Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 664 ggr
LoveYourRabbit
1

Inspiration till burar

Jag och pappa ska bygga nya burar till kaninerna framåt våren/sommaren. Det ska bli fackburar, antingen en ått-fackare eller två fyr-fackare. Buren ska stå i laudgården, utmed en vägg som ungefär är 7 m lång.

Det jag behöver hjälp med är vad jag ska ha för mått på burarna. Kaninerna som ska bo där väger omkring 2 kg (hoppkorsningar och dvärgvädurar). Jag vill ha rätt stora burar, så att de får sträcka ut. Men ändå inte så att den blir alltför klumpig.
Måtten jag har funderat på är 70x120-140x70 cm (Höjd-längd-bredd), 70x120x80 cm eller 70x110x100 cm. 
Antingen ska jag ha bredare burar, och inte lika långa. Eller längre men inte lika breda.  
Det jag funderar på är att det kanske blir jobbigare att städa ut burarna och ta kaninerna med bredare burar?
Benen på burarna ska vara omkring 40 cm höga, så att jag får plats med transportburar och annan förvaring under.

Inne i själva burarna hade jag tänkt ha ett borttagbart hus. Det ska även finns en spillkant och öppningsbart tak på huset, då det blir enklare ifall man får kullar så att man slipper sätta in speciella bolåder.

Sen hade jag tänkt bygga höhäckar mellan burarna, så att det finns en lucka på utsidan av buren så att man kan mata två kaniner samtidigt. Mycket enklare att ha det, man slipper allt krångel med att sätta upp höhäckar/höbollar och det blir enklare ifall man kan mata två kaniner samtidigt.

Ungefär såhär tänkte jag ta och bygga mina burar! Vill gärna ha lite tips? och för/nackdelar med mina ideér Glad Och särkilt burmått, det har jag mest problem med!

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

[Wera]
0

Jag hade valt 70x120x80 för har man bredare blir det ofta krångligt att kommaåt längst in och sträcka på sig för att täda buren. Särskilt om man är kort och/eller burarna sitter högt upp (ofta deöversta facken) :)

LoveYourRabbit
0

Puttar upp Glad

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni