Biten i ansiktet
Ikväll när min kastrerade hankanin satt i mitt knä ställde han sig på bakbenen och bet mig i näsan så att det forsade fram blod. Han har varit bitig sedan han blev tonåring (fyller ett på lördag) och bits alltid om man sticker in handen i buren (vilket jag kan leva med) med utanför buren tycker jag inte att det finns någon anledning till sådant beteende. Han har bitit i händer förut som sagt men efter det här känner jag mig rädd, tänk om det blir ett ordentligt ärr i ansiktet nästa gång. Jag har hoppats att bitbeteendet ska försvinna och säger "Nej" när han biter och ger beröm när han är duktig och är inte själv våldsam mot honom på något sätt, men det verkar som att bita ligger i honom på något sätt.
Vad ska jag göra? Jag känner mig så otroligt sviken av honom och tårarna bara forsar fram. Kommer bitandet någonsin att försvinna? Kan man avliva en kanin som bits (får ångest av bara tanken) för hur kan man sälja den, hur skulle man ens lägga upp det i en annons?
Usch, det låter jobbigt, :/
Hur är han utomhus?
Du kanske kan testa i sele och koppel, att lyfta upp honom, och sedan sätte ner, och lyfta upp igen osv…
Har inte haft någon aggresiv kanin tidigare, så jag vet inte så mycket.
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
Hur och vad brukar du aktivera honom med? testat klickern?
Jag har haft flera kaniner och jag upplevde dem som mest bitiga när de var unga. Det hör lite till en instinkt skulle jag kunna tänka mig.
Men man får köra med en mjuk bestraffning när de beter sig helt oacceptabelt. Även kaniner kan lära sig innebörden av " nej " eller fy.

Det skulle nog bli avlivning, det är inte ett normalt beteende, skulle inte acceptera en kanin som bits när den är i famnen, har haft nån som har varit revirvaktande i buren, men inte ens det tycker jag är ett beteende som är acceptabelt även om det är mer förståeligt.
vad beträffar detta med tonår som det pratas så mycket om, jag har aldrig varit med om nåt "tonårsbeteende" så jag tror det är nåt som det skylls på så fort en kanin är agressiv.
Jag skulle aldrig kunna leva med en kanin som bits så fort man sticker in handen i buren och ännu mindre om den dessutom beter sig så utanför buren också. Att lägga ut sen sådan kanin på annons vore för mig inte ett alternativ.
Jag har liksom Linnet aldrig varit med om en kanin som haft sk "tonårsbeteende", mer än en hona som var väldigt skygg under sin uppväxt. Men det tror jag mer var den hon är, än något "tonårsbeteende". Så att det skulle vara normalt eller något man får stå ut med, det tycker jag inte.
Jag kanske ska tillägga att detta är en kanin som jag fick när han var 10 dagar gammal för att hans mamma hade dött, Så jag handmatade honom och hans syskon, vilket gick bra och han var världens goaste som liten. Men vad jag förstår sätter en sådan sak prägel på kaninen, som inte får en normal uppväxt och ingen mamma som kan visa hur man gör vissa saker. Det är den förklaringen jag har till hans beteende, dvs att han vet inte bättre. Och behandlar mig som en annan kanin, och man biter ju liksom inte tillbaka vilket kanske gör honom till alfahanen..
Kastrering då kanske?

#7 Han är redan kastrerad, tydligen.
Tror inte att det faktum att mamman dött gjort honom aggresiv, hade också en hona som dog från sina ungar vid ca 2½ veckas ålder, tre ungar klarade sig, men blev inte på något sätt aggresiva.
Ursch.. Får ångest av tanken att avliva en kanin..
Men jag själv skulle inte börja med någon avlivning, kämpa vidare. Var det första gången han bet dig? Isåfall, betyder ju inte det att han kommer fortsätta med det. Sedan att han är agressiv i buren finns nog inte så mycket att göra åt, tyvärr. Men aktivera honom, visa att du tycker om han. Gå ut i sele, när han är snäll och mysig i famnen ge honom beröm, något gott att tugga på. Så att du visar att du inte vill honom något illa, så kanske han blir snällare mot dig också.
Hoppas ni lyckas, håller tummarna och tror på er! 
Kram Hanna ~ http://typkaniner.blogg.se
Hmm min rexhane är också revirbenägen/bitig i buren och det kan jag leva med också för han är (nästan) en ängel utanför buren. Han bet/nafsade mig när jag skulle plocka bort hans bajs från golvet vilket säkert har något med hans revirbenägenhet att göra.
Jag tror att din kanin skulle uppskatta en partner för att vara ärlig. Kände en kanin som var jättebitsk (kastrerad) Och sedan fick han en hona att dela buren med och blev som en ängel.
Så du kan alltid prova om han inte är bitig mot andra kaniner
Stor bur och en parter :)
Jag håller tassarna för dig och din kanin :)
//Joanna

#10 Nja, en kanin som är revirvaktande kanske inte är så glad åt en kompis, det är väl knappast en bra ide, kaniner är ju inte flockdjur.
#10 Men man kan ju inte veta? Man kan låta dem prov träffas med galler imellan, jag tycker det är värt ett försök åtminstånde
//Joanna
Har en kanin som låter exakt som din. Han var helt galen. Försökte bitas så fort jag rörde honom. Han bet mig flera gånger och en gång riktigt hårt i kinden och han vägrade släppa och jag fick dra bort honom.
Det som förbättrade hans beteende var massvis med Motion så han fick göra slut på all sin energi. Han är fortfarande i stort behov av att göra sig av med all sin energi, annars blir han så där galen och arg. Kommer han inte ut i hage/sele varje dag mår han inte bra. Fortfarande kan han försöka bitas ibland, men det är absolut bättre.
Igentligen tror jag att han är likadan fortfarande, men nu vet jag vad han behöver för att må bra och hur han fungerar. Jag har lärt mig tolka honom och jag ser när han börjar få nog och snart kommer blir arg (t.ex om jag tar upp han för mycket i sele m.m)
Mitt bästa tips? är att aktivera honom mycket med leksaker, hjärn gympa, Motion, hoppning m.m!
Ja han gillade min kastrerade hankanin väldigt mycket och följde efter honom var han än gick och skulle alltid sitta nära. Det var dock inte lika uppskattat från den andre, och det som gjorde att jag jag tog bort dem från varandra var att han börjde skvätta urin när han kände lukten av den andra kaninen och så vill man ju inte ha det dirkekt. Jag har funderat på om han skulle trivas bättre på en kaningård eller liknande. Kanske skulle bli bättre som utekanin också.
Min är likadan när man man sopar upp bajs från golvet. "Men lägg dom inte där då!" tycker jag. Men dessa kulor är väldigt viktiga för honom;-)
Ännu mer aktivering alltså.. jag har tagit upp frågan här förut när han bara vara allmänt energisk och då köpte jag en lektunnel bl.a. och han blev bättre av det. Jag ska abslolut köpa ett koppel till honom och ge det en chans nu när det börjar bli lite varmare ute. Trodde aldrig en kanin kunde vara så komplicerad:-), men jag har ju lärt mig så otroligt mycket om djuren nu.
Min kanin är förresten lik dig litegrann, undrar om det är en krävande ras;-)