Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1003 ggr
SagaoAlfred
0

Parning?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj va mycke trådar jag skriver nu känner jag.. sorry! ^^

Som nog dom flesta vet vid det här laget så är Saga lite jobbig å sådär, och jag har hört utav flera st att honor kan bli lugnare ifall dom får en kull ungar. Vet någon här ifall det stämmer?
Min bästa vän hade en hona, som var värre än Saga.. Hon bet, morrade å sådär.. Det slutade med att min vän inte kunde ha kvar honan och lämnade tillbaka henne dit hon fick den ifrån (det var bara ett par hus bort, där dom hade en massa kaniner å djur å sådär)
Där så blev honan sedan parad, och jättesnäll efter det.
Vet även en annan vän som har ett liknande fall.. där hennes hona blev snällare efter en kull ungar.

Jag letar ju samtidigt efter en söt liten hane,
och nu är det såhär att min granne och vän har skaffat en kanin för några månader sedan, fast haft honom i deras ladugård där dom har hästar å sånt, men nu har tagit hem honom hit till huset och idag fick jag träffa honom å jag blev helt kär.
Han är en blandning mellan löwen och hermelin tror jag, han är köpt på djuraffär så dom vet inte riktigt men det ser ut så iaf.
Jättesnäll, tam och go. Jag och Erika (Grannen) kunde tom. klippa klorna på honom utan att han sprattlade till en enda gång, å jag känner honom inte ens ju.
Jag brukar inte tycka om svarta djur så jättemkt (fråga mig inte varför) men jag är helt kär i honom. Helt gudomlig.
Min granne å hennes syster har pratat ett tag om jag vill para Saga med honom, men jag har sagt nej. Men nu idag när jag träffade honom så kom jag på andra tankar..
Och iså fall kan jag ju behålla en unge själv, eftersom jag ändå letar efter en hane, och så vill mina grannar ha minst 1. Och min brorsdotter 1 kanske.

Vad tror ni om jag kan para Saga? Tror ni hon blir lugnare eller argare då?

Oj så mkt det här blev.. haha.. ni får fråga ifall jag varit otydlig i något!
Frågade min pappa nyss och han brukar säga nej till typ allt som har med kaninerna att göra, men han sa ingenting alls. Han log bara. Så jag tror det var ett ja? :P Är så glad iså fall.. jag får kanske små kaninbebisar i sommar då Skrattande

Bidrar med en bild på Saga först..

SagaoAlfred
0

En bild på Stampe (Kaninen som jag kanske ska para Saga med)

SagaoAlfred
0

En bild till.. fast man ser typ inte håret han har på sidorna utav huvudet.. sååå svårt att fota en svart kanin :/

SagaoAlfred
0

Och ännu en bild på honom :)

SagaoAlfred
0

Och en sista bild på Saga i vintras :)

ikea
0

Åh, båda kaninerna är jättefina,det kan nog bli söta bebisar om dom får data lite. Du verkar ju redan ha bra hem till ungarna så det är väl en bra ide. Min hona har altid varit lungn och snäll men nu efter att hon har fått sina kaninungar är hon så mycket gosigare än innan. Jag vet inte om det har något samband. Det spelar ingen roll vad hon gör eller vart hon är så fort jag börjar klappa henne lägger hon sig ner och slappnar av och njuter.

Fast jag har inte så stor erfarenhet, kanske finns det någon annan som kan svara bättre. Lycka till!

Elina.
0

Har man en jobbig hona så ska man absolut inte ta en kull efter henne, det är ju en mycket stor chans att även hennes ungar blir så! Alla avelsdjur ska ha ett mycket gott lynne, kaniner med dåligt lynne lämpar sig alltså inte till Avel.

Det finns ingen garanti på att honan blir snällare. Hon kan ex bli det för stunden, men bli minst lika besvärlig på nytt. Vissa honor kan även bli aggressiva i dräktigheten (sådanna honor ska inte gå till fortsatt avel), medan andra lugnar ner sig ett tag. Flera honor som varit rumsrena tidigare brukar ha tendens till att inte vara det längre efter en kull. 

Mitt förslag är att du jobbar med honan, ta reda på varför hon beter sig som hon gör.

SagaoAlfred
0

#5 tack så mycket :)

#6 honan har alltid varit jättesnäll å tam, varit lös i huset utan att röra en enda kabel eller nått, tills nu för nån månad sedan och jag har kommit fram till att det nog är för att hon är i tonåren. när hon är utomhus är hon jättesnäll å go, förutom då man ska få in henne från hennes bur.
men då hon är i hagen å man sitter där inne så kommer hon fram å gosar, lägger sig å sover på en osv.
och då man har henne i famnen ligger hon länge å myser å så..
så hon är inte aggressiv så. hon har aldrig bitit någon (förutom huggit precis bredvid min hand en gång, när jag försökte få in henne från sin utebur å hon ville inte, men hon bet ju inte och det var väl för att markera lixom)

SagaoAlfred
0

putt!

