Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3122 ggr
KanelKanin
0

Frågor om utehage

Hej, till våren blir det till att bygga en stor utehage/rastgård/inhägnad eller vad man nu vill kalla det. Så jag har några funderingar runt detta.

Hagen, kommer bli ca 17 kvardatmeter stor. Fast om jag har möjlighet till, bygger jag den såklart större. Buren kommer stå ute året om, funderar på att lägga helt tak över en liten del på hagen, som skydd för sol typ.

Stängsel, kan förhoppningvis fixa jätte starka stålnät som är 120x120 cm. Kan nog ha dessa som både vägar och tak.

Botten? Vilket nät är bäst till detta?
Om jag förstått rätt, kan man gräva ner det typ 10 cm över hela buren .. eller är jag ute och cyklar med det?

Sedan har jag en annan fundering, jag har två dvv hanar som kommer kasteras till våren. När deras haniga beteende försvunnit, finns det någon chans att dem skulle kunna vara tillsammans i en sådan står Hage? Med tanke på en sån stor yta, kan dem komma ifrån varandra om dem vill. Men om det inte skulle funka kan man ju såklart dela av, men då får dem inte lika stor yta att springa och busa på tycker jag.

Vad tror ni? 
Har ni några tips? eller förslag? :)

Fridaaaa
0

Kan gå i sådan stor Hage men jag hade inte chansat :)

Låter som en stor bra Hage!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Jag har ju personlig erfarenhet av okastrerade hannar som gått bra ihop så personligen hade jag testat men verkligen hålilt koll på dem och varit beredd att dela på dem om det inte fungerade.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

KanelKanin
0

#2 Hur märkte du att dem gick att ha ihop? ^^ 
Det skulle vart jätte bra om dem gick att ha ihop, kasterade på en sån stor yta. Fast chansen verkar inte vara så stor dock.

Hur har ni gjort med nät i botten på era hagar?

Chieko
0

Hade två hanar ihop när jag var liten, okastrerade. Men märker om de inte gilar varandra! Utrusta dig med handskar och tåliga kläder när du släpper ihop dem så du inte behöver vara rädd att få sår om de ryker ihop.

Jag har aldrig haft nät i mina uteburar/hagar. Första kaninerna rymde aldrig, de andra hela tiden… Så ja, gräv ner ett nät i botten! Om du orkar är ca ½meter bra, då får de ordentliga möjigheter att gräva. Men allt är bättre än inget, tycker inte de ska behöva gå på nätet i alla fall.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
0

Du får, nä måste! lägga upp bilder på den när den är klar! :D tips? är att om du gör den så stor, så gör så högt i tak att vuxna kan gå bekvämt där. Blir nog skönare när man ska få tag i dem osv. Vet inte om det redan var din plan :)

/Karin

Acinorev
0

17 kvm låter perfekt! Jag har en på 10 kvm nu och den är alldeles för liten. Eller ja, det är den inte men det känns inte som att min kanin får sträcka ut ordentligt i den när han har sina il. Nu har jag iofs en jätte men ju större desto bättre. Jag ska bygga ut den till 20 kvm till sommaren, då blir den nog bättre.

Nät, ja gräv ner i botten. Du kan ju passa på att så några goda saker sedan om du ska så nytt gräs. Då får du riktigt lyckliga kaniner skulle jag gissa på :)

Suskiv
0

#3 Jag var ung och visste inte bättre. Vi hade tre kaniner, två marsvin och en råtta boeende i vårt gamla gethus (i olika burar) eftersom läkaren sagt att lillasyster hade astma. När vi kom på att läkaren hade fel så fick råttan och marsvinen flytta in igen och jag tänkte då att om jag flyttar honkaninen ner i källaren så kan jag låta hanarna gå ihop i gethuset. Hade inte ens en tanke på att hanarna kunde slåss. SÅ jag gjorde iordning med halm och släppte ihop dem.

Kan ju säga att jag inte riktigt skulle göra på det viset idag.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

KanelKanin
0

#4-5 Okej, jag har en känsla att dem typ, tycker om varandra. För det har hänt att den ena varit i Hage och den andra i koppel utanför och då har dem suttit vid nätet och snossat på varandra. Inget morr, sura miner eller liknande. Fast man vet ju inte hur det blir när det inte är nät emellan. 

Platsen där hagen är tänkt, är det inte så djupt med jord eftersom det är sprängt och är en massa stenar. Men jag skulle gissa på att det som djupast är runt 30 cm kanske till och med ännu mindre(ska kolla det imorgon och se). Så kan inte gräva ner nätet så djupt.

