Kan det bli..
Funderar på en sak.
Då jag har en viltgrå dvärgvädurs hane här hemma med ett underbart temperament, som jag gärna skulle vilja föra vidare.
Min fråga är då, då jag funderar på att köpa en manteltecknad viltgrå hona.. finns det chans att det kan dyka upp manteltecknade i kullen då?
Zorro - som min hane heter - har viltgrått hela linjen , dock vet jag inte vad hans mormor och morfar har för färg då det inte står i stamtavlan.
Men om jag hittar en hona med rätt mycket viltgrå manteltecknat i släkten , hur stor chans till manteltecknade ungar .. ? 
Det blir 50 % manteltecknat/brokat i kullen om din hane är enfärgad. :)
Manteltecknad: Kk
Enfärgad: kk
Kk+kk= Kk, Kk, kk, kk
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#1 Okej , tack :)
Tänkte även höra .. om någon vet om Viltgrått & Viltgrå manteltecknad/brokad är svårsålda ? tänkte ha stamtavla på ungarna i sådana fall , så kan ju sälja på utställning men ..
Manteltecknat brukar inte vara alltför svårsålt, men helfärgade viltgråa har jag upplevt som knepiga att få sålda. Men allt beror ju på vart man bor och vad folk däromkring vill ha. 
#3 Okej, då vet jag det.. det finns en uppfödare i närheten här som föder upp viltgrå dvärgvädur - som jag köpte Zorro av -, dock har hon ca 60+ kaniner per år och slaktar dom om hon inte får sålt.. så hon vågar jag tyvärr inte sälja till om det skulle vara så att hon skulle vara intresserad om det blir nåt. 
Skulle ju helst vilja låna en viltgrå manteltecknad hona, eller låna ut Zorro till någon med en manteltecknad hona och sedan ta en liten unge från kullen.. dock finns det inga manteltecknade här..
Jag fick 8 ungar, 7 som klarade sig i min dvv-kull. Det blev 3 viltgrå manteltecknade och 4 viltgrå manteltecknade. Det var inte lättsålt, men gick att sälja 2, ge bort 1 och 3 åkte till zoo. Det är så många som håller på med viltgrå dvärgvädur, så för att de ska vara lättare att sälja bör det vara väldigt bra stam. Helst ska honan o hanen ha typ 94,5-95 poäng.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#5 Okej, då vet jag det.
Min hane fick 92p, men då var han 7 månader gammal. Slår vad om att han skulle kunna få högre poäng nu. Skulle gärna vilja ställa ut honom igen!
I stammen har han väldigt bra poäng.
Fader: 95,5p
Farfar: 96,5p
Farmor: 94p
Moder: 94p
Morfar: står inte
Mormor: står inte
Själv tycker jag att han är väldigt maffig.
#6 Oja väldigt maffig men han ser ut att ha lite korta öron. Iaf på det kortet.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#8 Ja lite grann men jag har sett mycket värre. Men han har väldigt fint huvud. Hade gärna velat ha en unge efter honom om jag bara haft plats.
#9 Hehe, okej. Jag tycker dock att hans öronlängd passar hans huvud. 
Aw.. okej!
#10 Det har du visserligen helt rätt i.
Han e jätte fin :) Han e inte reggad va?
Eftersom morfar o mormor inte verkar vara utställda så e han inte godkänd att avla på :/
Dvärgvädur i Viltgrå
#12 Han är inte reggad, nej. Hajade inte hur man gjorde då, var för 4 år sedan så.. :P
Kan nog hända, dock är jag inte intresserad av utställning, så.
Tänkte bara att du vill låna ut honom till hona med stamtavla. Isåfall är det nog bra att du skriver att ungarna inte går att skriva stamtavla på.
Synd på så fin hane, jag bara älskar hans huvud :)
Dvärgvädur i Viltgrå
14: Det går väl visst att skriva stamtavla på ungarna, förutsatt att den blivande mamman har stamtavla och är reggad. Hanens mormor och morfar lär ju knappast stå med på hans ungars stamtavla, det är bara han själv som blir själva glappet, men hans ungar går att regga 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
Ja just det du har rätt i att hans mormor o morfar försvinner i ungarnas stamtavla :) Jag är visst lite för trött för att orka tänka :)
Dvärgvädur i Viltgrå