Honeys-EmmA
0

mina var faktist ganska bråkiga, och ouppfostrade en lång tid (efter tonåren oxå.. )

men jag visste att dom egentligen är mycket snälla, och så, men dom hade inget att pyssla med och så,

Jag tog ungar efter dom båda, och nu är de iaf JÄTTEsnälla & gosiga ;D

hehe, dom har alltid varit ganska tillbakadragna, men nur är de typ jättenyfikna på mig :p

Elina.
0

#7: Är hon i tonåren så är det bara att vänta tills hon lugnar ner sig. Hur gammal är hon?

Honor som skyddar sitt revir eller blir jobbiga i tonåren är ju inte heller något att avla på - det är ju inget önskvärt beteende.

myriis
0

Håller med Elina, om det är så att det inte beror på tonåren är det absolut inget att avla på.
Sen blir vissa honor agressiva när dem är dräktiga, eller så kan dem inte ens låta en röra ungarna. Det är inte mysigt. Sen tycker jag själv att man inte ska ta en kull på honan för att hon ska bli lugnare, det verkar lite konstigt.. somsagt finns det ingen garanti att hon blir lugnare.

twinnie
0

Vänta och se om hon kanske bättrar på sitt beteende, Tonåren går ju över tillslut, det gäller bara att hålla ut :)

SagaoAlfred
0

Jag vet att hon bara är i tonåren, för vissa dagar är hon världens snällaste kanin. idag har hon varit jättejättegosig.. det är i princip bara på kvällarna nu som hon är sur, då man ska ta inne. å det är ju just för att hon vill vara ute istället.

hon fyller ett nu i maj..

jag har nu redan bestämt mig för Att ta en kull iaf, å testa.
jag älskar saga otroligt mkt, å hon är ingen "arg" kanin.. hon kan vara lite bråkig nu ibland för att hon är i tonåren. inget värre än så.
har även fått ytterligare en kulle tingad nu idag!
så att få bort ungarna verkar inte heller bli något problem..

så ikväll ska vi para dem!

SagaoAlfred
0

#12 Jag har väntat i typ några månader.. eller, jag vet inte hur länge nu ;D å hon är ju MYCKET MYCKET bättre nu än vad hon var för några veckor sedan så det håller ju på att försvinna :D

SagaoAlfred
0

Idag så hade vi Stampe och Saga tillsammans, men det blir inga ungar än på ett tag iaf..
Saga ville inte å så fort Stampe kom i närheten så skuttade Saga iväg.. efter typ 20 minuter satte jag mig i buren med dem och då kom Saga till mig hela tiden å ville gosa och sitta hos mig istället..
Hade dom tillsammans i typ 1.5 timme, men ja.. så fort Stampe närmade sig så hoppade Saga iväg :(
Vet någon varför?

Imorgon jobbar jag och sedan ska jag umgås med en vän, men vi ska testa på onsdag igen antagligen..

En bild på Saga å Stampe idag.. inte en sån jättebra men hade bara med mig gammkameran ut!

Elina.
0

Men om det håller på att försvinna så behöver du ju inte testpara? Dessutom så ärver ju ungarna föräldrarnas temperamente, är det önskvärt att ta fram ungar som blir jobbiga i tonåren?

Att hon inte ville para sig tyder ju på att hon inte är brunstig. Kanske det skulle vara bra att för säkerhets skull läsa lite mer om Avel innan du tar kullen?

SagaoAlfred
0

Varför är du så arg? Känns som att du är väldigt argsint när du skriver :/
Äh.. jag orkar inte skriva mer här. Jag pratar med mina andra vänner om allt istället..
Så fort man skriver här så blir det fel..

Tina-A
0

#15: Hon är nog inte brunstig. Du borde vänta någon vecka innan ni försöker igen om det är det ni vill göra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SagaoAlfred
0

#18 Ja, vi förstod det å vi har tänkt att testa nån dag lite nu å då och se ifall hon vill.. det var ju första gången idag dom träffades också..
Men jag orkar inte skriva nå mer här nu.. folk tar hela tiden saker fel och ska alltid ha rätt.
Jag har flera gånger skrivit att hon inte är någon arg kanin, utan har varit lite bråkig nu några veckor då hon är i tonåren, vilket dom flesta kaniner är. Men ändå fortsätter ni tjata på att jag inte ska ta en kull på henne pga. det. Det är väl ändå upp till mig. Och jag själv känner väl min kanin och jag vet att hon är världens mysigaste å gosigaste.. just för tillfället ligger hon i min famn å mys sover..

Tina-A
0

#19: Du ska absolut inte sluta skriva här! Folk känner inte din kanin och på internet kan man bara spekulera, och alla vill ju ditt och dina kaniners bästa. Det vet du nog också om du bara tänker efter, även om det känns som ingen förstår dig! Man får ofta goda råd trots att man känner sig missförstådd, och självklart är det upp till dig vad du vill göra och ingen kan ändra på det. Och det är klart du ska skriva här, vi gillar ju det. Och vi skulle sakna dig så mycket om du försvann :) *Kram*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SagaoAlfred
0

#20 :) Tack vad gullig du är.
Men jag menade inte att sluta skriva här helt å hållet, det skulle jag inte klara av ;) Utan bara i den här tråden.. :P

Men jag tycker att det är så lite nu å då, att folk hela tiden ska ha rätt å veta så mkt, trots att dom inte ens känner personens kaniner eller vet hur dom är eller någonting!
Blir lite less på det bara. Goda råd kan man ge iaf, utan att verka arg eller snäsig..

