Några kaninfrågor :)
Heej ! 1, Hur gammla är ni som föder upp kaniner ?? Måste man vara någon speciell ålder ?? 2, HUr många kullar tycker ni är lagom för en kaninhona under sitt liv ? 3, Är det bäst att ha de ute eller inne ?:)
Jag föder inte upp kaniner men jag tycker att honan ska vila emellan kullarna så man kan nog inte räkna på ett liv.. men hon ska inte vara för gammal när hon har en kull heller.
Jag tycker det bästa är en STOR utebur så kaninen kan skutta och gräva :) en tråkig innebur tycker jag är tragiskt om den inte är lösgående!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
1, Jag föder inte upp kaniner, men jag tycker inte att åldern spelar någon roll. Har man mycket kunskap så spelar inte ålern någon roll. Jag tycker att man ska läsa på om uppfödning i ca 1 år innan man börjar.
2, (Vet ej)
3, Det finns fördelar med båda, själv föredarar jag väll att ha mina kaniner ute.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
1. Ålder spelar ingen roll. Handlar om mognad, kunskap osv
2. Max 3-4 st inte mer. Mellan 7-12 månader gammal bör honan vara när hon får första kullen och max 2 kullar/år, helst bara 1kull/år (enligt min mening)
3. Spelar ingen roll. Ska man ta ungar på vintern är det bättre att ha inne, men annars spelar det ingen roll. Har man många kaniner är det ju lämpligast att ha ute eller i en bod :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej :) Man tackar för dina bra svar !;P
1, Hur gammla är ni som föder upp kaniner? Måste man vara någon speciell ålder?
Jag är snart 24 och min första kull föddes när jag var 17 år. Jag hade då haft egen kanin i 5 år och haft kanin runtomkring mig (i familjen) i 15 år. Jag tycker inte att det handlar om exakt vilken ålder man är, även om det är bra att ha stöd av sina föräldrar om man är yngre. Det som jag anser är viktigt är att man som person är redo, det vill säga att man har den faktan som krävs, man kan svara på kaninköpares frågor etc etc.
2, Hur många kullar tycker ni är lagom för en kaninhona under sitt liv?
Det tycker jag varierar lite hur pass "eftertraktad" honan är i min Avel. Är det en riktig toppenhona så kanske det blir några fler kullar. Men oavsett så blir det max 1 kull om året per hona.
3, Är det bäst att ha de ute eller inne?
Det är en smaksak. Jag föredrar att ha dem ute. Dels går det lättare att bygga stora burar och liknande och dels för att jag inte skulle kunna ha såpass många inne då jag är känslig för damm odyl. Någon enstaka eller två funkar bra, men inte många.
Okej,tackar för din svar :P
1 nej men är man 6 så är man nog inte så seriös och kanske inte klarar av ansvaret och man ska ha en anledning som inte är
1 . dem är så söta
2. det är gosigt
3 . mamman är så fin ….
fråga 2 det beror på man måste ta första kullen när den är 7- 11 månader en avelhona mår bra av en kull om året
3 eftersom man brukar ta kull på sommarn brukar det kvitta är din kanin ute eller inne
övrigt : det finns redan skitmånga kaniner bortskänkes på blocket du måste läsa på några månader det räcker inte att fråga här sen ta kullar hemma du måste ha en riktigt bra anledning
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Men jag ska inte föda upp kaniner,jag bara undrade lite :)
ok …
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Jag är 33år föder upp lite kaniner .Jag håller med ni andra det spelar ingen roll många man är föder upp .Bara man kan vet hur ska göra rätt man få inte avlar kaniner med betfel eller avlar med föräldrana och skyskonen ska inte göra man ha måste kundskap att föda upp kaniner så måste honan vila sig mella rum inte ska para honan hela tiden inte bra göra det kaninen kan död man gör det gjämdt till slut
tro på mig det gör dom jag vet en som gjordt de kaninen dog honan inte hanen dog inte
jag vet det me kanin hona kan dö om ta för mycket ungar
för vi hade kaniner som gjodte det