Svullen i ansiktet
Hej!
Förra lördagen insjuknade en kanin och dog senare på eftermiddagen. Han var helt svullen i ansiktet och ville varken dricka eller äta. Han var helt slö och bara satt om man inte flytta honom.
Vi gjorde rent ahns bur, tvättade alla kläder och fixat med sånt.
Nyss gick jag ut till kaninerna igen och ser att Prinsessan också har blivit helt svullen. Detta måste ha hänt på ca en timme då hon inte var svullen förut i dag. Hon äter och är pigg ensålänge.
Vad kan jag göra för att de inte ska sluta som det gjorde för Muskot? Finns det något jag kan köpa eller så?
Mamma ska åka till VET imorgon,då de har stängt nu.
Tack på för hand
Tänkte först om det kunde vara något med tänderna om han var svullen i ansiktet. Men om även din andra har blivit svullen så känns det osannolikt att båda skulle ha det, även om det kan vara så.
Vad har du för sorts grenar de tuggar på? Har hört om en kanin som dog av en gifitg sort (vilket ägaren inte visste…) och den dog och var svullen.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 De har inte betfel. Den andra kaninen luktade infekterad efter den hade dött.
De har äppelgrenar, lönn och ibland vanliga gran/barr kvistar
#2 Okej, då är det inte det. :)
Hoppas det löser sig hos vet. imorgon!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Aldrig hört om något liknande..
Men eftersom det verkar smittsamt tycker jag du borde isolera alla kaniner från varandra om du har fler och vara noga med hygien. Byta kläder, sprita händer osv. mellan varje kanin.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Som tur är de andra kaninerna en bit bort.
Ska sätta Prinsessan i "lekstugan".
Jag tycker att svullnaden gått ner lite och hon springer runt i lekstugan och har det varmt och isolerat :)
Håller tummar och tassar för henne här 
#7 Tak så mycket :)
Svullnaden är helt borta och hon äter,drickar och gör sina behov : )
#9 Åh vad härligt Julia! Hoppas det fortsätter så :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#10 :)
Har ni ringt/varit hos vet? Skulle ändå ringa och rådfråga i fall att.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#12 Ja det har vi, men de visste inte vad de kunde vara.
Ringde SVA och de trodde att de kanske var kaninpest eller någon form av allergiskreaktion.
Ja jag vet en vildkanin som hade uppsvällt huvud, ringde viltvården och dom konstaterade kaninpest. Men det kan som sagt vara allergisk reaktion också, har kaninen ätit något konstigt på sistone?
#14 De har vart ute i rasthagar, med längre gräs.
Så om något rådjur gjort sina behov där kan de ju kommit där i från
#15 mycket möjligt.. Hoppas det blir bättra iaf! :)
Vad skönt att veta att det har blivit bättre :)
#16 Tack :)
#17 :)