Kloklipning ?
När jag ska klippa klorna på min kanin(hon är tre månader) så lägger jag henne i mitt knä (på magen) men när jag kommer till baktasarna så hoppar hon i väg,hur gör ni ? har ni nån bättre ide hur jag kan göra ? Hon är ju inte så gammal och inte van ,det vet jag men jag vill ju inte att hon ska tycka att det ska vara obehagligt,vill ju att det ska vara en mysstund. =) Tacksam för svar.

Uppfödaren till min kanin kom hem hit och klippte Dennis klor. Jag har aldrig haft kanin innan och ville se hur det går till. Han klippte först på framtassarna när Dennis låg på mage, sen vände han honom på rygg, med Dennis huvud mot sig, och klippte klorna på baktassarna. Dennis hade då aldrig klippt klor innan och han ville inte så gärna ligga på rygg, men det gick bra efter lite krångel. *ler*
Så med lite träning så kan man göra så ?För som sagt så hade jag min kanin på mage hela tiden och när jag kom till baktasarna så flög hon iväg,ska prova att ha henne på rygg,som du sa,Tack =)
När jag pratade med en veterinär rekommenderade hon att inte klippa klorna innan kaninen var ca 4 månader, och om man tyckte de var jättevassa kunde man istället försöka fila ner dem. Detta för att hon sa att de inte har så mycket klor men att de är väldigt vassa och att man därför vänta tills de blivit långa innan man klipper dom så korta. Bara tipsar lite.
Själv är jag inte riktigt säker hur jag brukar göra, jag liksom bara tar tag i kaninen och klipper =P Min syster brukar ibland hjälpa till att hålla kaninen och då brukar vi hålla dom upprätt i famnen och klippa på bara.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Våra kaniner (min och syrrans) har aldrig riktigt varit duktiga på att vara stilla;)
Först provar vi att bara ha dem sittande men i värsta fall lindar vi in dem med en handduk så att det ser ut som ett paket fast huvudet sticker upp (dålig förklaring men)….

Min kanin Dennis var ca 3½ månad när hans klor blev klippta. Men uppfödaren klippte bara ytterst lite, bara spetsen! Och det blev jättebra! Innan var dom så himla vassa… Uppfödaren sa att han alltid brukat göra så när han klipper och att dom flesta kaniner ligger helt stilla på rygg, så det går så bra så, sa han. Det är en erfaren person som har haft kaniner i många år! Ska ju försöka klippa själv nästa gång, men det ska visst inte behövas mer än 2-3 ggr/år. Beroende på om dom ska ställas ut eller ej.
Ockej tack.Alltid bra att få höra hur ni andra brukar göra =)

jag lägger alla mina djur i mitt knä på rygg, och blir bara mer och mer stadig i breppet ju mer dom försöker att slita sig! så farligt är dte inte att ta i lite…. :) Lycka till

om du lägger kaninen tillräckligt länge på rypp så paralysera (stavas de så? annars hoppas ja att ni förstår va ja menar
) man dom. vissa kaniner vill inte ligga på rygg utan ålar runt varje gång man ska försöka lägga dom på rygg.
Ja sätter kaninen i knät , me ryggen mot min mage, lägger ena handleden över magen på den o klipper.
vissa e bättre än andra. o då ja oftast sitter på huk o klipper kan de sluta me att ja sätter mej på baken på backen o så får ja jaga kanin i kaningården. 
Jag frågade i djuraffären och en klosax är det allra bästa eftersom de klipper runt medan en vanlig nagelsax klipper rakt och det kan bli sprickor i klorna. Vet inte om någon redan kommenterat det.. men aja :)
Haha uppfödaren till min kanin kan inte komma hem och klippa klorna xP Dom är från tyskland..
MIn kanin hatar att klippa klorna så man måste vara 2 st på han, Den ena håller i han och dne andra klipper men min mammas kompis har en kaninfarm så hon brukar hjälpa till :)
men nu skrev du ju också i den? -.- snälla sköt ditt eget men tack för tipset :)
Men hur ska jag kunna veta det? jag har presic blivit medlemm här? :)
aja nu slutar vi skriva i denna tråd men jag visste facktiskt inte att man inte fick putta upp gamla trådar