Varför säga Löwen?
En grej jag stör mig lite på är när folk skriver att dem har en "löwen" eller "löwen dvärgvädur". Det är ju det tyska ordet? Varför inte bara skriva det svenska ordet, så blir det inga missförstånd och mycket lättare?
Så blir det ingen förvirring för nybörjare heller?
Bara en tanke…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger det samma, många menar även på att de har en blandras mellan lejonkanin och löwen… 
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Ja precis.
Såg en annons på blocket en gång där det stod att det var korsning mellan löwen och lejonhuvad kanin. Skrev till dem och sa att det var samma ras, då fick jag ett arg mail tillbaka att så var det minnsann osv :/ (dem hade tydligen pratat med en "kunnig" djuraffär).
#2; haha, rätt skrattretande att folk inte kan lyssna på personer som ändå vet mer än vad en djuraffär vet. O_o
-' Malin Hultman
#2, haha, att folk verkligen lyssnar på djuraffärer än på personer som är mer kunniga. Haha
Hälsningar Amanda och kaninerna
#4 Ja jag förstår inte det. Många påstår att djuraffärer och veterinärer vet bäst ect men så är ju det inte i verkligheten. Många privatpersoner och uppfödare än mycket kunnigare än djuraffärer och veterinärer på många punkter…
Jag säger själv Löwen… Jag gör det för att det är MYCKET lättare är att säga Lejonhuvad kanin eller vad det heter :P Alltid sagt, och kommer alltid göra! Varför stör ni er så mycket på det? Hallå, låt folk säga det tyska om dom vill
You can't make a rainbow without a little rain
Håller med. Förut (för typ 3år sen) sa jag löwen, men tyckte det lät så fult så säger alltid lejonhuvad nu…
#5 Precis! "Djuraffärer och veterinärer vet mest och är bäst" har jag hört massor av gånger..
#6 Om du hade läst min tråd så hade du sett vad jag hade skrivit.
Skrev att det skapar mycket förvirring om det står löwen på vissa ställen och vissa skriver lejonhuvad kanin.
#8 Jag läste det… men jag undrar varför du stör dig på det?
You can't make a rainbow without a little rain
#9 Därför att vi är i Sverige? Bättre att använda dem svenska namnen då tycker jag, det är därför dem finns. Plus då förvirringen för oerfarna…
Saken är väl också att löwen betyder lejon på tyska. Och det är det nog ingen som har hemma.
Så om rätt ska vara rätt får man gott och väl säga löwenkaninchen eller löwenkopfkaninchen istället.
För inte har man då ett lejon hemma..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10 Om man tycker att svenska språket är skit fult då? Kan man få andvända andra språk då? Plus att det är en hel del ord som vi andvänder här i landet som vi har tagit in ifrån andra länder, ska de också förbjudas?
Många okunniga använder också tex träger istället för det svenska ordet bärare. Kanske vill dom att kaninerna ska låta mer exklusiva?
#12 Det är ju inte samma sak? Det är ju omgjort till svenska.
Men som sagt blir förvirring om vissa skriver löwen och vissa skriver lejonhuvad?
Plus att då enbart löwen betyder "lejon" så då ska man ju i så fall skriva som #11 Sa :)
Jag ser inte att någon här i tråden försöker förbjuda ett ord mer att försöka få bort den "snurriga" delen i att vissa säger löwen och vissa säger lejon, även dessa som menar på att detta är 2 olika raser och tar då lejonkaniner som korsningar.
-' Malin Hultman
Jag tror att många säger det för att de tycker att det låter gulligare. Visst, men det heter lejonhuvad. Och som sagt, löwen betyder lejon och inte lejonhuvad kanin.
Köpte en Löwen Hermelin 2003 i djuraffär ;)
Fick ett par år senare veta att det hette lejonhuvad kanin och ja, jag tycker det låter bättre :). Så använd det riktiga namnet ^^ för allas skull.
(Sen att jag kallade rasen för; Lion Rabbit, till engelska vänner är en helt annan femma :P)
Håller med dig Frida. Jag fick ett mail från en som ville köpa kanin. hon hade sen tidigare en Löwen. Men hon hade sett att sånna inte var godkända för utställning o ville därför ha en Lejonhuvad Kanin oxå.
