Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1029 ggr
[Ai-chan]
1

Argument mot grossist

Jag vill ha motargument emot grossist djur. (så att jag kan föra vidare till en person som jag tänker argumentera mot)

Grosist djur, det är även uppfödare som lämnar in djur dit. Och det är billigare med grossist djur. Med grossist djur går man inte minus som man kan göra med uppfödar djur.

[Ai-chan]
0

Jag är inte för grossist djur, är emot.

Zvintos
0

Tvivlar väl på att de stora grossisterna är särskilt noga med huruvida det finns sjukdomar odyl i släkten, eller hur temperamentet ser ut. I och med att det måste födas kullar på löpande band för att gå plus, menar jag.

Achatina
1

Man ska inte föda upp smådjur som inkomst; djuraffärerna köper in smådjur för typ 50kr/st (om ens det) men sen säljer affärerna de för ca 250kr (eller mer). (Om personen vill bli grossist själv) Grossister skiter nog rätt hårt i inaveln på djuren och om tandfel finns i släkten. Eftersom de knappast har tid (när de har flera tusentals djur) att gosa med djuren så vet de inte om avelsdjuren är trevliga nog att vara husdjur. Grossistdjur kan vara födda utomlands men inköpta av en svensk grossist som sen säljer de vidare. Eftersom grossistdjur antagligen skiljs från sin mamma baserat på storlek istället för ålder så får många bebisar lämna sin mamma för tidigt och i och med det förolyckas många redan innan de kommit till affären, de närmaste dagaran i djuraffären eller om de hinner säljas till nya hem. Grossist djur packas så tätt i transportburar till djuraffärer att de äter upp varandra (kanske inte kaniner men råttor, möss, hamstrar etc). Av de ögonvittnesskildringar av grossister man har hört berättat för sig av personerna själva så har de bland annat sett igenslemmade vattensystem, döda djur som ligger i burarna, allt för många djur på för liten yta osv. De som har begärt ut offentliga handlingar om grossistföretag har oftast inte fått något alls, och har de varit påstridiga nog att få så har de fått cencurerade dokument. Dokument som alltså ska vara 100% offentliga. De följer inte djurskyddslagen, har tex guldhamstrar i avelspar när det står i lagen att de ska hållas ensamma. Köper man grossist uppfödda djur kan man få hem skabb och annan ohyra (kan man iofs få av priv uppfödare med) men är det nån som tror att en grossist som får skabb/pälskvalster/osv på sina djur sanerar 30000 djur?

[Ai-chan]
0

Tyvärr så är grossist djur mycket billigare att köpa in än uppfödar djur. Vart kan man hitta uppfödare som är billiga och villiga att sälja sina djur till djuraffär lixom? En del djuraffärer lyckas med att hitta.