Nu ska jag sova iaf så att jag orkar upp å jobba imorgon :)
Godnatt på er! Å tack för allt snällt du skrivit Tina! *kram på dig*

SaraB
0

Lycka till med kullen SagaoAlfred! :D

KajsaM
0

Jag vill absolut inte förstöra din lycka!! Men jag undrar om hanen inte bär på t.ex defekter efter som han är köpt på djuraffär? Om du inte vill svara så behöver du inte :)

myriis
0

Förstår inte riktigt syftet med kullen..
Sen om hon är så extremt jobbig i tonåren, då är det väl dumt att avla på kaniner med sånt beteende? :P För enda anledningen jag har hört än sålänge är att du vill att Saga ska sluta vara jobbig (?)

twinnie
0

Tycker också att vissa låter arga när de skriver.

Om man vill ta en kull är det upp till en själv. Tycker inte att 10 pers ska gå emot bara för att kaninen inte har stamtavla eller härstamning.

Och nu har hon ju skrivit att hon inte vill ha kommentarer angående detta, och fortfarande går "ni" emot? Det är ganska tröttsamt, och "ni" gjorde samma sak emot mig, även fast jag bad er sluta.

"Ni" vet vilka ni är, och jag vill inte nämna några namn.

myriis
0

Om man inte vill ha komentarer kan man sluta skriva på ett forum där alla får uttrycka sina åsikter.

twinnie
0

#26 Visst kan man kommentera. Men om någon ber någon att sluta, så tycker inte jag att man ska fortsätta.

Elina.
0

Sagaoalfred: Jag är inte arg, och det är inte meningen att framgå som det heller. Undrade bara varför du vill ta fram kaniner som har stor chans att bli besvärliga i tonåren? Är det inte bättre att försöka avla bort sådant beteende?

#24: Håller med dig.

KajsaM
0

Alltså alla här vill kaninernas bästa. (Nu skriver jag inte bara för den här tråden) Så man ska inte ta åt sig som människa så om ni förstår. Och det är ju faktist så att detta är ett forum när man ska komentera andras trådar, på ett OK sätt.

twinnie
0

#29 Men jag tycker att man ska kunna respektera om någon inte vill ha andras kommentarer.

KajsaM
0

#30 Varför skriver man då en tråd? Undrar bara…

huldisen
0

Förlåt om jag kommer här och skriver men iallafall. Ta inte åt er så mycket vi vet ju inte vem som sitter och skriver . det kan lika vell vara en 65 årig gubbe eller en 9 åring.

SagaoAlfred
0

Nu är jag här igen å skriver, trots allt.
Tanken med parningen är inte bara att se ifall Saga förändras, eftersom jag vet att hon är i tonåren osv.
Nu dom senaste dagarna har hon i princip varit samma gamla goa kanin också dessutom. Jätteskönt.
Jag vill ta en kull ungar också för att jag ska tycka det ska bli jättespännande å mysigt med små ungar.
Och så har jag tänkt att köpa en hane, men då kan jag behålla en utav ungarna istället. Mycket roligare att ha en kanin som man har avlat själv och uppfostrat redan från första början osv.
Har även flera vänner som vill ha kanin och sådär, som tycker det ska bli jätteroligt ifall Saga lyckas få en kull.

Jag vet att det finns vissa här inne som är emot Att ta en kull "bara för roligt" utan att ha ett syfte att få bra hoppkaniner eller någonting sådant.
Men jag tycker ni kan respektera att det finns folk här inne (jag vet att det finns fler än jag) som vill ta en kull för roligt.
Jag VET att det finns en massa kaniner ute på blocket å andra sidor som söker hem osv.
Men ifall jag redan har hem till kaninungarna å allt, varför ska jag då inte kunna ta en kull?
Jag är inte alls intresserad utav att ställa ut å sådär, så jag behöver ingen "perfekt" kanin.
Jag vill ha en gosig myskanin bara, som inte behöver vara duktig på att hoppa eller ha den perfekta färgen osv.

Blir bara lite less på att folk här inne i princip ALLTID ska förstöra någons lycka, och skriva att man inte tar kullen för rätt syfte. För det har hänt mer än en gång här inne förut.
Ifall honan är för liten, bettfel eller andra saker förstår jag att ni säger emot. Men inte annars.
Å speciellt inte då jag (eller någon annan) säger att jag inte vill ha några påhopp.

SagaoAlfred
0

#31 Man kanske vill ha andras tankar å kommentarer, men inte utav dom som man vet är emot det man tänker. typ.
Likadant som dom som skriver råd om kastrering eller nånting, å så kommer det någon å skriver att man inte ska kastrera.. eller nått sånt. Inget påhopp nu, jag skrev bara ett exempel.