Färger?
Någon som vet vilka färger jag kan förvänta mig efter dessa två kaniner? Tjuvparning! Mamma - Rysstecknad zobel blå E: Rysstecknad zobel blå U. Blå Zobel EE: Blå EU: Blå UE: blå UU. g/s japantecknad Har tidigare gett: E. Viltgul - Kanel, blå, viltgrå, blå zobel siames, viltzobel E. Havana - havana, blå zobel, egern, blå E. Viltgrå - viltgrå Pappa - Vit blåögd ren avlad vit blåögd Har tidigare gett: U. Viltgrå - viltgrå, svart Vad kan jag få för något? Hur blir det med ögonfärg? Mamma rödögd, pappa blåögd. Har tidigare läst att ögonen kan bli lilaktiga? Det kan väl inte stämma?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Skulle gissa på att det blir viltgrå och svart wienertecknat:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Mamma an_ Bb Cc dd gg
Pappa __ __ __ __ _g xx
Som synes inte så mycket man vet om pappan, så det är omöjligt att säga vad det blir tyvärr. Det enda man kan säga är att alla ungar får anlag för vit blåögd, blått och enfärgsanlag.
Ett zobel/vit rödögd/ryssanlag påverkar inte ögonen eftersom det ligger dolt. Det är först i dubbel uppsättning det syns.
En vit blåögd zobel får lilaaktiga rödglänsande ögon pga kraftig rubinglans.
En vit blåögd ryss får röda ögon (se bilden)
En vit blåögd med två vit rödögda anlag får även den röda ögon.
Både blå och röda ögon har reducerad pigmentering. Blåa ögon har lite pigment, röda inget. Det är därför ögonen ser röda ut, man ser blodet. En kanin som har dubbelt anlag för både blå och röda ögon blir därmed alltid rödögd, det blå pigmentet syns inte.
#2; Tack för svaret! :) Då var det inte så konstigt att jag inte kunde lista ut vad det kan bli.
Ska bli väldigt spännande! Kan bli lite vad som helst alltså?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Ja, av det man vet så.