Öronmärka, lagligt igen?
Idag ringde pappa till Ludvig för att beställa hem lite saker och då sa han att öronmärkning ev. ska bli tillåtet att göra själv igen. Vad tycker ni om detta?? Och negativt/Possitivt?? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Efterlängtat 
Som jag då förstått det så sätter man på en salva som bedövning på kaninernas öron. Man behöver inte ens köpa en egen tång. Men om VI skulle det så har vi ändå ganska bra erfarenhet då vi varit får-uppfödare innan. Och där så knipsar man av öronbitar med hjälp av en tång-sax. UTAN bdövnng, aja.. Så vi är väll rätt vana vid öronhantering ;)
Stamtovlor är beställda nu iallafall :P
/ Cornelia Andersson,
Kanon bra mindre komplikationer än med ring. Tycker dock att man borde få lov att ta en endags kurs för att få tillstånd att göra det! :) #2 det borde vara varning till djurplågeri att knipsa öronen :s det skulle säkert ses som oacceptabelt på hundar men inte på får? :p knepigt :/
Håller inte på med får längre dock. Detta ansågs då lagligt. Pappa som höll i uppfödningen hade hållt på med det länge. Ja, det såg väll ej kul ut men fåren reagerade knappt. Ungefär som när man tar hål i öronen.
Ja, jag håller också med om det med kursen. och om man är mindreårig, att en förälder skulle vara med så de hade kunnat öronmärka, för det kanske inte så bra om lite ynre öronmärker hehe ;)
/ Cornelia Andersson,
Jo de har visst upptäckt att bedövn salva funkar utmärkt och är ju betydligt skonsammare slippa bli sövd för tatuering i örat 
Ja och ev. bekvämare än ringar som kanske sitter och kliar o,s,v.. :)
/ Cornelia Andersson,
Tycker inte om det så mycket. Isåfall ska det då vara kurs för det om man ska tillåtas till att göra det. Men tycker ändå mindre om det än ring. Bättre med öronmärkning hos vet.
Kan man inte skicka in något förslag om det?? Om kurs alltså?? :) Vart ska man isåfall skicka det?? (Tänkte att man kunde hålla en kurs /år i varje län, på olika platser)
/ Cornelia Andersson,
Tycker det ät jättebra! Skulle själv aldrig sätta ringar på kaninungar så detta var en riktigt god nyhet! :) Finns så mycket som är för tatuering, och nu med bedövningssalva kan väl inte någon komma på någon anledning till att ringen skulle vara bättre? Åh, vad glad jag blev när jag läste det i kaninuppfödaren :D
Tja, jag är lite kluven. Just när det gäller små små hermelinöron så är det ju risk att träffa blodådrorna i öronen, särskilt om de ska märkas innan de flyttar. Raser med större öron blir det aningens enklare med.

#3 man får inte knippsa av öronen på ett får dom märks med öronbricka LÄNK
#11 Som sagt, det var för några å sedan och jag var a 5-6år då.. Så enligt pappa var det lagligt då.. Har ingen aning numera..
/ Cornelia Andersson,
NinniH, det fnns väll tänger för hermeliner?? ;)
/ Cornelia Andersson,
#13: Ja, det gör det. Men tängerna täcker ju ändå snudd på hela örat, särskilt på ungar. Svårt att undvika blodkärl då, kan jag tänka mig.
Jag hade hellre föredragit någon form av tatueringspenna med ex "mall" man fäster på örat och målar efter. Känns inte lika "illa" som att trycka igenom piggar. Var det inte någon som testade en sådan förut? Har för mig jag läste om det för ett par år sedan på K-net.
#13 menar du att mindre öron flera blodkärl..? vet inte om jag kan tro på det riktigt.. möjl flera men oxå tunnare isåfall vore logiskt.. el menar u att det mindre risk träffa på blodkärl om det stora öron..?
#14 Tror det var Gille som hade en tatueringspenna.
Jag tycker det är super om det blir godkänt igen!
Jag har märkt massvis med ungar, både innan det blev godkänt och efter, hos min vet, som aldrig märkt en kanin och tycker det är bättre att jag sköter den biten och hen "övervakar", hen tycker även att det är onödigt med sövning, mer risker än fördelar.
Jag kyler med is innan, och det är ytterst sällan det blöder! Kaninerna märker knappt av märkningen, och är till synes opåverkade 2 min efter märkningen, dvs när jag släppt ner dem på golvet igen..
Har en inköpt kanin med ring, trots att den funkar bra på henen förutom avskavt päls så är jag ändå tveksam…
#16 När jag åkte iväg för att märka en hermelinkull (2007, hos en erfaren uppfödare då jag inte vågade) gick det ganska bra, en kanin skrek för hon blev väl så "paff"/chockad, det var väl det ända. Men lugnade sig fort! Men ingen blödde och det blev inga komplikationer ^^,
#17 Jag tror mer att de sprattlar/skriker för att de blirfasthållna. Kaniner är ju trots allt bytesdjur.
Jag klippte min dvärgvädursteddy häromdagen, han vände på huvudet och jag råkade klippa ett hack i öronspetsen på honom. Reagerade han? Nej…
Enda anledningen till att jag upptäckte det överhuvudtaget är att jag tyckte att pälsen jag klippte bort såg konstig ut när det var något rosa i ;)
Jag är för öronmärkningen igen!
då förbundet tidigare bara hade storleken H på sina ringar var det enda ringen de kunde erbjuda raser över 5 kg och jag har frassar..
ena hanens ring satt så hårt och hade börjat gräva sig in i huden vid 8 månaders ålder så aldrig mer ring på våra kaniner..
kan säga att när vi klippte bort ringen från frassens ben så hade han väldig panik och ont,om öronmärkning nu är sånt plågeri så är väl även ringarna plågsamma?!
#18 Ja det kan nog stämma för en av dom skrek likadant när vi bara plockade upp den ur hagen och höll fast den. Aldrig hänt förr och dom blev ändå dagligen hanterade. :)
Jag har råkat klippa en teddy en gång i skinnet och den regaerade inte heller det var mer jag som fick ångest och panik över mitt "klantiga" misstag. Det var dock ett så litet och tunt snitt att den inte blödde eller att "köttet" syntes märkligt nog. Dock OT nu :)
Jag hade tyckt det var skönt att kunna få öronmärka istället, utan hjälp av veterinär!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#21, det är ju det vi ska få nu :) Med salvan!
#22 Det jag menade ;) Alltså, jag tycker det är skönt att man får göra det igen. Blev kanske lite fel formulerat!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~