Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2283 ggr
Körsbär
0

Gräver, för mycket.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ariels grävande har blivit ett problem nu- Först var det lite, nu MYCKET! Försöker hon rymma? Eller är det något annat? Hon är inne i en skendräktighets period nu (tror jag?) för hon drar av sin egen päls och morrar och liknande. Är det därför hon gräver så mycket?

Jag tror jag inte får ha henne ute mer efter det här…

Hålet är nästan så långt att hon (och Chester) kan komma ut ifall hon skulle ha grävt mer…

Körsbär
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hålet igen.

dermot
0

Kaniner tycker om och gräva, vissa mer än andra. Mina brukar gräva för att hitta rötter att käka, och för att de tycker det är skoj! Har hon mycket att göra i sin Hage? Grenar, leksaker eller dylikt?

Behöver inte alls vara så att hon är rymningsbenägen, utan att hon helt enkelt tycker om att gräva - mycket! :)

En del honor vill boa under marken (vilket är helt naturligt) och hon kanske tycker att hon ska ha sina "bebisar" där? ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

Om ni har möjlighet och har en stor plastlåda, så kan ni fylla den med ev torv eller liknande och se om hon kan tänka sig att gräva i den istället.

zezagena
0

De brukar dock inte förstå/planera att gräva uppåt efter stängslet men förstår att du lite bekymrad. Tänkt vad kul hon haft vid grävandet av detta Flört

proxima
0

Det är ett naturligt beteende att gräva, särskilt honor vid dräktighet/skendräktighet gräver gärna både långa och djupa gångar om de har möjlighet. Vildkaniner föder ju sina ungar i hålor i marken.

Om hon fortsätter gräva kan det absolut vara så att hon kommer ut, så lägg nät/kompostgaller i botten om du vill vara säker på att de inte ska ta sig ut :)

Körsbär
0

#3 ska kolla det. :) #4 ja, hoppas hon hade roligt! ;) #5-2 Jag tror,att hon tror att hon ska ha bebisar, jag såg faktiskt ett försök till bo i förrgår-men Chester hade förstört det-.