Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1246 ggr
natha-mjau
0

Urinläckage?

Kan kaninhonor ha det?
har alltid lagt märke till när min hona ska vara olydig och kissa ute, för hon sätter sig på ett speciellt sätt och sedan upp med svansen…
men nu de senaste dagarna har det bara kommit, utan någon 'förvarning'. Hon sitter normalt och sen så blir det en pöl efter henne.
eller att hon ligger på mig och gosar, och sen så kissar hon…
Det är både småsmåfläckar och även rejäla.

Tänkte att det är bäst att höra, ifall att det kanske kan vara någonting som inte stämmer.

Eidesdotter
0

Kaniner kissar inte för att vara olydiga.

Det finns flera tänkbara orsaker till hennes beteende:

Hon revirmarkerar, inte bara hanar gör det.

Hon har helt enkelt inte lärt sig att det är önskvärt att hon kissar på en speciell plats. En del kaniner tycker själv bäst om att kissa på ett och samma ställe och då är det ju lätt att få dem rumsrena, andra tycker inte det är så viktigt och då krävs det lite mer tålamod för att få dem att förstå. (Aldrig med bestraffningar.)

Hon kan ha någon form av urinvägsproblem, infektion eller annat. Fråga en veterinär som är bra på kaniner.

Det är vad jag kommer på just nu.

natha-mjau
0

Alltså hon är ju rumsren.
Men det märks på henne att om hon fått vara instängd under en längre tid under dagen så hoppar hon direkt ut och kissar i sängen, så det könns som hon gör det för att vara olydig.

Nu, de senaste 2 dagarna har jag märkt att det kommer lite urin utan att hon 'sätter sig för att kissa'

Eidesdotter
0

Nej, hon kissar inte för att vara olydig, tro mig.Glad Däremot låter det absolut som antingen revirmarkering eller att hon helt enkelt tycker om att kissa i sängen. Båda alternativen är tänkbara om hon gör det direkt hon kommer ut när hon inte kommit åt sängen på ett tag.

Men att hon småläcker så som du beskriver att hon gjort de senaste dagarna är ju en annan femma. Jag skulle ta henne till vet. för en koll så att det inte är någon Urinvägsinfektion eller så.

Enda gången min kanin har läckt urin så där, är när han har varit förstoppad och haft jätteont. Då blev magen hård o uppspänd och då sipprade det ut kiss utan att han satte sig att kissa. Men då var det tydligt att han var sjuk.

Verkar hon pigg och frisk i övrigt?

natha-mjau
0

#3 okej :)

ja, hon är pigg och kry som vanligt.
Men skrev en fråga till en internet veterinär och hoppas att få svar snarast. Men fortsätter det så går jag ju, absolut.
hur länge tycker du att jag ska vänta?

Eidesdotter
0

Oj, jättesvårt att svara på. Själv gick jag hellre lite för ofta än för sällan till veterinären.

Om jag hade en kanin som gjorde som din men som verkligen verkade 100% frisk och pigg i övrigt, då hade jag nog väntat 1-2 dagar för att se om läckandet blir värre eller bättre. Skulle det inte blir bättre eller om det förvärras skulle jag åka till vet. Men om jag var det minsta osäker skulle jag kontakta vet. med en gång.

Nu har du ju frågat en vet. på nätet och det är ju jättebra, men om du inte skulle få svar på en dag eller två så ring en vet. istället och berätta om situationen, så kan han/hon säga vad du ska göra för att gå vidare. Det är alltid svårt när man bara ska gissa sig till saker själv. Bättre att få kollat upp ordentligt.

natha-mjau
0

#5 ja hon är ju jättepigg…

Får inte svar från vet heller….

Eidesdotter
0

Då skulle jag ringa en veterinär istället och berätta hur det är och höra vad han/hon tycker. Hoppas det ordnar sig!Glad