Omplaceringshem- ish för gnagare!
Hejsan! Jag har sedan jag var liten alltid haft en dröm om att jobba med djur och jag vill fokusera på djur som har det dåligt, alltså jag vill inte köpa kaniner/marsvin/gerbiler/chinchillor osv som alltid bott stort och fint och fått bra Motion och blivit bra skötta.
Det jag undrar är vad Ni som har kaniner/marsvin/chinshillor tycker är det viktigaste att tänka på när man får hem en kanin eller annan gnagare som kanske fått en ynka näven hö på en hel vecka, som kanske harft samma vatten i en månad eller kanske inget vatten och ingen mat alls och fått letat efter något hö strå i buren.
Jag har erfarenhet av att ta hand om en utmärglad kanin, hade träffat den fleeeera gånger och nästan följt dens väg ner, tills jag tillslut lyckades få den att bli min. Det jag inte visste var att man inte kunde byta mat bara sådär men som tur var gick allt bra och han blev en nöjd, något större och glad kanin!
Jag har även tagit hand om ett marsvin som skulle släppas ut i skogen för att dottern inte hade intresse länge och marsvinet var för stor som föda för deras ormar. Marsvinet bodde i en bur som var ca 30cm lång i hårdplast, förutom taket som var i nät, MEN halva taket gick ner nästan till botten och där skulle man tydligen lägga mat.. Jag tror att det var stora rått pelletser de matade med och han hade, vad jag minns, inget vatten.. Otroligt skygg och ensam! Han fick en riktig marsvins bur, han hoppade av glädje :P och han fick hö och riktig pellets för marsvin. Även han är tyvärr borta nu men han var nästan helt återställd, fortförande skygg dock.
Just nu hjälper jag till att ta hand om chinchillor hos min pojkväns mamma, hon har lärt mig otroligt mycket om chinchillor och marsvin och jag läser många olika internetsidor om just djur och även flera böcker.
Jag har själv HAFT 2 marsvin, ca 5 gerbiler, 1 kanin, 2 hundar, flera kattungskullar, 1 foderhäst och fiskar. Även fått vara med när min mamma tog hand om en skadad fågel.
Jag HAR nu för tillfället, 1 hund ( tränar agility och lydnad - träningstävlar på sommaren ), 1 gerbil, sammanlagt 7 katter ( en bortsprungen , 4 hos mamma - två hos pojkvännen ) fiskar.
Väldigt långt inlägg - förlåt för det haha. :P
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Bara i funderingstankar ännu! Alltså jag har inte bestämmt mig för att ordna ett omplaceringshem än!
Omplaceringshem är ju faktiskt väldigt bra!
Har man bara tid och pengar och är engagerad är du ju väldigt bra för den som inte kan ha kvar sin kanin och att du kan ge den ett bra hem tillsvidare nästa köpare kommer som ska äga kaninen förhoppningsvis.
Det du får tänka på är att vara försiktig med pellets, om den inte haft det på länge blir det lätt så att man ger massa för man tycker synd om den men börja försiktig annars blir den dålig i magen!
andra tips? är att du kollar upp om en ska köpa kanin från dig,verkar den seriöst? får kaninen ett bra liv?
Sen att du tar betalt så du vet att köparen är seriös och att kaninen får ett bra liv!
lycka till
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Det där lät precis som mig själv ! Eller aa, som jag skulle kunna skriva (missförstå mig inte) Jag har också alltid drömt om att få ta hand om och jobba med djur som har haft det svårt osv. Tog t.ex. hand om en blind häst som hade blivit missförstådd och var skygg för allt osv.
Tycker att det är en jättebra idé! Det man måste tänka på är ju att man har plats, pengar och tid för alla så att man inte tar på sig för mycket arbete. Eftersom sådana djur oftast behöver otroligt mycket tid är det ju inte enkelt att ha flera sammtidigt :)
Är själv i processen att starta omplaceringshem :)
På fredag kommer djurskyddsinspektören så efter det öppnar jag!
