar!

Snälla hjälp mig!

Nosen syns inte på bilden, men det är likadant som runt ögat.
Hon nyser ofta och har lite problem med andningen.

Keligast
0

oj! ja det rinner! kan hon va allergisk? nytt hö/dammigt hö?'

nej jag kan ingenting!!

twinnie
0

Tycker du borda kontakta veterinär!

Jojsan
0

ja kontakta veterinär direkt

Horsepower
0

håller med dig twinnie och Jojsan!!Min´kusins kaniner hade ungefär likadan sjukdom och alla sjuka kaniner dog…hoppas det är inte sån sjukdom!!

Moonstrike
0

pälsen ser ut ungefär som min hunds gosedjur när hon har sugit på dom^^ (den konstiga delen av pälsen alltså)

Tyvärr vet jag inte vad det kan va, men jag tycker som #2 du borde kontakta veterinären.

Lycka till!

Keligast
0

min kanin albin rann på ena ögat och konstigt nog var det en svårbotad sjukdom men han blev bra efter lite medecin..så jag vet inte hur allvarligt detta är :/ hoppas hon blir bra <3

Nova.Caspian
0

#6 såg det likadant ut på Albin som på Nova?

ciss
0

Urfin kanin! Ring vetrinären.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Keligast
0

#6 nja ungefär det var lite klibbit och så men jag tor att din kanin har mycket mer..men jag TROR inte dom har samma sjukdom..hans nos rann ju inte :( *håller tummarna*

Keligast
0
tillan_93
0

min kusins kanin hade en sjukdom o då såg han ungefär lika dan ut sen fick han en tumör och dog det var jättesorgligt.. så kontakta en vetrinär genast så det inte blir så:/:(

KajsaM
0

Ring vetrinär!

Nova.Caspian
0

Min fosterpappa ringer nu till en veterinär som ska komma hit och kolla på henne antagligen. Usch, jag vill verkligen inte att on ska dö ><

KajsaM
0

Åh vad bra! *Håller alla tummar och tassar*

Jojsan
0

hoppas det ordnar sig

Nova.Caspian
0

Min fosterpappa har kollat på Nova nu och har pratat med en bekant veterinär, och eftersom Nova sitter ute och äter gräs VÄGRAR han att åka till veterinären. Jag ringde en kompis, och hennes kanin dog av samma sak som Nova har, men han säger att han inte "orkar lyssna på mina kompisar" … jag är så sur ><
Nu kommer Nova att dö för att min fosterpappa inte orkar göra nånting, jag hatar honom!

Jag vill verkligen inte att Nova ska dö ><

Keligast
0

VA?! VILL HAN INTE ÅKA TILL VETRINÄREN FÖR HON ÄTER GRÄS?!

Tina-A
0

Hoppas att allt går bra! Berätta vad som hände!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Keligast
0

#16 är det långt till vetrinären??

myriis
0

#16: Vart bor du? Går det ingen buss eller kan ingen kompis skjusa?

SaraB
0

#16, fan vad taskigt.. :( Hoppas du hittar ngn som kan köra!

Jojsan
0

#16 men!! så kan man ju inte göra!??! men finns det ingen annan som kan skjutsa dig???

Nova.Caspian
0

Jag bor i Sidensjö, väldigt liten ort och ca 25min till veterinären med bil. Men det kostar ju skitmkt bara att kolla upp, extramkt eftersom det är akut. Han sa att kaninerna är mitt ansvar och att jag får ta hand om dom. Men det är inte mitt fel att hon har blivit sjuk >< … han litar på sin veterinär-kompis som säger att det inte är nåt farligt, men han beskrev inte ens hur det såg ut, dessutom hade han inte ens sett hur det såg ut innan han ringde! jag kan inte vara lugn förns en riktig veterinär har kollat på henne. Och det är svårt utan skjuts eller pengar >< :(

Martina-b
0

Ingen aning men jag tycker att du ska ringa vet

Nova.Caspian
0

jag får inte för min fosterpappa. han är den mest egoistiska människan jag vet. han har ringt nån han känner och påstår att det är tillräckligt.
jag är jätteorolig att nova dör eftersom några här och min kompis lindas kaniner har dött av liknande saker >__< jag har suttit ute med henne nu en stund, och hon är pigg och så … men det märks att hon är mer dämpad än vanligt ><

Nova.Caspian
0

är det verkligen ingen som vet vad det kan vara? :(

Martina-b
0

men du kan ju ringa själv det märker han väll inte??

