Bästa ras för mig?
När det finns så manga raser har jag så svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på :D
Jag vill ha kaniner som blir riktigt keliga och lätta att få kontakt med. Jag skulle tycka det var kul om de fungerade som hoppkaniner och hade lite driv i sig. Av någon konstig anledning har jag aldrig tyckt om vädurar (alltså, de är söta men passar inte mig :P ) och jag vill helst inte ha en jätteliten kanin; mellan 2-3.5 kg känns lagom. De får inte vara för ömtåliga då de ska bo utomhus, och svarta anlag önskas inte.
Så, vet ni någon ras som är perfekt för mig? :D
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Kan tillägga att jag har haft kanin innan och är myndig ;)
Låter som om en Holländare skulle passa dig!
Jag har ju en hollis här hemma och det första han gjorde första gången jag öppnade transportburen när han kom hem hit var att hoppa upp i min famn och slicka min hand. Han är den mest sociala kanin jag har träffat faktist!(Såklart är ju alla olika).
Jag hoppar med honom med, det är absolut inget problem med att få honom att springa, det enda är väll att de kan vara lite för springiga. Men duktig är han! Han klarar hinder jättebra!
Holländare väger ju där mellan 2,5 och 3 kg (Om jag inte har fel…?)
Så ja, Holländare skulle jag rekomendera till dig!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#2 Tack för tipset :) Sedan verkar de krångliga att avla på då det är svårtecknade, men jag ska tänka på det.
Fler förslag?
#3 Du vill alltså föda upp för utställning?
Rex kanske? De är ju ganska slanka i kropparna o passar säkert till hoppning.
Belgisk Hare är ju en väldigt energisk kaninras, men jag gillar de :) De kan bli bra hoppkaniner.
De som tillhör viktklassen du vill ha är mest sånna som är lite grövre i kroppen tyvärr, kanske inte det bästa om man vill hoppa med de.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Här har du en raslista :) http://kanin.ifokus.se/articles/4d716cd2b9cb46221d07c154-kaninraser
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag skulle säga Holländare och satin.
Holländare är ju väldigt livliga men även väldigt kelgoa och duktiga hoppare. Satiner är extremt kelgoa, lite lugnare men i alla fall min hane tycker om hoppning (jag är ju inte kaninhoppare egentligen så det blir inte så ofta att jag hoppar, men jag tror att denna ras kan bli framgångsrik inom hoppning om de bara får chansen) 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
rex. Supermysiga och med lagom go. Ska precis börja hoppa med våran som är framåt utan att vara hetsig.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hollis :) holländsk kanin!
Så otroligt social kani jag har! äskarhonom mest i mitt liv!
Jätte duktig hoppkanin då han hoppade över en staken som är 70cm lång när han va 8månader….vet att det inte var bra men han gjorde det plötsligt!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Bästa sättet att hitta sin ras är egentligen att prova massa olika, fråga uppfödare om du kanske kan få låna hem en eller ett par st för att prova på och känna efter 
Bor man så som mig väldigt långt ifrån alla uppfödare av de raser man gillar får man nästan gå efter bilder, utseende och lita på det uppfödarna berättar om rasen och sedan välja efter det 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin
Vilka bra förslag ni kommer med, borde köpa ett par av varje ;). Satin är jag ju väldigt förtjust i, men har varit tveksam på om man kan hoppa med dem över huvud taget. Tror ni det fungerar lite grann iaf? Hur är rexkaniner?
Finns det många uppfödare på satin och rex?
#10 jag föder som sagt upp satin och har provat hoppa lite med min hane och han verkar gilla det i alla fall så om man är hoppintresserad tror jag absolut det kan gå bra på hoppning! 
Det finns för tillfället ca 7st uppfödare av satiner i sverige, i lite olika färger.
// Matilda
Satin
Gotlandskanin är en väldigt mysig ras :)
Tror bestämt att det lutar åt satinkaniner för min del. De har rätt storlek, vacker färg och verkar ha ett härligt temprament.
#14 Det gör du nog rätt i, det är en jätte fin ras :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#14 Jag skulle bli riktigt förvånad om du blev besviken på dem - de är verkligen härliga på alla sätt och vis ^^
// Matilda
Satin