Frigående...
Min kompis har en jätte tam kanin som kan springa löst i trädgården osv… Den kommer alltid tillbaks när man vill. Det är också som att den vet vart den får och inte får springa. När den kommer lite utanför hennes trädgård så säger hon bara till så skuttar den iväg nån annan stans.
Men har vi någon kanin som är sån eller nån kompis vet ni isåfall hur man gör för att den ska bli så?
+ Ska ju snart få en kaninunge så är det nått annat jag ska tänka på att den ska bli så
(vet inte om ag kom i rätt grupp, om inte så kan ni ändra)
Oavset thur tam den är så måste man i alla fall hålla ett öga på kaninen. ;)
Hon har säkert umgåtts med den väldigt mycket och varit jättesnäll så att kaninen kan lita på henne och inte vill rymma iväg :)
Det beror mycket på kaninens personlighet också tror jag. Jag har 7 kaniner, var av 3 kan gå lös utan problem och som jag litar på - under uppsikt! De lyssnar ju inte som en hund, utan man får gå efter dom när de gått för långt bort, lyfta på dom och bära de till en plats där de "får" vara. Skuttar de för långt får man bära tbx dom, vissa lär sig tillslut 
En sak som har varit en bra fördel när jag haft kaniner lösa är att alla mina andra kaniner går i rasthagar runt omkring samtidigt. Det gör att kaninen ofta håller sig kring dom av nyfikenhet och kanske trygghet? De skuttar och nosar på varandra genom gallret, går iväg en bit för sig själv, kommer tbx osv.
Men börja alltid med sele och långt koppel för att veta hur kaninen "funkar". :) Lär dessutom kaninen att komma till dig i hagen, man ska inte behöva springa och jaga efter dom, då kan man inte ha dom lös heller. "Grundarbetet" börjar i bur och Hage :) Alla mina kaniner kommer fram till mig, där av är de lättfångade även lösa. Man kan ex. börja med att alltid ge dom något gott när man kommer till buren/hagen, när dom har "lärt sig" behöver dom inte längre ha något gott varje gång. Är dom ute i hagen en hel dag, gör i ordning buren med hö och pellets tills dom ska in - på så vis får dom alltid sin mat när de kommer in. Mina kaniner blir jätte glada när dom ska in till buren igen och klänger på gallret, "ta mig ta mig" ungefär. För dom vet att de snart ska få mat! Samma gäller ex. många hästar, de kan ju gå in till sin box utan att bli ledd från hagen för de vet att dom ska få mat. :)