Nova.Caspian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild på stackars nova.
det är verkligen jääääätteklibbigt vid ögat :(

Nova.Caspian
0

Han har alltid telefonen i bröstfickan på sin skjorta, och jag har inga pengar på mobilen. Annars hade jag lugnt gjort det.
Min fostermamma har sovit fram tills nu (hon jobbar natt) så jag ska höra sen då jag vågar gå ner igen om jag får ringa för henne. Jag har haft världens bråk med min fosterpappa, det är därför jag inte vågar gå ner än …

Elina.
0

Vilken färg? är kletet som kommer ur nosen ögonen?

Har kaninen pasteurella så är det bäst att avliva den. Pasteurella kan uttrycka sig genom några få symptom med, tex då genom att ögon & nos rinner. Dock är det bara en veterinär som kan fastställa diagnosen då det görs genom tester.

Nova.Caspian
0

När det har stelnat är det typ gult, men då det "kommer rinnandes" är det vitt.

ciss
0

Varför ringer du inte från hemtelefonen? Om du har en kompis i närheten kanske du kan låna deras telefon annars ..

www.frihetenskaniner.se

Nathalieee
0

Men de behöver inte vara någort farligt heller !      De kan bara var ett rinigt öga . hon kanske fått ett hö strå i de.

Min hermelin hade också rinande öga , vetrenären sa  de är bara ett rinande öga , inget  farligt alls!de är vanligt bland dv  kaniner . utan torka bort de  bara när de rinner mkt.  , sa dom.

Men de gick bort under vinten.

men om du är oroliga så är de klart att du ska ringa vet. de kostar ju inget !

Nova.Caspian
0

#33 du kanske inte har läst allt? jag får inte ringa vet. för att min fosterpappa aldrig vill ha fel. och har han sagt att det inte är nåt farligt så vill han inte bli motbevisad.
jag kan tala om att det inte är ett höstrå i ögat, det kollade jag först av allt!

Nathalieee
0

jo jag förstog de , asså att du inte fick ringa vet ,.  okej okej ,  asså sa jag ngt dumt ?

[Eichan]
0

Ojj! egoistisk fosterpappa du har…

Jag tycker att du ska försöka att ring till veterinären och fråga…

Min kanin hade rinnande öga en gång, Jag hade ljummet uppkokat(viktigt att man kokat upp det) och torkade med bomullstuss två ggr per dag.. det gick faktiskt över.. :)

ciss
0

_"men om du är oroliga så är de klart att du ska ringa vet. de kostar ju inget !"

"jo jag förstog de , asså att du inte fick ringa vet ,.  okej okej ,  asså sa jag ngt dumt ? "

_#35: Du förstod väl inte alls att hon inte fick ringa? :/

www.frihetenskaniner.se

Horsepower
0

Om jag var du skulle jag rymma hemmifrån länge sen och bo hos en kompis!Inte för att du ska göra det.men om jag och du bytte plats!Ring vet hos nån kompis innan det ä för sent,det måste finnas någon som kan skjutsa dig till vetten!;/

Nova.Caspian
0

#35 nej inte alls! .. jag lät kanske arg/irriterad, var inte meningen :)

Nova.Caspian
0

38# Om jag rymmer måste jag byta fosterfamilj, den närmaste är 25mil härifrån = inte så kul … dessutom är kanske inte rymma med en sjuk kanin så bra?

skanorskaniner
0

om du mejlar frassarna@hotmail.com så kan hon hjälpa dig. Men hon kan nog inte komma hem till dig men du kan ju i alla fall prata med henne och hon vet nog vad du ska göra.

det är jätte synd om Nova

Nova.Caspian
0

#41 tack för tipset, har mejlat henne nu :)

Nathalieee
0

#37,    Jo , jag läste och förstog .   Hur vet du att jag inte förstog ?   Tycker du (ciss) att jag skrev ngt dumt ?

Nova.Caspian
0

#43 lugna ner dig! om ciss tyckte att du skrev nåt dumt tycker jag att hon ska hålla det för sig själv så att det inte blir nån otrevlig stämning här!

Proanders
0

Om du är fosterbarnsplacerad där, så ska fosterföräldrarna sörja för barnets bästa, och i detta fallet bryter din fosterfar i sitt åtagande. Det är tydligt att han har brister i sin sociala kompetens. Hade ALDRIG accepterat att leva under sådana förhållanden….tala med din socialassistent och begär en utredning!!! Stå på dig, man ska ALDRIG låta nån sätta sig på en, inte ens en förälder.

Ang. kaninen så kan det vara "drag" han har varit utsatt för…

Flippa
0

Jaa, det är bäst att du ringer en vererinär. Det kan vara väldigt farligt.