Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 697 ggr
Nuffekanin
0

Stryps han?!

Hej! Idag tänkte jag ta ut Nuffe i vårsolen för första gången det här året. Han brukar då alltid vara ute på våren och sommaren.

Men när jag skulle ta på honom selen så blev han helt konstig! Han blev helt slö och hängig. Jag lyfte honom lite, men han sprattlade inte som han brukar göra. När jag sen tog på halsremmen så bara sjönk han ihop och stängde ögonen. Jag blev förskräckt och tog genast av det. Då blev han pigg igen, och blev precis som vanligt.

Jag spände upp remmarna för mycket så att de absolut inte satt åt, och testade igen. Men han betedde sig på samma sätt. Jag släppte då in honom i buren igen.

vad var det som hände? Han kan ju omöjligt ha strypts, för remmarna var så stora att det nästan fick plats en kanin till där!

MvH Nickie o Nuffe

Fridaaaa
0

Minst 1 finger ska man kunna få in lätt mellan rem och hals, så brukar jag ha på mina.

Inte bra att du har för lösa heller, då kan han trassla in sig i selen istället och få panik vilket ju inte heller är bra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nuffekanin
0

#1 Jo, har också ett finger. Jag testade bara att ha väldigt lösa remmar, men han reagerade på samma sätt. Alltså, jag tog aldrig ut honom eftersom han betedde sig så konstigt.

[awxzO]
0

Om han inte är van att ha sele på sig eller nå sånt så kan han tro att han blir stypt eller att de inte går att röra sig i den. Mina  kaniner brukar låta på ett konstigt sätt även fast de är helt omöjligt för dom att bli stypta eller liknande sen när dom inser att de inte är något farligt så slutar dom :)

Nuffekanin
0

#3 Hm, ja. Men han är 7 år och har alltid haft på sig sele på somrarna, och aldrig krånglat eller låtit. Just därför bekymrar det här beteendet mig… :/

Fridaaaa
0

Han har inte ont någonstanns?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
0

Om du känner lite på honom där selen tar, får han ont då?

Nuffekanin
0

#5 och #6

Hm, han har alltid varit lite känslig i magen, kanske han har blivit lite sjuk? Ska känna efter om han reagerar. Tack för svar!