Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 644 ggr
Hannabja
0

Havanna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis köpt en liten lejonhuvad hane. I hans papper står det att han är havanna men jag har uppmärksammat en liten prick på nosen. Är hans färg godkänd då eller kallas färgen något helt annat? Någon som kan förklara hur det ligger till? Jag är ny på det här med färger men vill väldigt gärna lära mig!

e: havanna
u: havanna brokad
ue: svart wienertecknad blåögd
uu: svart
ee: havanna
eu: havanna

Pricken syns inte så bra på bilden men jag hoppas ni ser och förstår ändå. Glad

dermot
0

Han är havana wienertecknad då. Ej godkänt. Glad Antar att han inte är märkt eller har stam då heller, så hade inte gått att ställa honom i vilket fall.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Hannabja
0

Tack för svaret! Så det här med wienerteckning, vad innebär det egentligen? Vit färg i ansiktet, hur lite det än är?

dermot
0

#2 Jag är lite seg i huvudet idag och ska iväg om 2 min, så någon annan får förklara för dig. ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

MH1994
0

#2 wienertecknade kan ha vita tecken vart som helst, små eller stora Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Zvintos
0

#2: Wienerteckning innebär att kaninen bär ett enkelt anlag för vit blåögt. Wienerteckning kan visa sig som en vit fläck på nosen, en blå strimma i ögat, eller inte synas alls (kallas då wienerbärare). Men allt vitt innebär inte wienerteckning, då det finns fler sk vitfläcksanlag. Wienerteckning är dock i princip det enda vitfläcksanlaget som inte krävs att föräldern har synlig teckning (dvs kan vara "osynligt/dolt), såsom exempelvis mantelteckning, brokning, scheckteckning etc som alla alltid syns om kaninen är.

Hannabja
0

Okej, i så fall har jag en följdfråga! Flört Vad skiljer alla dessa vita teckningar åt? Som t.ex. wienerteckning och brokning? För han har ju båda i släkten..

Zvintos
0

#6: Ett tips? är att gå in på kaninfarg.se och kolla "vitfläcksanlag" och se skillnaderna. Glad