Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1765 ggr
Horse:Bunny
0

Kanin mat?

Jaa jag vet inte riktigt vad jag ska ge mi9n kanin för mat.. för jag har gett han loite olika men fick sedan reda på att det inte var bra för dom! så måste nog bästemma mig för 1 pellets sort nu! vet ni någon bra sort?

frästen vad händer om man pendlar lite mellan olika sorters pellets? D:

Zvintos
0

Det som kan hända om man pendlar mellan massa pelletssorter är att kaninen kan bli dålig i magen av det snabba foderbytet. Därför bör man fasa över från det gamla till det nya.

0

Okej men då vet jag exakt vilka pellets jag ska köpa

Skogsdalens
1

Kan rekommendera carrier, Stampe, Edel eller mästers. Tycker inte du ska köpa från Ica eller liknande, tvivlar på att de sorterna verkligen är bra. Vilken pellets ska du ge? :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

hobbymupp
0

#3 Ica har läskigt foder. Troligen dog min kompis kanin som hon hade när hon var liten av en matförändring som de gjorde i den maten helt plötsligt. Det är ofta balndningar i sånt foder också, vilket inte är bra. Så helt rätt, köp inte typiska ica-foder!

Förövrigt kan jag rekomendera: 
Oxbow, Cuni Pro/Complete, Edel.
Kom ihåg: inte blandningar. Det ska vara pellets och inget annat.

Suskiv
1

Vad du väljer beror lite på vart du sätter gränsen.

Bra pellets är Cuni Complete/pro och Oxbow.

Ok pellets är Edel, Carrier, stampe, mfl.

Vill du ha ett blandfoder så är Rabbit Royal ok. I samma klass som Carrier, edel och stampe.

Viktigast är dock att du har ett bra hö som kaninen har fri tillgång till. Pelletsen är endast ett tillskott som man ger lite av. För en dvärgkanin räcker det oftast med max ½ dl per dygn. Större kaniner behöver dock mer.

Kaninen bör även få grenar att tugga på och gärna lite bladgrönt tex persilja eller andra örter. En och annan grönsak kan vara gott också.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

0

JAa tack så mycket för tipsen om bra mat. JAg brukar aldrig ge min kanin kaninmat från ica eller coop <!  men kaninblandning är dte inte bra?

[Liiilly]
0

Kaninblandningar är verkligen inte bra. Såkallade gnagarblandningar från djuraffärer är livsfarliga, mycket fett, onaturliga tillsatser, usch! Den enda "kaninblandniningen" som är okej är fodret Rabbit Royal, en kaninmusli med mycket örter och naturliga ingredienser. Ge INGA andra gnagarblandningar från djuraffärer o mataffärer, fruktansvärt att dem ens säljer det.

Välg något av fodrerna som #5 rekommenderade, såg att hon även nämnde Rabbit Royal.

Skogsdalens
0

Den enda kaninblandningen eller muslin som är bra är rabbit royale vad jag vet. Kaninblandningar som finns på djurafärer är inte bra, köp en "vanlig" pellets från granngården istället :) (såg inte föräns nu att du redan fått svar)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

hobbymupp
0

Asså kaninbladning är inte dåligt bara pga tillsatser och sånt, det är även eftersom att kaninerna är sellektiva ätare, och även om innehållsbeskrivningen av en blandning kan se bra ut så är de skriva för hela blandingen. Där finns söta grejer med i nästan alla blandningar, och sen lägger de i fiberbomber som får fodret att verka bättre än det är.

Nästan alla veterinärer rekomenderar ett kraftfoder som är 100% pellets, kan inte vara utan anledning.

0

OKej tack så mycket :)