Nu hade ju inte hennes "Löwen" någon stamtavla, men ändå.
Där ser man vad förvirrande det kan vara för folk som inte vet.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Men det är väll just det att man ska ju läsa på om djuret innan man skaffar - som många tyvärr brister i. Om man har då läst på sig så borde man veta.
Jag själv säger både Löwen och Lejonhuvad, säger det som kommer först till mun. =) Så mig är det saksamma.
#13: Det är något jag också funderat över, varför man inte använder det svenska ordet bärare utan istället använder träger.
Jag som trode att Löwen var en egen ras… 
#21; Precis vad som är problemet :) Inget att skämmas för!
Jag trodde det hette löwen när jag började kolla på dem 2006. Nu har jag haft egna i flera år men i början var det väldigt förvirrande.
Vill man säga löwen privat, så absolut. Men pratar man med andra människor kan man ju säga lejonhuvad för att inte förrvirra. Speicellt om personerna är nybörjare.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Så om jag har förstått det rätt ; Löwen & Lejonhuvad kanin , är samma ras?
Och man säger Lejonhuvad , inte löwen? 
#23; Exakt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#24 tack ! :D
#23 Precis 
Det mesta som rör kaniner och kaninraser är väl förrvirrande för de som inte kan och är oerfarna. Jag fick min första (och hittills enda) lejonhuvade kanin för 10 år sedan, hon har i tredje ledet i stammen de första lejonhuvade kaninerna som importerades till sverige. På den tiden sa alla som jag pratade med "löwenkanin" och jag gjorde det med. Att det lever kvar är ju inte så konstigt, då det inte var så enormt längesedan. Såsmåningom lär man klura ut att löwen är samma sak som lejonhuvad och vice versa, det är ju idag en av de vanligaste raserna. Jag tycker att det är lika vanligt, om inte vanligare, med folk som säger dvärghermelin och det är ju faktiskt inte "rätt" alls.
Jag tycker i alla fall inte att det är något att hänga upp sig på. ^^ Min löwen/lejonhuvade lever än och hon verkar inte bry sig om att det står löwenkanin i papperet när hon kallas för lejonhuvad. 
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#27 Fast det blir ju fel när vissa säger att "min kanin är korsning löwen/lejonhuvad" blir ju galet, för kaninen är ju renrasig då och inte blandras:P
Instämmer helt! :)
Om man äger en kanin som man tror sig veta är korsning löwen/lejonhuvad, så lär man med all sannolikhet googla på sin älsklingsras och komma in på typ iFokus och liknande trådar som denna och se, att jaha, man äger visst en renrasig kanin. Det är ju bättre att det går åt det hållet i alla fall, än att den "renrasiga" kaninen visar sig vara korsning. ^^
Då tror jag faktiskt att många har svårare för att skilja på färger än på raser. Har man intresset och vill lära sig, så lär man göra det. Att en 40-årig tvåbarnsmamma ska sälja barnens första kanin på blocket för att de har tröttnat och kallar den för korsning mellan löwen och lejonhuvad lär inte spela någon större roll för varken kaninen eller framtida ägare. Det är bara vi inbitna kaninfolk som reagerar på såna petitesser eftersom alla andra är lyckligt ovetandes om kaniners rätta benämning. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#28 Men alla är ju nybörjare på allt, alla kan inte allt från början. Och man lär sig med tiden - om man nu har ett intresse för att vilja lära sig mera.
Men visst, irritation är det när man själv känner starkt för något och när folk inte kan säga rätt. Som för min del så är det Norsk Skogkatt bland annat. Många säger/stavar skogisarnas namn "Norsk Skogskatt", när det egentligen är Norsk Skogkatt. Och när det är så många människor som går på en massa kattmyter fortfarande.
Men men, vissa är insnöade i vissa saker, och vissa inte. Så ja, som sagt. Alla är nybörjare.
#31 Ja alla är nybörjade i början men varför inte lära sig rätt ord från början då?
Som med allting annat: bättre att lära sig rätt från början och från kunniga. Gäller med allting tycker jag :)
Det är ingen som har sagt att dem är irriterade? Bara att man stör sig på det, inte alls samma sak enligt mig:)
Sånt stör jag mig också på något otroligt. Man säger ju inte liksom "jag har en Netherland dwarf".