Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 686 ggr
[luckymoa]
0

Starta uppfödning

Ni som föder upp kaniner, har ni några tips? att dela med er av? :) Saker man ska tänka på m.m Gärna länkar med regler och lagar som gäller vid uppfödning me :) tack för svar!

saga97
5

ha en anledning som inte är

• för dem är så söta och gosiga
  • jag gillar konstiga färger jag blandar ihop dem och ser vad som händer
  • för att jag ska få ihop pengar

vad har du för anledning med din Avel ?

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[luckymoa]
1

Hade hoppats på ett liiite mer avancerat svar men för den som undrar, utställning :)

[Highonbluetomorrows]
0

Jordbruksverket

Djurskyddslagen

Kanske böcker på ditt lokala bibliotek om kaninavel, googla det osv.

Börja där :)

Och så som nummer #1 sa. Tänk noga igenom (och skriv gärna ner) vad ditt syfte är och vad du vill uppnå, så att det kan följa som en röd tråd genom hela processen.

[luckymoa]
0

Ska kika på de sidorna! Sen e de ju givetvis att få friska sunda å goa individer så klart :)

saga97
0

läs bok , läs några saker här

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[luckymoa]
1

Hihi! Kom på att ja borde skrivit att syftet va att tjäna pengar i att producera ormmat! Herrejewlar vilket liv de hade blivit :D ;) troligtvis hade ingen uppskattat min humor… :)

tokmaja78
2

Detta var mitt svar i en intervju som jag svarade på delar gärna med mig av den.., Har du något tips? till blivande uppfödare? Vad behöver man tänka på? Finns 4 gyllene ord. Tid, ork, pengar och ansvar.. TID: De är levande varelser vi pratar om dom behöver omsorg. Ju fler du har desto mer tid tar det.. ORK: Kaniner behöver mat omsorg och rena burar oavsett om de är spöregn, storm eller 30 minus grader ute. De är bara och bita ihop och gilla läget! PENGAR: Se till att du har ett kapital när man börjar.. De kostar en hel del att starta upp en uppfödning. Man kan få åka långt för att hämta kaniner, ska man ställa ut så är de oxå en hel del resor, du behöver burar och dom är inte billiga att bygga,materialet kostar en del. Sen ska man alltid ha en buffert. Kaninen kan bli sjuk, burar behöver renoveras osv.. ANSVAR: Du som uppfödare har ett ansvar att kaninerna är friska och mår bra! När de gäller att skriva stamtavla och få ett uppfödarnummer se till att du vet vad som gäller innan!!! Skriver du stamtavlor på dina kaniner så är de ett ansvar att ställa ut föräldrarna samt och stambokföra dom!! Är man inte så sugen på det så bör man hålla sig till att skriva härstamningsbevis istället. Risken finns nämligen att kunden vill ställa ut och stambokföra sin kanin och har man då inte gjort sitt jobb som uppfödare så kan de bli riktigt sura miner..

[luckymoa]
0

Tack för dina mycket värdefulla tips?! Ska helt ärligt säga att jag har funderat mycket på de du skriver… Det som gjort att ja har fegat ur hittills är ljust ansvaret… Inte för att ja inte e ansvarsfull, men ljust att de e så STORT ansvar med alltihop… Att ta hand om sina egna kaniner e ju ingen match… Men att ansvara för att ställa ut, stambokföra, tillföra nått positivt i aveln, sisst men absolut inte minst, (snarare de ja e mest orolig över) att hitta BRA hem till alla… Det sista skrämmer mig mest? Hur har ni tänkt o gjort?

Lina R
7

Börja smått. Två honor och en hane, gärna från samma uppfödare som har haft bra resultat på egenuppfödda djur. Börja med alla djur i samma färg, aveln är nog svår ändå. Lär dig 1 ras och 1 färggrupp (1 huvudfärg och de färger som är säkra att kombinera med den) till att börja med. Många nya gör misstaget att gå på shoppingspree och sen sitter dom där med 3 raser i massa färger och det blir för mycket jobb och inga resultat. Ta 1-2 kullar på honorna första året. Kanske låna en hane till den ena honan om du inte vill inavla. Be en erfaren uppfödare eller domare att hjälpa dig välja vilka du ska spara. Första gallringen vid ca 6v, alla av kelkvalitet kan du då lägga ut på annons för leverans vid 8v. Spara alla lovande (du måste ha extraburar! Till 3 avelsdjur, ha totalt 9 burar). Ställ ut alla som ungdjur, be om hjälp igen att välja ut dom bästa. Ställ ut dom bästa som vuxna. Be om hjälp att sålla igen. Behåll fler honor än hanar. Ta inte kull på honorna förrän dom fått så hög poäng som dom förtjänar dvs inga onödiga avdrag. Nu har du inför nästa avelsår kanske 5 honor och 3 hanar. Bygg fler burar och efter år 2s kullar är det dags att bestämma dig för hur många avelsdjur du orkar ha.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
4

Om du efter år två har 15 burar kan det vara en bra idé att bygga en "kärringhage". Kanske 6-10kvm där avelshonor bor från höst till vår. Det sparar dig mycket tid i skötsel och pengar i burbygge. Dessutom får dom ett bra liv. På våren flyttar honorna till burarna och får ungar. När ungarna ska avvänjas kan alla honor som ska säljas till kek flytta till boxen. De som kan bli tävlingsdjur får egna burar. Inför vintern bor endast hanar och tävlingshonor i burarna. Du behöver dessutom tänka på överskottet. De som inte blir sålda. Om du inte är redo att slakta själv så hitta någon hundägare/jägare som kan göra det åt dig. Att avliva och slänga är ett slösdri på liv tycker g. Och seriös utställningsavel går inte att hålla på med om du inte kan tänka dig att avliva överskottet. Det är svårt att hitta BRA kelköpare.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
4

När du bygger burar, tänk stort. Bygg en nivå över minimi för den viktklass du ska ha. Ex så är minimi för dvärgar 0,5kvm, men bygg minst 0,7kvm (120*60cm). Bygg utan reglar (pelare) på insidan, dom gnags på. Täta alla kanter med fogmassa innan du målar. Tänk på att buren ska vara lättstädad och att du ska kunna nå in i burarna. Och glöm inte hyllan :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se