Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 805 ggr
[KaptenKanin]
1

Förbättringar?

Snart kommer min kanin, en rexpälsad dvvhane på 2 år, att komma hem till mig och jag skulle bli jättetacksam om ni kunde ge mig tips? på saker som skulle kunna förbättras i hans foderstat, om buren eller aktiveringen.

Bur & Hage

Han ska bo i en bur som är 250-300x130x70cm. Han kommer att ha fri tillgång till en Hage med måtten 250-300x130, alltså blir hans boyta sammanlagt 250-300x260. Självklart har den sitthylla. I buren kommer det att finnas ett undre lager av spån och ett övre av halm.

Foder

Pelletsen jag ska ge är Oxbow Bunny Basics T, dagligen färska grönsaker och fri tillgång på hö och vatten (såklart) och även grenar och kvistar att gnaga på. Jag kommer att ge den mesta pelletsen i matskålen men lite kommer han att få i en aktiveringsboll. Sammanlagt tänkte jag ge ca 0,5 dl.

Aktivering

Jag kommer att träna och så småningom tävla hoppning med honom, och han kommer att ha massa leksaker i buren b.la. lektunnel, aktiveringsboll, gnagarträ och bollar för smådjur.

En fråga…

Jag ska kastrera honom för att senare skaffa en till kanin, en unghona, som både sällskap till honom och som hoppkanin. Finns det något tillfälle som är bättre/sämre att låta kastrera honom och vad ska man tänka på innan och efter?

Tusen tack om ni ville hjälpa mig :)

dermot
0

Tycker det ser mycket bra ut! Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[KaptenKanin]
0

#1 Tack så mycket! :)

[Wera]
0

det enda som fattas är grönsaker i foderstaten ;) samt att komma ut dagligen i en Hage (med gräs sommartid).

[KaptenKanin]
0

#3 Grönsaker glömde jag helt bort i mina planeringar :s har skrivit dit det nu, tack så mycket !

Juste, behövs det? Han har ju fri tillgång till en ganska stor Hage med gräs men behövs det en typ kompostgallerhage eller liknande utöver det? Han är min första kanin så jag är inte så duktig på sådant än, hehe ;)

[Wera]
0

#4 jaha han har fri tillgång till en Hage behövs det ju inte någon extra Hage :P tänkte om han bodde i en vanlig bur på ben :) Läste det nu, att det fanns med, måste ha missat eller läst det i all hast och inte lagt det på minnet ;)

NaDa...
0

Bor han i en stor Hage hela tiden så kan du seleträna honom och ta ut honom på promenader någon gång i veckan.
Men selträning ska du ju endå göra om du ska börja hoppa :)
Har två som bor i en stor bur, men de älskar att få komma ut någon annanstans och utforska :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[KaptenKanin]
0

#5 Ja, det blev ganska mycket siffror där… haha ;) Men tror du att det kan vara bra att ha en kompostgallerhage också, som inte är ansluten till buren? eller är det onödigt?

#6 Absolut ska jag selträna honom eftersom vi ska börja hoppa ;) Är det du som har vant dina vid sele?

hobbymupp
1

Grönsaker är inget behov. Det är mest ett godis. Tänk på vad de äter i det vilda, hur ofta kommer kaninen faktiskt åt en morot? Ett salladshuvud? Eller frukter så som äpple? Väldigt sällan. Ska de ges varje dag så är det bara lite! Örter är på många sätt bättre än grönsaker, inga knasiga kallorier och sånt där. :) Kolla typ på grodblad, nässlor och persilja på gnagarboden! Lågväxande bladväxter är naturliga, det liknar mycket vad de äter när de går omkring och "betar", men vissa har lite mer nyttigheter i sig!

Har också Oxbow Basics, jättenajs foder! Till det ger jag lite Persilja, brännässlor och grodblad. Då och då får han grönsaker han är van vid, och då bara lite :)
Tänk på att oxbowen har ganska låg fetthalt, vissa individer kan bli lite smala av det fodret. Du får testa och se. Man kan ju blanda ut med lite av ett annat pellets i så fall.

[KaptenKanin]
0

#8 Hm… jo, det är i och för sig sant. Skulle man inte kunna blanda örter och grönsaker då? Grönsaker är ju ett gott och nyttigt godis som förnöjer ätandet för kaninen (vad jag har förstått) och de äter ju inte precis pellets i det vilda heller ;)

Men jag ska köpa hem persilja och nässlor från gnagarboden när jag ska köpa foder ! Krossar man det och ger med pelletsen då eller?

Fast när jag skrev det kom jag på att blir det inte dubbelt med det nyttiga godiset då? om man ger både örter och grönsaker menar jag? :)

Chieko
1

Du behöver varken ge grönsaker eller pellets nej. Men pelletsen innehåller lite mineraler (och gräs), mineraler får de i sig via jord annars. (även om man inte ser en kanin verkligen äta jord får de i sig det när de äter och gräver/gnager på rötter. Jag tycker du kan ge all pellets i aktiveringsbollen. Det får min kanin, på kvällen så har han att göra under natten.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[KaptenKanin]
0

#10 hehe nej jag drog väl exemplet lite till sin spets med pelletsen ;)

Gjorde du det från början eller han du ökat mängden i aktiveringsbollen allt eftersom?

