Erfarenhet av hökuber?
Vi har märkt att min man reagerar väldigt mycket på hö och funderar på att testa hökuber. Det verkar finnas lite olika sorter men jag har inte hittat någon förteckning över närings- och fiberinnehåll.
Någon som vet om det fungerar att ge enbart hökuber som substitut till naturligt hö? (Mitt pellets innehåller förhållandevis mycket råfibrer och grenar ges att gnaga på, men det är ju näringsbiten också…)
Har blundat för detta en längre tid men när min innekanin bodde borta under en vecka försvann plötsligt min mans "förkylningsbesvär" och nu när hon är tillbaka känner han av det mer än tidigare.
Han kan gosa kanin utan problem, så det är just höet han reagerar på. (Han reagerar också på pollen och gräs under vår/sommar).
Fluff kommer alltid bo hos oss och inomhus, vill bara hitta något som fungerar. 
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Jag skulle ändå ge naturligt hö när min man är borta (han jobbar kontorstider) för att kaninen ska kunna slipa kindtänderna vilket de väl inte riktigt gör med grenar. Och jag skulle i så fall välja timotejsorten…
Jag har gett hökuber och det verkar fungera bra. hemma har han alltid vanligt hö men när vi är ute och reser brukar han få kuber. Han äter dom gärna och det gjorde även Lilo och stitch när jag hade dom. han får det också hemma iblend även om han har vanligt hö och då äter han från båda. :)

#2 Måste vara gott då i alla fall eftersom han äter det även om det finns vanligt hö… 
Har ni någon bild på hur hökuber ser ut?:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Vi hadde till våra chinchillor hö kuber då mamma var allergisk mot hö och det funkerade bra mamma reagerade då inte alls på hökuberna :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/