Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1076 ggr
[luckymoa]
0

Vitsheck?

Hur kan man se på en kanin om den e vitsheck eller inte? Om man parar en vit blåögd med en Trefärgad sheck/ mantel kan de bli vitsheckar då? Mvh :)

Fridaaaa
0

vitscheck kan det bara bli om båda föräldrarna är brokade eller mantlade eller en av varje av det :) Så parar du en enfärgad med en mantlar eller brokad blir det inte vitscheck. Men en vit blåögd kan vara dold brokad och då kan det bli vitscheck, dumt att chansa.)

Man brukar inte kunna se på ungarna om dem är vitscheck eller inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Om man parar en vit blåögd med en schecktecknad eller mantel så kan det bli vitscheck ja, eftersom den vita blåögda kan vara ex brokad under det vita. Därför bör man aldrig para en vit blåögd med en Kk-tecknad.

[luckymoa]
0

Å för att veta om min vita blå ögda är vitsheck måste ja para den me en enfärgad va? :)

iWontBite
0

Ja, det borde funka.. Nu är jag lite borta på genetiken men hade den varit vitscheck så blir det väll 100% brokade ungar och är den brokad så blir det 50%?
Sedan kan ju dom 50% råka vara 100% just den här gången så det är lite svårt att säga. Men du kommer iaf kunna se om din kanin är brokad eller inte.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Fridaaaa
0

#3 Du menar om din vita blåögda är dold brokad/mantald?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luckymoa]
0

#5 ja precis :)

[luckymoa]
0

Om både mamman å pappan e Isabella wienertecknade, kan min vita goding vara vitsheck då? Sorry att ja ställer massa frågor men ja blir så nervös :s

Norberg90
0

#7 Nej, det är endast om föräldrarna är Manteltecknade/Brokade som din vita blåögda kan vara vitsheck :)

Men en Wienertecknad kan ju vara brokad oxå. Vet du mer vad som finns längre bak?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[luckymoa]
0

Ne de vet ja inte än, men ja hoppas att få reda på de :)