nybörjar ras
jag undrar Vilken ras? som är bra som första? För jag har inte haft någon kanin förutoch behöver veta.
De flesta kaniner fungerar väl, så du kan välja i princip vilken du vill. Men dvärgvädurar och holländare brukar vara lugna och nyfikna kaniner. Men det brukar oftast handla mer om individen än rasen! Men tänk på att långhåriga kaniner kräver mer pälsvård och större kräver naturligtvis mer mat och större bur, och mer städning
Det beror på kaninens personlighet också.
Men dvärgvädurar i alla pälsslag passar bra tycker jag (beror på om man är van och tycker om pälsvård eller inte). De är som "allround kaniner". Större raser som Fransk vädur, tysk jätte scheck och Belgisk jätte är lite "otympliga" och jag tror att de kräver mer erfarenhet p.g.a. deras storlek och blir de rädda och sprattlar är de därmed svårare att hantera.
Jag tycker alla mindre raser utom harar passar, (mellan 1-3 kg) hermeliner något tveksamt (varierar mkt men många är mer nervösa).
Dvärgvädur
Lejonhuvad kanin
Ev. holländare, rex, lilla tysk vädur.
Kolla upp dom så får man väl se vad för typ man tycker om (storlek, päls, teckning, hängandes eller ståendes öron etc).
bra att veta det blir nog en mindre ras
Alla vädurskaniner är i regel bra förstakaniner. Ofta lite nallebjörnsaktiga. Köp en kanin från uppfödare där du kan få träffa föräldrarna. På så sätt kan du ana hur ungarna kommer bli. I djuraffär kan massa skummt finnas dolt och ev stressproblem kan komma fram när man väl är hemma. :)
Holländare har jag främst varit med om knasiga individer som har haft kolossalt med energi. Tror eg inte att någon ras är så mycket bättre, det beror på individen.
Den bästa nybörjarkaninen tycker jag är en vuxen kanin som tidigare ägare vet är gensomsnäll och mysig.
Sedan beror det ju på vad du vill göra med din kanin. Vill du ha en kelgris, eller en med massa energi? :)
Köp gärna en omplacerings kanin.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#5 Håller med där! En unge vet man ju aldrig säkert hur den blir sen.