tänkte starta kaninuppfödning
hej, jag tänkte starta kaninuppfödning nu i sommar.
och skulle behöva lite tips? om sånna här saker : vilka raser som man lätt får såld, och vilja raser är lämpliga för det? och lite sånna saker.. :) tak i förhand
Vilka raser som är "lätt" sålda beror på vart du bor och vilka ändamål de är till.
Har du tänkt avla för utställning, kel eller hoppning?
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Varf inte någon av de ovanliga pälsslagen- satin el rex på dvvädur el hermelin, för utställning 
#1 jag hade tänkt avla för utställning och kel! och vi bor i västmanland!
#2 okej, tack så mycke :) ska få hem en ny kaninhona på måndag och dom visste inte rasen men jag tror att det är en satin :)
#3 Bästa tipset är att avla på en ras du själv brinner för.
Rasen satin är ännu inte så vanlig i sverige så det är inte så troligt att det är en sån du får hem…
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Instämmer med #4 att bästa tipset är att avla på en ras som man själv brinner för, oavsett om den är lätt eller svår. Jag har själv egentligen två lätta raser; dvärgvädur och hermelin. Men på dvärgväduren har jag en svår färg/teckning (white zobel blå) och på hermelinerna har jag rexpälsat, som behöver jobbas en del med. Detta helt enkelt för att jag gillar dessa, även om det är en del jobb med just dessa jag valt.
Om man avlar på något man brinner för så blir det så enormt mycket roligare när det väl går framåt och man når sina delmål! 
#3 Bara ett tips?, om du vill avla för utställning så tycker jag du ska se till att kaninen du köper är renrasig och har stamtavla, samt är ett fint exemplar av sin ras. Allt blir så mycket roligare då :) Tyvärr tror jag inte att du får med stamtavla med din kanin (för då hade de vetat rasen) och då kan du inte ställa ut den eller avla renrasigt. Härstamningsbevis och stamtavla är inte samma sak.
Lycka till!
Ljustadalens kaningård
tack alla :)
#6 jo precis, men jag hade tänkt blandras med den kaninen jag får hem och bara sälja som kel kanin, medans jag ska köpa en annan kanin till utställning och Avel :)