Skulle vara kul med ett sammarbete, har du börjat med tillstånd eller planerar du bara fortfarande? Vart finns du? :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
2# Ja, det är ungefär så jag tänkt. :) Jag håller helt med om att det är alldelles för lätt att ge mycket pellets på en gång bara för att man tycker synd om de. :P
Min plan för de som har haft dåligt med mat är att börja med att bara ge hö, vad tror du om det? Skulle det göra att de inte får mag och tarm problem? Då menar jag inte att jag lägger in en halv hö bal och ba " ÄT! " :P Utan att jag ger en näve ungefär en gång i timmen i ca 5 timmar så de hela tiden små äter. :) Eller kanske varranan timme.
#5; Hö ska alltid finnas tillgängligt. Så ös på bara. Det är pellets och färskmat man ska vara lugn med.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
6# Jag finns i Södermanland, Eskilstuna och ännu är jag bara i planeringsstadiet. Har inte frågat mamma än om jag kan ta ena rummet till djur rum eller om jag ens kan ha det hos henne haha. :P Har lite mycket privat just nu att ordna tyvärr. Men jag känner att jag verkligen vill detta
Det skulle verkligen vara jätte kul med sammarbete om jag startar upp detta! :D
3# Jag visste väl att det fanns fler som mig. ;)
Plats och tid finns och om det av någon anledning inte skulle funka så får man ta sig tid!
Ja :) du verkar ha en grym inställning så jag tror helt klart att det kommer att fungera om du bestämmer dig för att starta upp! Lycka till och hoppas att du får hjälpa många djur!
8# Tackar för de fina orden :D problemet är ju att hitta de behövade djuren "/ inte direkt så att man kan skriva ett inlägg om att man söker dåligt behandade djur och en person svarar " Jag har inte gett min kanin mat på två veckor, hon har fluglarver som växer i spånet och hon har felväxta tänder, jag hatar henne. Du får henne gratis! " "/
Ja, det kan ju vara lite knepigt "/ Jag känner två tjejer som har ett omplaceringshem för marsvin och dom har sådana som blivit vanvårdade, jag skulle ju kunna fråga hur hon har hittat dom om du vill? För jag har faktiskt ingen anning.
10# Ja gärna, om du orkar så skulle det vara jätte snällt. :D
För övrigt så satt jag och kollade runt på lagliga bur mått för kaniner och jag undrar om någon vet vart man kan köpa godkända galler burar och bon för stora kaniner? Alltså för de över 5 kg.?
Mitt tips? efter att ha läst lite är att du väntar. Om du inte har flyttat hemifrån än (lite svårt att avgöra) så bör du göra det innan du bestämmer dig. Risken är annars att du kommer på att du vill flytta och så har du en massa djur som du måste göra av någonstans.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Bor även jag i Eskilstuna :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
12# Problemmet är faktiskt tvärtom! haha jag bor hemma hos min pojkvän och nu vill jag flytta hem igen. :P Detta är såklart av olika anledningar men ett av dem är att jag är så sjukt djurintresserad MEN han är djurallergiker ( tål dock chinchillor och katterna ).
13# Jaså? Jag kollade på din sida och såg bilden på dig, har tyvärr aldrig träffat dig, tror jag iaf!
Blev även sjukt jäkla avundsjuk på dig för att du går på real! När jag sökte dit så fanns bara häst, .. turism(?) och något mer.. Inte djurvård.. :( Sad face of doom!
#14; Vad tråkigt :/
Hemsidan för mitt omplaceringshem är också klar, men lägger inte upp den förren jag fått klartecken och öppnat :) Du får tjika då!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#14 Då skulle jag verkligen vänta… Du måste ju uppenbarligen ta ställning till om du verkligen vill vara tillsammans med honom eller om djuren är viktigare. Om du vill vara med honom kan du ju inte ha djur. Och om du flyttar hem till din mamma, hur länge känner du för att bo där? Jag själv trivs bra med min mor, om jag kan åka hem till min lägenhet på kvällen…
/Karin
16# Vi kommer verkligen inte göra slut och vi har pratat mycket om detta! Varför kan jag inte vara tillsammans med någon och ha djur?! Haha :P
Jag kommer troligen bo en stund hos min mamma tills jag har råd med egen lägenhet i närheten av min mamma. Kanske blir så att jag flyttar till en trea och min pojkvän bor med mig då och då kommer ena rummet bli djur rum. :)
15# Åhh så trevlans! Ska bli roligt att läsa om en till som gör samma resa. :)
#17 Om han är allergisk är det väl inte så snällt att ha djur? Det innebär ju faktiskt en risk för honom… Två av mina bästa vänner har hela sina liv sagt att de inte kan leva utan katt, men de har skaffat pojkvänner som är allergiska. Alltså kan de inte ha katt. Antog att alla tänkte så… Inte för att vara elak, tänker bara på djuren som kanske får flytta en extra gång för att du glömde tänka igenom allt. Du vill ju faktiskt djurens bästa om du startar ditt omplaceringshem!
