Hjälp ?
Jag har en liten fråga !:) Om man har två burar med 2 honor i 1 bur och 2 hanar i en bur,om man får ungar kan man ha honorna hos mamman hela tiden ? Och hanarna hos pappan hela tiden ????????
Du kan inte ha 2 hanar ihop (ytterst sällan det går) och speciellt inte när dem har parat. 2 honor som växt upp med varandra eller som fått bo ihop i tidig ålder brukar gå bra ihop.
När man särar ungarna i från mamma så brukar man oftast sätta dem i enskilda burar, för att dem ska vänja sig ifrån mamman innan dem säljs.
Ska man behålla t.ex en hona som ska gå med mamman kan ju den gå kvar med henne
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Två eller flera hanar kan man inte ha tillsammans. Flera honor kan ibland gå ihop, men då pratar vi inte om en liten gallerbur, då ska de ha stor yta. Alla kaniner fungerar inte ihop heller, personkemin måste stämma även för dem.
Okej,tack:) Ska kolla på hemsidan :)
#3 Hemsidan?
Ja,
#2 hade en hemsida med kaniner :)
#5 Vadå för hemsida? Länka? :)
#6 Antar att #5 menar min signatur dvs. http://ostergardets.weebly.com/ någon annan hemsida har jag inte 
Som de andra sagt, kan man oftast inte ha hanar ihop. Honor kan funka ihop.
När kaninungarna har blivit könsmogna måste du sära på alla hanar, då de inte kan vara tillsammans då. Alltså måste hanarna ha varsin bur, eller en riktigt stor. :)
Honungarna och mamman kommer antagligen kunna gå tillsammans.
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Detb funkar inte att länka :) Men kolla på hennes kommentar
#2 är det :)
Det russ på om pappan är snäll, har han för mycket dominans går det inte.
Jag har just nu 2 obesläktade hanar som går ihop den ena på 5 månader och den andra på 2år. Där är inga problem
#7 Aha trodde hon menade någon annan hemsida, hehe :)
#10 Fast har hane parat är det sällan dem kan gå ihop sen. Krävs väldigt stora yta i så fall plus erfarenhet.
#10:tack fö svaret :)
#11 Den 2åriga hanen har parat honor.
och väldigt stora yter har dem inte men lagliga.
Jag vet uppfödare som sätter sina ungar med vuxna snälla hanar tills ungarna blir sålda.
Så går går det men det russ ju på individerna
Tack !
#13 Jag tycker kanske inte att man ska gå ut med att det är ok att ha två hanar tillsammans då det nästan aldrig går bra när de båda blivit könsmogna. Om uppfödare skulle sätta in ungar till en hane så skulle jag fundera lite över vad det var för uppfödare, troligen ingen speciellt kaninkunnig. Alla vuxna hanar (undantaget kastrerade) har parningsdrifter och kan lika gärna försöka att para en unge som en vuxen hona. Otroligt stressande för ungarna.
Nä ts, jag tycker att du kan ha dem alla i samma bur tills de är 8 veckor och sen sälja de du tänker sälja, och sen sätta hanarna i varsin bur. Honorna kan ju gå kvar med mamman så länge det verkar funka (men då ska man ha en stor bur) :)
Ljustadalens kaningård
Okej,tackar så hemskt mycket för tipset !