Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1220 ggr
andorabell
0

Kaninhona

Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig svar på vad som har hänt med min kaninhona.

Hon är en av mina gosigaste kaniner. Aldrig bitits eller liknande.

Men igår när ja va nere hos dem så va hon inne i sitt hål som hon grävt och plötsligt började hon skrika/morra. Först trodde jag att hon hade ont, men jag undersökte henne och när hon är i knät så är hon som vanligt men när hon är i sit bur så springer hon runt o morrar o skriker och visar till och med tänderna ibland..

Är det någon som vet vad detta beteende beror på och vad man kan göra åt det? :O

Zvintos
0

Hur beter hon sig bortsett från morrandet. Är det rena morr eller mer som ett knorrande. Kan vara så att hon är väldigt brunstig och då blir lite knasig.

andorabell
0

ja alltså det är typ som krorrande, det va ett bra ord, hon krorrar som mest när hon ser kanin hanen som jag har hoppa förbi, sen när man tar på henne så krorrar hon så högt att man tror att hon har jätteont :O

marty94
1

Tror det kan vara brunst o en hel del vårkänslor ;)
Brukar kuna bli lite knäppa då :P

andorabell
0

Hehe okej :) tack, känns bättre, har bara haft hanar innan så det här med honor är lite nytt :)

marty94
0

Så det löser sig ;)
Ena min hon blir helt knäpp i bollen.
Skit snäll annars men på våren slår det slint i huvet xP

andorabell
0

Haha ja men det är verkligen så, ja trodde hon va sjuk först! Men nu märker ja när ja tänker på det att hon knorrar åt hanen, men liksom hon är världens snällaste annars..

Men det släpper nog som du säger :)

Zvintos
0

Knorrandet är ett typiskt "parningsljud", dvs som honan ger ifrån sig när hon är brunstig och som hanen ger ifrån sig när han uppvaktar honor.

andorabell
0

Aha okej tack!! :) då vet ja varför hon låter som hon gör :)