Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1513 ggr
T0vve
0

Steril hane

Jag har två gånger försökt para två olika honor med en av mina hanar. Men ingen utav gångerna har det resulterat i ungar. Den ena honan har fått ungar flera gånger förut och hade aldrig tidigare varit skendräktig?

Hur vanligt är det med sterila hanar?
Kan man märka det på något annat sätt?

Min hona fyller 1 år om en vecka så jag vkulle vilja att hon fick ungar snart. Ska jag försöka igen med samma hane eller ska jag se mig omkring efter en hane att ev. låna?

Tacksam för svar:)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

Hmm vet faktiskt inte, aldrig haft det "problemet" men jag hade en hona en gång som aldrig blev dräktig, misstänkte att hon var steril. Hon bodde med en okastrerad hane i flera veckor utan resultat (och han är väldigt intresserad av honor och har fått en oönskad kull en gång genom att hinna träffa honan bara en minut, så han var inte steril eller "seg").

Prova låta dom bo ihop ett tag? Det kanske bara inte har blivit lyckade parningar… Annars får du kanske införskaffa dig en ny avelshane. Glad

T0vve
0

#1 Okej tack! :) Men hur länge ska jag låta de bo tillsammans? Och ska de bo tillsammans även om inte honan är brunstig?

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#2 Jag brukar låta dom bo ihop max en vecka för ifall hon är dräktig bör hon ju vara ifred :) Mja jag har låtit en obrunstig hona bott med en hane men det väljer man väl själv, en hona som inte alls vill kanske man inte bör tvinga på henne en hane.

T0vve
0

#3 Men blir det inte väldigt jobbigt för honan? Även om hon är brunstig så borde det vara lite påfrästande när hanen är på henne hela tiden..

www.Zoorinas.webb.se

Norberg90
5

Jag låter aldrig en hane vara med en hona utan uppsikt. Jag vet flera hanar som fått fruktansvärda skador när honan ledsnat.

Jag skulle testa igen. Att honorna gått tomma 2 gånger ser inte jag som någon anledning till att han skulle vara steril. ingen fara att honan fyller 1 år om en vecka. Det där med 1 års åldersgräns behöver inte följas till punkt o pricka. Så para om henne med honom. Kommer det inga bebisar om en månad så använd annan hane. Då är hon 1 år o 2 månader när hon får den kullen isåfall, o det är absolut ingen fara :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

T0vve
0

#5 Okej tacktack! :) Parade om henne idag men det är som att hanen inte "fullföljer" parningen. Han "faller" inte bakåt som mina andra hanar alltid gör.

www.Zoorinas.webb.se

Norberg90
0

#6 Faller han inte bakåt så kan du räkna med att det inte blir några ungar :/

Dvärgvädur i Viltgrå

[Wera]
1

#4 En hane är inte (alltid) på en hela hela tiden, det är bara i början iaf. har det varit så för mig. Sen har de levt ihop som vanliga kompisar. Men det märker du nog själv hur de mår ihop. :)

T0vve
0

#7 Okej :/ Men finns det något jag kan göra för att det ska bli en lyckad PARNING? Ska jag låta de gå tillsammans lite längre, hjälper det?

#8 Okej:)

www.Zoorinas.webb.se

Norberg90
0

#9 Jag vet inte riktigt. Är hon väldigt brunstig så hon verkligen lägger upp sig åt honom?

Dvärgvädur i Viltgrå

T0vve
0

#10 Ja det gör hon. Förra gången gjorde hon det alla parningar. Igår var hon också brunstig och gjorde det då med. Men inte idag så då särade jag på dem.

www.Zoorinas.webb.se

JessicaOlin
0

vart bor du? :)
jag har en hane  dvärgvädurslöwen är han :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

T0vve
0

#12 Bor i eskilstuna, men söker tyvärr en hermelin isf :)

www.Zoorinas.webb.se

JessicaOlin
0

jag kommer ha en kull med dvärvädurslöwen (lejonhuvade) och kanske en med pappa som är hermelin och mamma dvärgvädur :)
intresserad ?

www.123minsida.se/Jessicasuppfodning 

MVH jessica olin och kaninerna :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

T0vve
1

#14 har du ens läst vad denna tråd handlar om?

www.Zoorinas.webb.se