Städa, steg-för-steg?
Hur gör du när du städar? Använder du rengöringsmedel? Skurar? Eller inget av det?
(Lägg även till om du har ute eller inne-kanin). 
Inne kanin, 2 gånger/vecka tömmer jag toa lådan och 1 gång tar jag hela buren.
Toalådan tar jag bara och tömmer i en påse och fyller på med nytt spån, när jag städar hela tar jag första toalådan, sen tar jag ur deras sovkorg och tar bort om dem bajsat i den och rättar till filten, sen sopar jag upp ev hö spil och bajs kluttar dom lagt i resten av buren. Sen fyller jag toan med spån och in med allt igen ;)
Snabbt å smidigt :)
Alla mina är innekaniner.
Jag tömmer mina burar helt 1 gång i veckan minst, plockar med en påse och lägger i en påse. Sedan fyller jag på med nytt strö, lägger in nytt hö & några äppelträdsgrenar. Går väldigt smidigt tycker jag =) Någon gång i månaden skurar jag burarna i badkaret ^^
Har utekanin.
Jag har en hink som jag stoppar i en kompostpåse i och så har jag en "kattspade". Tömmer först toalådan och stoppar i mer spån. Sen så rensar jag resten av buren. Sen stoppar jag såklart in nytt spån ;)
2 av mina 3 bor i källaren (den 3:e bor hos mamma å hon sköter den) så jag räknar dom som innekaniner :P
Iaf så går ju ut med hela deras botten och tömmer innehållet i trädgårdstunnan och tvättar med vatten och grönsåpa om det behövas, annars gör ja inte de ;) Kan också tillägga att jag använder som #3 en "kattspade" att ta bort t.ex. bajs/kiss som fastnat. Sen lägger ja i strö m.m
Jag gör det när det behövs, inga speciella dagar eller så.
Tömmer deras toaletter när det behövs.

Jag har innekanin.
Jag tömmer hela buren och lägger in nytt halm, och jag städar minst 1 gång i veckan sen lägger jag in mera hö (om det behövs). Och någon gång så skurar jag av buren där ute. :)
Det går snabbt och smidigt tycker jag ^^
Hos utekaninerna byter jag toalådan ungefär 2 gånger i veckan ibland fler gånger och ibland färre gånger. Sedan städar jag burarna ungefär 1 gång i veckan. Ibland håller kaninerna den ganska ren och då blir det kanske varannan vecka. När jag städar tar jag ut allt som finns i buren och om det är nåt som sitter fast så skrapar jag bort det. Sen fyller jag på med nytt spån, halm och hö i hökorgarna. Sen på våren och sommarna spolar jag ibland ur burarna eller skurar dem med urin-off eller vad det heter.
I inneburarna byter jag toalådorna två gånger i veckan. Sen städar jag typ en gång i veckan och då tar jag ut allt ur buren och dammsuger botten sen tar jag den till duschen i källaren och sköljer ur den. Sen lägger jag in halm och hö. Har inte spån inne för det blir så dammigt.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Jag gör exakt samma som #4 ;)
// Emma :D
Jag tömmer toa lådorna varje dag och städar buren på vintern en gång i veckan och på sommaren 4 ggr och en gång i veckan skurer jag den (ute kaniner)

Städar buren 1 gång i veckan.
Då tar jag först ut allt i hela buren, lägger det i påsar och slänger det.
Sen tar jag nytt fräscht spån in i buren, därefter halm och sist ifall jag har några lite grenar. :)
På sommaren skurar jag även den i mellan åt. :)
(Borstar även bort spindelväv och dyl)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Har utekaniner. Har en bajspåse på handen och sen tar jag upp allt och häller i en stor soppåse. Jag gör rent där dom bajsar två ggr per vecka, vet inte hur ofta jag gör rent hela men inte så ofta för det är alltid rent.. Sen lägger jag i nytt torv och halm och hö. När det är lite varmare brukar jag tömma hela buren och skölja den med varmt vatten så att den blir lite extra ren. :)
Städar hela buren en gång i veckan, toalådan tömmer och sköljer jag med vatten varje dag. När jag städar brukar jag oftast tömma alltihop med en spade och lägga det i en svart sopsäck eller i skottkärran. ^^ Sen fyller jag på med nytt spån, halm och hö.
Mina bor utomhus.
Just nu är det lite annorlunda med tanke på att de går lösa i bastun och snart ska flytta ut i en 5 kvm-hage. Så skriver hur jag brukar göra med inneburar ist.
Tar bort kissigt spån & avföring dagligen, fyller på med nytt strö. Skurar ur buren ca en gång i veckan med tallsåpa (alt. ättika vid behov).