Höjden är tänkt 120cm, det är mest jag som håller på med kaninerna. Liksom bär ut dem till hagar och ser till att dem får Motion, och jag är bara 160cm lång. Så det är nog inget större problem den höjden :)
Haha, pappa/mamma är inte 100% nöjd med min ide om denna hagen så får se till att dem blir övertalade bara. Bilder kommer isf till våren när det är dags att bygga :)

#6 Ju större hagar desstu bättre. Det med goda saker ska jag lägga på minnet :D 

#7 Haha, okej :D Vilken tur att det gick bra då :)

Chieko
0

Du kan ju också se om du får tag på jord någonstans, eller sand, och lägga i mer än det var innan. Då behöver du inte gräva så mycket :)

/Karin

KanelKanin
0

#9 Det var smart, fast det lär nog bli dyrt isf med tanke på att det är rätt mycket yta som det ska läggas på då o.o

Chieko
0

#10 Fast folk gör ju sandlådor till sina barn, borde man inte kunna köpa sån sand hyfsat billigt? Eller kolla i området om någon familj har stora barn och sandlådan kvar ;) Eller om någon gräver ur för nåt bygge eller så :)

/Karin

KanelKanin
0

Så, då är det igång med ute hagen ^^ Den blir inte så stor som jag hoppats på men ändå rätt stort. 3x3,5 meter. Alltså 10,5 kvadratmeter.

Har tagit ner studsmattan som stod där och mät ut vart den ska vara, lagt stenar i varje hörn. Har även börjat gräva, och inser att som djupast är det bara 15-20 cm på enstaka ställen. Andra ställen är det ett par cm och sedan berg! Det är fullt med stenar, rötter och vissa ställen berg, så man tar sig inte så långt ner.

Hur ska jag göra med nät i botten? Behöver lite tips? ^^ 
Är det någon ide att lägga nät i botten när det inte är så djupt? o:

Marsvinsmamman
0

Jag skulle inte lagt nät i botten, och i ditt fall hade du ju sprängsten en bit under jorden, så då finns det ju inte behov av ytterligare "grävskydd".

Vi har våra kaniner i utehägn på ca 40 kvm och har ingenting i bottnen mer än naturens egen mark. Kaninerna har grävt två enorma tunnlar med bohålor, flera meter långa, under marken och där tillbringar de mycket tid. De har hittills aldrig grävt sig ut på andra sidan stängslet. Mina gräver för att boa, inte för att rymma, vilket jag tror de flesta kaniner som har stort utrymme och trivsam miljö, gör. Kaniner är faktiskt tämligen hemkära när de väl trivs så rymningsrisken behöver inte kännas som ett problem.

Lycka till med din rasthage!

Fridaaaa
0

#13 Finns rovdjur som kan gräva sig in.Också en anledning till att ha nät i botten.
Men ska man ha hagen fast på samma ställe kan man gräva ner nät en liten bit under marken om man vill.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KanelKanin
0

Okej, hur stor är rymnings risken om man inte har nät då? Kan de gräva sig ut på så lite djup?

Det är som sagt mellan 5-20 cm jord med massa stenar, rötter och berg över allt.

Edit: Nästan hela våran tomt är sprängd sen flera år tillbaka.

Pelzi
0

Vi har inte heller nät i våran Hage tycker att man kan gräva ner en bit nät på sidorna det är mer naturligt för kaniner att kunna gräva dom älskar ju det!

http://emmaskaninselar.blogg.se/

KanelKanin
0

Men behöver jag nät i botten? Det är som sagt mellan 5-20 cm jord med massa stenar, rötter och berg på vissa ställen.

Om jag skulle lägga nät, blir det inte så djupt. Typ max 10 cm ner, kan inte det göra illa kaninernas klor om de skulle börja gräva då? o:

zezagena
0

Om de båda trivts/hållit sams när de yngre kan de trol funka tsm som kastrater. Ny neutral o rymlig yta för dem är ju bra, håll ögonen på dem då rangordning ju ska göras upp.. har själv endast erf av honor tsm

Ang hagen har jag själv bara lagt nät i marken runt kanten på hela hagen ( rymn skydd), i mitten har de fått gräva som de vill. Fungerat utmärkt. Bor dock skyddat och har inga rovdjur som hälsar på annat än skator o någon enstaka katt.. Lycka till

KanelKanin
0

#18 Just nu är dem okastrerade, men dem sitter och tvättar varandra genom stängsel. Så de trivs ju med varandra :) Fast kan ju bara gräva ner näten typ 5-10 cm djupt på vissa ställen. Funkar det?

hobbymupp
0

Min erfarenhet av nät som grävskydd är att kaninerna gräver ändå och skadar trassar och klor när de når nätet. Därför har vi inte det längre.
Vi har numera istället staketet en bra bit ner i marken så att de måste gräva riiktigt djupt för att komma under. Har man en så stor Hage och massa roliga saker inuti den så brukar kaninerna inte ens försöka gräva sig ut.

KanelKanin
1

#20 usch, vill verkligen inte att mina kaniner ska skada klorna. Och dem gillar verkligen att gräva, typ i snö och så. Dem kommer få en sandhörna i hagen där dem kan busa också ^^ Kommer nog göra så att jag gräver ner plankor/staket runt om så de inte kan gräva under :)

hobbymupp
0

#21, Gör så! Nä, det är hemskt när man hör historier om kaniner som till och med grävt så intensivt även när de nått nätet att klor har brutits. :S