Uppfödningsnamn
Jag vill ju gärna ha en uppfödning, fast det har hänt ganska mycket här hemma på senaste tiden men det känns som att det lugnat sig nu. Stället där vi bor heter Ösbylund men det känns lite fult på en kaninuppfödning. Min första kanin hette Stella, men hon avlivades pga aggressionsproblem så henne vill jag inte döpa uppfödningen efter… Min andra kanin hette Blomprins, men Blomprinsen's känns inte helt rätt faktist. Helst ska det inte vara å, ä eller ö i. Har funderat på Snowiie's men det finns ju en blogg som heter det så. Älskar onödiga dubbelteckningar och att sätta z där det ska vara s. Några tips??
Hehe jag gillade Blomprinzen's ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Det blev ju häftigt, men jag vill helst ha något kort och typ engelskt. Eller italienskt, det är ju fint.
Jag valde Guldvingens efter där jag "började" med mina kaniner. Försökte "byta" namn men jag känner mig hemma med Guldvingens och det kändes helfel med ett annat namn.
Välj något som känns rätt för dig?
hmm.
Blume's Kaninuppfödning (blomma på tyska)
Floro's Kaninuppfödning (Blomma på Esperanto)
Hehe ;)
/ Cornelia Andersson,
När vi döpte vår gård (också mitt uppfödningsnamn) så valde vi Stengården efter som vi har massor med stenar här!
Ni har kanske mycket skog/dungar/sjöar eller liknande du kan leka med orden lite? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Men jag hittar inget som jag är nöjd med.
#4 Det var ju fint!
#5 Vi har ju en stoor skog här…
Skogsgård's / Skogzgården's Kaninuppfödning ?? :P
Vilken ras? hade du tänkt dig förresten?? :D
/ Cornelia Andersson,
#7 Nja, det blir lite långt tror jag. Jamora vill jag föda upp, en vacker men ovanlig ras.
Vilken trädsort är det mest av i skogen nära er på ett ungefär?
Har ni någon speciell blomma på eran gård?
Då tar du bara namnet på trädsorten/blomman och kollar vad det är på olika språk. Just så valde jag Pinheiros kaniner. Eftersom vi har mycke tallar här. Pinheiro är en sorts barrträd, just som tallar är. Och det blir ovanliga, snygga och oftast ganska korta namn då.
Bara ett litet tips? på hur jag gjorde när jag valde namn. Eller bytte snarare.. Hade Tallbarrens men det lät så fjesigt så jag bytte till Pinheiros istället!
#9 Det är tallar här med, men också granar och någon enstaka björk. Vi brukar få lite olika blommor varje år faktiskt…
Pino's kaningård
Pine's kaningård
Det betyder tall på engelska och italienska/spanska.
Alt. Tallen's kaningård.
Matzu´s kaniner/kaningård (matsu = tall på japanska)
Zapin´s kaniner/kaningård (Sapin = gran på romanska)
Videnz Kaniner/Kaningård (syftar på vide-träd)
#11 Det var fint!
#12 Gillade speciellt Videnz eftersom vi faktiskt har ett videträd…
Storskogens kaniner?
Ganska långt men det skulle ju möjligen passa om ni hade en stor skog ;)
Någon som har ett bra NAMNFÖRSLAG till mig? Hur kollar man så att ingen annan har sammt?
#15 Du kan kolla på Registrerade Kaningårdar på www.skaf.info och sedan använda Google och söka på det du vill ha, kommer det inte upp nåt alls,t.ex "*** Kaniner" Eller "**** Kaningård" eller liknande samt om det inte finns på SKAF, så får du använda det.:)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#16 okej, vad smart!:)
Har funderat lite på Black Beauty's efter Belice (Coellos Black Beauty) som dog i onsdags. Vad tycker ni om det?