Rekommenderar ättika, det fräter bort kissfläckar och dylikt snabbt! Dock bör man skölja ordentligt efteråt. Och vädra, för det stinker. :P
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
har utekaniner:)
Tömmer toalådor när det behövs, olika för olika kaniner.
Annars städar jag burarna i gång i veckan ungifär:)
När det inte är snö använder jag en skottkära, har en metal sak som man brukar ha när man bakar(?) och skottar ut det med. Låter det vädra ett tag ifall det är blött i buren(någon vält ut vattnet mm) sen lägger jag i halm och sågspån i toalådan:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Har utekaininer.
Brukar städa när det behövs, vilket kan vara allt ifrån två gånger i veckan till varannan vecka (beror lite på hur mycket de har varit ute i hagarna och så). Plockar bort en del skit då och då också.
På vintern/hösten brukar jag bara ta bort allting och fylla på nytt spån och halm, på sommaren så skurar jag burarna vid behov.
the vanity, it becomes insanity
Utekanin.
Toalådan tömmer jag varje dag och lägger i nytt spån. När jag städar hela buren tömmer jag allting; hö, halm, strö och tidningspapperna som är längst ner i buren i en stor, svart sopsäck. Sen lägger jag i nya tidningar i botten, ströar ovanpå dem, lägger i mycket halm och sen lägger jag in toalådan 
Har 3 utekaniner.
Har inte blivit så mycket att städa i vinter,eftersom det har varit fruset. Men har plockat bort det mesta där de kissar och bajsar,kalkar när jag tar bort allt. Ibland lägger jag i tidningspapper i botten,spån och sen halm. När det har varit fruset har jag bara tagit bort översta laget och sen lagt på ny spån och halm.
Har en bur där jag kan köra intill skottkärra och skrapa ner allt med en spade,sen kör jag det till trädgårdsavfallet. Nu när det är snö så lägger jag allt i påsar och slänger i tunnan. Många påsar blir det ; )
Jag har de i ett kaninstall=)
Har inneburar där inne.
Tömmer toaletterna när det behövs sen när jag städar så använder jag en skyffel ifrån en sådan man har med en sopborste och fyller på i toan och tömmer den i en plastpåse. Det går allra snabbast. Brukar ta ca 3-4 timmar att städa alla burarna. Annars skulle det nog ta den dubbla tiden om jag skulle fått ösa med skyffeln.
Hela buren städas 1 gång/vecka men Suffis städas oftare nu pga att hon bajsar utanför nu när hon har bebisar. Hon har blivit skitigare av sig efter att hon födde. Men kissar i toan och oftast ligger det mest bajs i toan också.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Många varianter. =)
Jag gör som några ovan, en gång i veckan. Skyfflar ut, skrapar rent med spade och ströar med nytt. =)
Har utekaniner. =)
När det frusit fast i uteburen, använde jag isskrapan. Gick kanonbra.
Just det. Knut bor ute på vår inglasade balkong. så han bor väl varken ute eller inne, lite mittemellan :)
De flesta kaninerna bor i kaninhuset (i fack) och där tar jag bort all skit med en skopa (alla är mycket rumsrena och har sina hörn/områden i buren där de väljer att göra allt) ca 2-4 gånger i veckan beroende på kanin, och sedan lägger in nytt spån. Resten av underlaget tas bort när det börjar se stökigt ut. Men så länge det är rent och torrt och dammfritt så får det ligga kvar. :) De burarna är ännu så nya att jag inte behövt skura än, men det kommer väl. :)
Samma gäller för de som springer löst på större ytor uppe i stallet. Rumsrena de också, så då tar jag bara bort bajset och det blöta och ersätter med nytt spån. Järnsaxa, som är den som äter mest och därmed lämnar mest, har dock en egen toadel på ca 2,5-3 kvm där det finns små (ärtstora) dräneringshål i golvet just där. Hos henne tar jag en skyffel och tar bort bajset först och spolar sedan bort kisset med vattenslangen. Mycket praktiskt ^^
Tidigare innan fack-burarna bodde småkaninerna i vanliga "inneburar", vilka var mycket stökiga att rengöra när det var så många… Men då tömde jag allt på gödselstacken och spolade sedan rent med vattenslangen varje gång.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag köpte nya bur saker till zlatan idag:P Han fick en ny toalett, för att den gammla var så sliten och ny mat och vattenskål och allt i rött (mycket uppskattat);)
jag tömmer ut allt och slänger i komposten och sen häller jag i ny torv =)
Jag har en innekanine =)
Jag tömmer toalådan varje kväll innan jag går och lägger mig, och då får hon nytt vatten i skålen också.
och ungefär en gång i veckan, eller beroende på hur skitigt det är så tömmer jag hela buren på burpellets och all skit och tar in burbotten i badrummet och sköljer ur den med hetvatten och skrapar bort om något sitter fast. Har det blivit kissfläckar i buren så häller jag på ättika som får ligga där en stund, sen sköljer jag några gånger igen.