/Karin
#17 jag har mejlat dom nu. Kan testa att mejla några andra också och se vad dom säger ;)
Kan ju bara inflika #17, att bara för att ens pojkvän är allergisk är det väl inte meningen att man ska strunta i att ha djur? Typ ge upp sitt största intresse. Det funkar jättebra att ha djur ändå, jag har tingat och väntar på en kanin även fast min pappa och syster är allergisk. Han ska bo ute med en till, en hona, så då funkar det. Man kan ju även ha dom i en lekstuga eller i en källare. På balkongen har många kaninerna. Det finns massa lösningar om man bara vill! :) Så istället för att hitta allt som skulle kunna gå fel så kan vi väl försöka hjälpa henne? Alla kaniner riskerar att behöva flytta en extra gång med vilken ägare som hels. Det kan alltid dyka upp saker som nya pojkvänner, nya intressen, sjukdomar osv. :)
18# Även om det blir så att jag flyttar en gång till senare och då har djuren så ska de ju ändå lära sig att vara i transport bur om de ska tex till veterinär. De måste ju ändå flytta när de ska till den nya ägaren.
Dessutom tycker min pojkvän att detta är en bra ide och han stödjer mig verkligen. Vi tycker självklart att det är tråkigt att inte bo tillsammans men håller det inte om man bor en bit ifrån varandra så kanske det inte var meningen att man skulle vara tillsammans?
19# Tackar! :D

Tänk på att det kostar en hel del, så se till att vara beredd på det värsta hela tiden. Veterinär kostar massor, och man kan ju inte hålla på och försäkra alla djuren som kommer in, eftersom de kanske snart flyttar igen. Köper du tex hö från djuraffär blir det riktigt dyrt! Så se till att få tag på det mesta av privatpersoner och/eller bönder.
Poängtera att du gärna tar emot grejer, då mdet alltid kommer aty behövas! Dessutom uppskattar många adoptörer att kunna köpa med tillbehör direkt från omplaceringshemmet.
Viktigt är, oavsett vanvådad eller inte, att vara försitkigt med foderövergångar. Får du inte med foder av dem, så blir det givetvis svårare, men bara att ge små mängder av allt nytt till en början.
En sak som jag själv har varit väldigt dålig på att sköta ibland är att ha en låg maxgräns på antal djur inne! Jag har ibland haft lite fler djur öän önskvärt, och det påverkar både ekonomin och tiden per djur. Dessutom kan det vara bra att alltid ha en extra plats över för akutfall.
Även om man bara har resurser för att hjälpa ett djur åt gången, så är det bättre än inget!
Se till att ha tydliga kontrakt och informationsblad.
Var noga med att synas, så att potentiella adoptörer enkelt hittar dig! En omtänksam människa brukar föredra att hjälpa ett omplaceringsdjur framför att köpa i djuraffär.
Och framförallt, var beredd på att du kanske kommer att få ha kvar varje intaget djur resten av dess liv!
Ett sätt att få tag på dåligt behandlade djur är blocket-annonser, jag har själv varit en aktiv besökare på blocket, och ibland märker man direkt i annonsen att något inte stämmer! Ibland kan man ha en misstanke. Bara att kolla upp alla bortskänkes-annonser och se om något djur behöver dig extra mycket.
Jo, en hemsida är nog lite av en nödvändighet, så att folk vet att och vart du finns. Du kanske kan vända dig till någon som är duktig på att designa som kan göra en åt dig?
Det kanske finns föreningar som letar efter jourhem kom jag på. Tror du att det finns sådana? Då hjälper dom ju dessutom till med försäljning av kaninen :)
Om du är intresserad av att ge ett jourhem så finns det information och intresseanmälan här: http://tigerharen.org/jourhem/. I anmälan kan du kryssa i rutorna för att du kan ta hand om skygga och sjuka djur.
Du kanske redan hade sett det men aa, det kan ju vara en smart lösning till en början i alla fall ^^