Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1126 ggr
[Guldvingens]
5

Harkull planeras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något för dig som tycker belgiska harar är för stora, och dvärgharar för små.

Kommer att para min Cindy nu i vår med Häftig, kommer bli ungar med en vuxenstorlek på ca 2-2,5 kg med stark hartyp. 37,5% belgisk hare 37,5% dvärghare 25% vädur. Färger som kan komma är viltgrå, svart tan/otter, viltblå, blå tan/otter samt detta i mantlat&brokat. Troligen stannar 2 ungar här. 

Bor i Göteborg, men leverans brukar lösa sig.

Pylva
0

Åh, låter spännande! Glad

Fridaaaa
0

Spännande! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Guldvingens]
0

Tanken är harar i roliga färger som lämpar sig för både hoppning och kel, där jag ska spara avkommor för vidare Avel mot Liten Hare :). 

Både Cindy och Häftig är oerhört snälla kaniner, Cindy kom till mig som 7 månader i princip ohanterad, och är ändå fruktansvärt lätthanterad. Häftig är lättklassad med pinnar.

Qepta
0

Kul med harar i flera färger.

En blå hare! Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Cordata
0

Jag är ev intresserad, men måste läsa på just de raserna lite mer. Hur lugna är de i förhållande till t.ex löwen?

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[Guldvingens]
0

Jag skulle inte påstå att det är kelkaniner överhuvudtaget. Lejonhuvade kaniner är lugna, och down-to-earth (har fött upp dessa också innan så jag vet). Medans harar är mer uppe än nere. Nu kommer hon inte få träffa denna hanen utan jag klurar fortfarande på vilken hane hon ska dejta.

Cindy själv är en hona som inte vill bli kelad eller gosad med, utan hellre kör sitt egna rejs lös på golvet. Snäll är hon, tror inte jag haft någon snällare kanin, men hon gillar inte grejen med att sitta stilla i knäet och gosa. :)

Cordata
0

#6 Då är nog harar inget för mig, men de är väldigt fina iaf :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[Guldvingens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bestämt mig! :)

Cindy kommer att få träffa Christian så fort hon kommer i brunst!

Då Christian har alla de styrkor som Cindy har svagheter och tvärtom. Chrisitan är lugn, cool och världens goaste - inte mycket som skrämmer honom! Han kommer på inkallning och har aldrig i hela sitt liv så mycket som ens nafsats. Han kommer överens med alla kaniner, såväl hanar som honor, och är en riktig gentleman. Att han är klassad msv i bangrenarna med en pinne i varje i skhrf ser jag bara som en fördel. Till skillnad från Cindy kan han sitta i timmar och kela i famnen, och är så fantastiskt go så att jag blir salig. Christian själv är 7 år, och hans pappa är 10 år - så det är långlivade kaniner. Christians pappa är elit i alla grenar inom kaf (inte illa pinkat av 1 kg kanin). 

Det kommer bli mindre harkorsningar, i svart & blå samt dessa i otter (kan evt bli vit rödögd och zobel, om Cindy har något avikande på A-locus), med bra huvud och snygga kroppar. Tror inte dom kommer bli särskilt stora utan de hamnar nog på 1,5 kg som vuxna. En blå unge stannar hos mig :) .

[Guldvingens]
0

Tråden kan tas bort.

JessicaOlin
0

åååååååååååååå alltid viljat haft en har kanin :p

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Guldvingens]
0

Kommer bli en kull här men inte med Cindy som mamma, harar :).

JessicaOlin
0

hur stora är dom jämnfört med dvärgvädur ?

:)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Guldvingens]
0

Jag försöker ju avla mot en mellanstor "hare" i 2kg-klassen, de är ju inte tyngre än en dvärgvädur men ändå mera kropp då de är slanka :)