Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1281 ggr
iceotess
0

burunderlag + bygga hage

Har skaffat kanin idag, han går just nu på toa lätt. Tänkte dock byta till spån och halm. vad tror ni? vilket är bäst?

Vi ska även börja bygga en Hage, som uteburen ska stå i. Hur högt staket behöv? Behöver man ha nät även i botten? Kaninen ska enbart vara i hagen när vi är hemma. Hur stor ska man ha?

Fridaaaa
0

ja spån & halm går bra som underlag, har jag i vissa burar :D
Hur högt det ska vara bestämmer ni men minst 70 cm hade jag haft till dvärgkanin så dem kan sträcka på sig ordentligt, ev hoppa upp på saker i hagen osv.

Är hagen ute bör ni ha bådde tak och nätbottenpå den :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iceotess
0

Tack för svar! har en liten lejonhuvad dvärgvädur. Hade tänkt 90 cm högt staket, av någon form av nät. och så en grind så vi lätt kan gå in och ut ur hagen.

Hade dock tänkt skippa tak, kaninen ska bara vara i hagen dagtid när vi är hemma. Eller är det dumt tänkt att inte ha tak?

Tänkte nämligen ha hagen att umgås med kanin i, att dottern och vi vuxna kan sitta med där inne - och då blir det svårt med tak :)

Nätbotten ja. Det måste fixas.

3x3 meter ungefär, låter det som lagom stort?

Vad ska man ha för nät till kaniner?

Fridaaaa
0

#2 Jag hade nog haft nättak för säkerhets skull :) Men övervakar ni hela tiden så går det ju bra. Annars kan lätt katter, rovfåglar osv ta sig in.

Ja låter som kanonmått till Hage :)

Svetsat fyrkantigt nät. Inte hönsnät då det är ganska skört och inte bra till kaninbur:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iceotess
0

kompostgallet? fungerar det eller kan de trycka sig igenom?

Katter har vi inte här ute (bor ute på landet utan grannar - inte sett en enda katt) däremot har vi ju faktiskt rovfågel. Så tak är nog bra. Kanske kan ha något tak som man kan ta bort när man själv är där. En träram och sen nån form av nät…Då kan ju kaninen vara ute även utan uppsikt.

iceotess
0

Okey - ny tanke.

Kompostgaller som fäst i träreglar så det blir stabilt och bra.

ett tak som består av en träram med någon form av nät så det kan lyftas bort och läggas dit och fästas i staketet på något sätt.

och så någon form av botten nät då. vad för nät i botten?