Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2416 ggr
Viljans
1

Hösilage till kaniner

Hejsan!
Min kompis undrar om man kan ge hösilage till kaniner.
Kan man göra det? :)

Evelinaesbjornsson
0

Ja det kan man. Jag har gett det till mina kaniner nu i vintras.

[Caifeen]
0

hmm.. hösilage? vad är det? xD

Det finns ju artiklar om vad kaniner kan äta, och inte kan äta.

Viljans
0

#2 Hmm, har för mig att det inte står nått om hösilage :)

[chriistina]
0

Hösilage precis som Enslige är inte alls bra för kaninens mage. De är gäst och gäser i kaninens mage också. Vilket kan göra dem sjuka.
Har dock hört om dem somgett det utan problem, men jag skulle nog avstå.

Viljans
0

#4 Okej, tack :)

Evelinaesbjornsson
0

#4 Mina kaniner tog ingen som helst notis på det. Har även vänner som gett sina kaniner det, och dessa har inte reagerat nått på det.

repekka94
0

tycker de är bättre än annat hö

Veero
0

Skulle inte ge det till mina kaniner. Det ger man oftast till hästar och kor t.ex.    och då brukar man vaccinera hästarna/korna för det kan finnas råtor i det som krypit in och sedan dött..

[Wera]
0

Samma som #8 :)

Tycker inte det verkar bra?! XD Vrf bara inte ge vanligt hö? :) Dessutom stinker det haha (A)

repekka94
0

#8 det kryper inte in nåra råttor och dör om man slår , krattar , och har de i en säker hö lada

[Wera]
0

#10 :S ? Jo för det ligger döda råttor i höet och dom bär på ett gift så man måste vaccinera hästarna som äter det >.< !

Starfall
0

#10 De kanske gnager sig in?? Kanske råkar en följa med in i ensilagebollen när den plastas in?? Tyvärr kan sånt hända…

Skulle ALDRIG våga ge det till mina kaniner, men om det är jag som är nojjig eller om det verkligen är farligt vet jag inte… vågar iaf inte chansa;)

repekka94
0

#12 vi slår inte in i plast bollar krattar bara lite xp och hänger upp innomhus och inga råttor kommer in för jag tar bort alla blommor och då rensar jag igenom de

[Wera]
0

#12 Precis, de brukar råka plasta in dom. Så dör dom åh ja ;)

Starfall
0

#13 Men då blir det väl vanligt hö? :)

#14 usch, stackarna egentligen ;)

Veero
0

#15 jo det blir vanligt hö, det blir hösilage när man plastar in det för det inte får någon luft ;)

[Wera]
0

Ensilage/Hö silage är ju typ konserverad hö!

repekka94
0

#17 ehmm typ?

Tappsveden
0

#11  Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d v s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Bakterien producerar ett nervgift, botulinumtoxin, som är direkt dödligt för hästar. Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.

Om hösilaget är av god kvalitet är det en bra grovfodergiva som de flesta hästar tycker smakar gott. Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord.

Kommer alltså från jorden och inte råttor !

Skatvinge
0

ensilage är till kossor och hösilage är till hästar.

Evelinaesbjornsson
0

#4 Hösilage är inte samma som ensilage! Ensilage är då man slår höet och rullar in det nästan direkt efter man slagit. Hösilage är exakt samma som vanligt hö bara det att man rullat in det. Hösilage är helt vanligt torrhö som rullats in till en bal.

#8 Det är Ensilage du tänker på och inte Hösilage! Ensilage är fuktigt och blir det för fuktigt så blir det en bakterie som kan, eller gör, så att hästen får en magokomma. I vissa fall klarar sej hästen, DOCK försvinner aldrig denna okomma. Kor klarar av denna bakterie men med hästar kan det vara lika med döden.

#20 Ensilage håller jag med om att det är till kossor som pallar bakterien som kan bli. Men Hösilage kan ges till alla andra djur! Det är helt vanligt hö som rullats in till en bal. Alltså det äär precis som torkat hö bara det att det är i en bal! Alltså, helt ofarligt för kaniner.

Bakterien i Ensilage uppkommer om fuktigheten blir för stor!

[Wera]
0

#21 :) Jaha då har jag lärt mig något nytt då :) hehe Bra skrivet iaf. tycker jag :P

Evelinaesbjornsson
0

#22 Tackar ^^

Starfall
0

#21 Oj, detta visste inte jag! Tack för denna infon, med denna vetskapen skulle jag kunna tänka mig att ge det till mina kaniner, det kan ju till och med vara bättre i och med att i "löst" hö samlas damm och råttor kanske bygger bo. Så jättetack för din information ! :)

Evelinaesbjornsson
0

#24 va så lite så ^^

exitingsvillemo
0

Mkt gammal tråd som jag hittade tack vare google!

#21 Hösilage är inte hö som slagits in i plast!!!! Hösilage är nästan samma sak som ensilage, skillnaden är att ensilaget är blötare, hösilaget har högre torrsubstans, men är fortfarande blötare än vanligt hö. Att man plastar in beror på att man konserverar hö- ensilaget.

Ensilage genomgår dock en lite annorlunda process än hösilage:

Ensilage blir konserverat genom att mjölksyrabakterierna i grönmassan sänker pH-värdet. Vid ett lågt pH avstannar den mikrobiella aktiviteten.Det krävs höga vattenhalter och en syrefri miljö för att en bra mjölksyrajäsning ska komma
igång

Hösilage förtorkas så att ts-halten blir högre och är minst 40 %. Oftast ligger
ts-halten på över 50 %. I hösilage sker ingen större pH sänkning och mjölksyrabildning utan
det är avsaknaden av vatten och syre som gör hösilaget till just hösilage.

Så summa sumarum: Hö är torrt gräs med torrsubstans på ofta över 80%, Hösilage är gräs som torkats till en torrsubstans på 50-75% och Ensilage är gräs som har en torrsubstans på under 50%