Toalådan får en ättikskur vid varje storstädning =)
stall-kaniner, drar ut det värsta 2-3 gånger i veckan med en slags skrapa jag hittade i en gammal redskapbod, och ca 1 gång i veckan så drar jag ut alltihopa. Dock kan jag ju inte skura när det är kallt på vintern, så det blir urstädning med högtryckstvätt eller liknande varje vår när dom flyttar ut :)
Jag städar mina burar varje dag, altså tar bort bajs dem lagt & skurar toaletten. Lägger in lite nytt sågspån om mycket måste plockas ut.
En gång i veckan städar jag hela & skurar den varje gång. Jag tycker det blir väldigt ofräscht annars! ;)
#20 OT, vad har du för matta? Smackar han nåt på den och är det farligt? om dem gör det?

utekanin när jag hade valkyrie <3
1 gång i veckan städade jag buren, tömde det som gick men mycket är fastfruset på vintern. Och satte in nytt spån + hö :)
toaletten fick jag byta ca varannan dag :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Min kanin är så duktig så han bajsar och kissar i ett hörn så behövs ingen toalåda tycker jag, Men brukar ta bort bajs och kiss under veckan men en spade och 1 gång i veckan så tar jag bort allt spån och skurar dne i badkaret och så ;) har innekanin… sköljer av gallret 1 gång i månaden :)
Mina bor ju ute. Men tar toalätt hörnan ca varannan dag, och storstädning 1-3 gånger/månad (dem har stor yta att skutta på).
Alex, som med bor ute nu, städar jag till 1gång/vecka, eftersom han har mindre bur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina bor i en fackare i stallet. Tömmer lådorna vid behov, ungefär varannan dag eller så. Sen städar jag ut allt ur buren 1 gång i veckan med en "kattspade". Sedan soppar jag golvet, torkar rent sithylla och gnuggar bort eventuella kissfläckar med en blöt handduk. Ibland skrubbas bajslådorna ur oxå beroende på hur mycket kiss det har vart i dom.
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Har ute kaniner i en två våningsbur.
Städar 1 gång i veckan.
Behöver inte tömma toan , då dom inte förstår hur man använder den.
Men ändå envisas jag med att ha den där.
Byter bara i huset då jag inte har spån/halm i resten av buren.
Jag öser ur allt som finns i buren i en sopsäck (samlar ihop typ 20 säckar innan jag kör till tippen).
Använder en sopskyffel, en "målarskrapa" på vintern när man behöver få loss isklumpar.
Sedan strör jag stalosan i botten, sedan på med spån och en rejäl högmed hö. Sedan är det bara att börja med nästa bur :P
Drar/skyfflar ner allt i rullebören (skottkärran;)) och ut på gödselhögen :P Simple as that!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Två utekaniner. Bor i en tvåfackare på höjden.
Dagligen:
Skopar rent kiss/bajs hörnet. Har försökt ha toaletter till kaninerna, men de slänger bara runt med dem. Eländiga monster.
Ca en gång i veckan
- Släpper ut kaninerna i hagarna.
- Öppnar alla burdörrar så jag kommer åt ordentligt.
- Fäller ner spånkanten på övre facket.
- Tar ut all lös inredning
- Skopar upp allt spån och halm med en stor kattlådespade. På vintern hackas fruset strö med en stor spackelskrapa. Att gammal strö läggs i en sopsäck. Sopar rent hyllplanet till rexen som skiter överallt inkl där uppe.
- Strör stalosan i kisshörnet för att det ska hålla sig rent och fräscht, vill inte ha en massa äckliga parasiter.
- Låter buren torka ordentligt. Är det kallt eller regnigt kan detta moment kortas ner eller skippas helt.
- Fäller upp spånkanten på övre facket.
- Fyller på med nytt lager med spån och halm (endast halm i huset på sommaren, annars i hela buren).
- Kollar så att husen är rena och fräscha, annars så gör jag rent dem.
- Ställer tillbaka hus, mat- och vattenskålar och fyller på rent hö och vatten.
- Sopar rent runt buren så att inget halm, spån eller hö kan blåsa runt och för att det ska se rent och fint ut. Vi bor ju ändå i ett radhusområde och då krävs det att det ser välvårdat ut på tomten.
- Slänger sopsäckarna i brännbart soptunnan inne i soprummet (ska vara där enligt hyresvärden och sopgubbarna)
- Släpper in kaninerna i buren (kan ske några timmar efter att buren rengjordes eller direkt beroende på väder.)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D