Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1346 ggr
Zofia89
5

En egen!

Hej!

Min man kom hem igår kväll med en kanin till mig! =D Hans kollegas barn hade tröttnat på den så dom gav bort den, har aldrig haft kanin men googlar och tar reda på =) Ikväll ska jag shoppa mat, spån mm. =)

Hoppas jag får bra svar här om det blir nåt jag undrar =)

Zofia89
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna kalla henne tequila men min mans barn är hos oss några dagar i veckan så tror det får bli nåt annat =P Eller så får hon ett alldeles eget namn av barnen och jag kallar henne tequila =)

marithaj
0

Välkommen till Kanin i Fokus!:P En sån liten sötnos du har där på bilden och vilken tur att hon fick komma till dig;)

Kärt barn (djur) brukar ju ha många namn, så jag tycker absolut du kan döpa henne till Tequila och sedan låta barnen använda ett "smeknamn" :P

[Guldvingens]
0

Hon ser ut att ha fått lite för lite (dåligt?) hö och för mycket pellets ;). Så börja med att ge rejält med hö till en början :)

Men Tequila kan hon väl heta? Vet att vi hade ridskolehästar som hette Tequila, Falcon, Jägermeister… ingen som höjde ögonbrynen för det :P

Zofia89
0

Jo tror hon fått lite fel mat hos förra ägaren =) Nu blir de mycke hö å mindre snask =P

saga97
0

många kaniner lever utan pellets räcker med hö

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Pelzi
1

Normalt är det att man ger  en halv dl pellets nån grönsak och massor av hö :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Guldvingens]
0

Ja, man såg det på dubbelhagan och den kantiga ryggen ;). Nu har jag ett hö som ger dubbelhaka också (tyvärr alldeles FÖR BRA för mina lättfödda kaniner), men då har de också en jämnt fin rygg där man inte ser eller känner höftbenen :).

Pellets kan du slopa första veckan helt tills hon bott in sig, och sen vänja in henne på någon vettig pellets som du ger i mindre mängd (skulle säga max halv dl, kanske 1/4 del dl?)

Och Motion på det, så kommer du ha en frisk och sund kanin på nolltid! :D

[Guldvingens]
1

Precis som med hästar så kan man behöva stödutfodra om höet råkar vara sämre vid något tillfälle. Märker markant skillnad på mina om jag får tag på vettigt hö (måste ge pellets), bra hö (räcker med lite pellets bara för sysselsättningens skull) eller mycket bra hö (ingen pellets alls).

Hö kan ha så himla olika värden.

saga97
0

8# såklart

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

atlanta
2

Vilken liten söt tjej =) och vilken snäll man

[MiniPim]
1

Vilken stilig tjej! Glad

Zofia89
0

Tackar för alla tips?!

Förra ägaren skickade med grymt stora säckar med nån "mysli" å pellets" så vill ju gärna bli av med dom…

kan kanske ge riktigt lite på kvällen och bara typ knäckebröd och någon grönsak på morgon??

Hö har hon alltid tillgång till hade jag tänkt =)

Ett problem: köpte vattenflaska igår och den droppar hela tiden, längs natten har halva flaskan tömts och allt i spånet… några tips? på det eller är det bara en dålig flaska??

Fridaaaa
0

#12 Knäckebröd ingår inte i "basmaten" utan mer någon gång då och då bara:)
Tänk på att inte ge mycket morötter eller kålsorter:) (morötter innehåller en hel del socker och kål-grönsaker kan ge kolik, diarrë mm).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
2

Knäckebröd, frukt och grönsaker är mer godis än mat och ska inte ges varje dag.
Hon ser ut att behöva få klara sig på hö ett tag Flört Om det är möjligt så är det bättre att köpa hö av en bonde eller ridskola än på djuraffären, det höt är ofta ganska dåligt och inget en kanin klarar sig på.

[lolloita]
0

#12 Fyll vattenflaskan ända upp och när korken är påskruvad vänd den så som den ska hänga och skaka lite och se om det slutar att droppa. Det måste vara ett visst tryck och inte halvfull flaska. :o)

Chieko
0

Kul att få en kanin bara sådär :D Antar att du är född 89 med tanke på ditt namn, det är jag med.

Om du inte måste ha den i bur skulle jag rekommendera att bygga en lite större Hage eller ha henne helt lös i ett rum. Det ger mer Motion och blir mysigare!

Angående vattenflaskan fick du ett tips?, ett annat är att använda skål. Det är naturligare för kaninen. Dock undviker många det som har spån som underlag, då det lätt blir smutsigt. Själv har jag trasmattor och då funkar det utmärkt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

hobbymupp
1

Grattis till att ha blivit med kanin! Ni kommer ha så mycket kul ihop!
Se till att hon äter ett 100% pellets och inte en blandning,  eftersom att kaniner är selektiva ätare. Dock kan hon nog klara sig på bara hö, om du har ett bra hö. Pellets är ju bara.. tillskott lixom. :) Vill du ge godis så  är öroter och bladgrönt så som persilja, grodblad, nässlor det allra bästa och mest naturliga!

http://kaninmagazinet.se/
Där kan du läsa massor om kaniner!

Lycka till!

Zofia89
0

Tackar åter igen för alla tips?! =)