Och tror du att det fungerar bättre med allt i aktiveringsbollen än om du skulle ge i skål också? :)

[Wera]
0

Det är absolut inte onödigt att ha en extra Hage av kompostgaller :) det är skönt och omväxlande för kaninen för i en fast Hage som han jämt är i blir snabbt lerig och skitig :) det är också kul att bara kunna ligga i kompostgallerhagen under sommaren

[KaptenKanin]
0

#12 Då ska jag köpa några kompostgaller snart! Ja för den kan man ju flytta runt om det skulle bli lerigt väl? ;)

[Wera]
0

#13 Dom är ju smidiga att flytta runt på och ha med sig om man ska bort någonstans med kaninen :) billig är dom också.

[KaptenKanin]
0

#14 Vad bra, tack så jättemycket för all hjälp ! Du räddade honom antagligen från att bli grönsakslös, dom hade kommit bort i allt annat som behövdes köpas ;)

NaDa...
0

#7 Av mina fyra kaniner har jag seletränat 3 stycken.
Den fjärde köpte jag när han redan var seletränad ^^

Jag ger mina en litebit grönsak varje dag, men som sagt är det inte nödvändigt.

~ Kram Nadja ♥

[KaptenKanin]
0

#16 Okej, hur har du gjort när dom är vana vid själva selen men ska lära sig att lyssna på kopplet? Alltså att gå dit jag vill att han ska gå ^^

NaDa...
0

#17 Först så brukar jag bara ha på selen, och låta kaninen gå runt och ha den på sig. Då på ett bord eller dylikt. I ca 5 minuter per gång.

När kaninen har vant sig med selen så sätter jag på kopplet och tar ut kaninen på korta promenader på marken. Visar kaninen tecken på panik eller att den blir rädd så lugnar jag ner den genom att gosa och sätter in den i buren igen.

Till sist så är kaninen inte besvädad av selen mera, då får du börja lära styra den lite smått (Men inte riva i kopplet, bara ställa sig på sidan och lätt dra kopplet dit man vill att kninen ska gå).
Att lära styrningen kan ta ett tag, eller så går det jättesnabbt. Beror helt på kaninen. :)

(Folk som är bättre på seleträning får gärna påpeka saker jag glömt eller sagt fel)

~ Kram Nadja ♥

hobbymupp
0

#9 gott är det absolut men det är mycket disskuterat hur nyttigt det är :) Nyttigt i förhållande till mycket av det som köps i djuraffärerna, men onyttigt i för stora mängder. Det som är nyttigt för oss människor kan vara sötsaker för en kanin. Tex morötter innehåller socker och pga det ska de inte få hela morötter i taget (beroende på storlek såklart).

Precis som #10 säger så äter de inte "pellets" i naturen, men det är ofta inte så onatuligt ändå (beror på tillverkare). Pellets bör främst bestå av hö och sedan vara berikat med mineral och sådant som inte finns i tex de skånska makernas hö eller jordmineraler. Sådant äter de dagligen medan grönsaker äts väldigt sällan. Lite tvärt emot vad kanin-sagorna och många djuraffärer säger.

Jag ger örterna som de är när man får dem! Då får han nått att pyssla med och de är inte så svårtuggade iaf. I vissa fall är de lite krossade trots att jag försöker hålla dem hela xD

[KaptenKanin]
0

Nja… i rätt mängd tycker jag nog att det verkar nyttigt, det räcker ju med kanske 3, 4 slantar morot :) Och som sagt tror jag att det förnöjer måliden om man säger, för även om jag inte har haft kanin förut så har jag haft häst och gått på foderkurser för djur.

Okej, tack det ska jag helt klart testa ! Hur mycket ger du till Vilken ras?? :)

[Wera]
0

Kaniner tycker ofta om havregryn och det kan man ge lite då och då! :) Men max 1-2 tsk då det sväller :P Eller så kan man koka havregrynsgröt utan salt och ge den sval/kall :) Det älskar iaf. mina ^^

Jag tycker inte heller grönsaker är fel att ge, jag ger det rätt ofta. Frukt är ju sämre p.g.a. att de är så söta (eller sura) som fräter på tänderna :P Knäckebröd bör man enbart ge max en gång i veckan. Torkat mjukbröd älskar mina också :) (ex. mjukbröd som legat framme och blivit torrt).

[KaptenKanin]
0

Haha, gröt? Va sött ! Är det som ett alternativ till godis då?^^

Jo, frukt hade jag inte tänkt ge men grönsaker tycker jag bara verkar bra :) Ska det vara mörkt eller ljust bröd och är det godis eller mat? :)

[KaptenKanin]
0

#21*

[Wera]
0

#22 Bröd är väl mer som godis :) Helst mörkt såklart då det är "nyttigare" och har mer fibrer. Jag ger gröt som mat men bara ibland då jag inte kokar det som ofta x)

[KaptenKanin]
0

#24 Perfekt ju, nyttigt och bra ;)

Och jag som älskar havregrynsgröt, så här kokas det typ hela tiden ;)

Chieko
0

#11 Han fick i skålen först men jag gick ganska fort över till bara ha det i bollen. Nu sätter han full fart på kvällen när han hör att jag pillar med bollen, och han jagar den för fullt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[KaptenKanin]
0

#26 Okej, tack så mycket ! :D