Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 488 ggr
alexxandra_
0

kanin ute?

Tänkte kolla. 
Vi har en kanin inne i en innebur och funderar på att låta han få vara ute på balkongen.

Balkongen har 3 väggar och tak, alltså är det helt vindstilla och det kan inte komma regn på han.
Sen har vi självklart kaninburen uppe på ett bord så den inte står direkt på marken och om man ger han ett litet hus i buren han kan krypa in i.

Skulle detta funka? 
Vi ska nämligen flytta närmare 80mil om 2 månader och känner inte för att dra på oss en stor utebur just innan flytt. Då vi väl flyttat hade vi tänkt bygga en egen ordentligt utebur. :)

Vi har plusgrader på dagarna, nästan så jag är orolig att det skulle bli för varmt för honom då det blir väldigt varmt på balkongen, ca. 20plus har det varit den här veckan,  men dock någon minus på natten….

Ljusta
0

Du kan ju alltid lägga på en matta eller dylikt på buren och ner på sidorna så att han har tak och skydd på sidorna. Kan ju komma fåglar osv och skrämma honom och då är det skönt med tak, plus att det kan driva in regn om det blåser. Så någon sorts tak tycker jag är ett måste.

Värmen är det värre med. Det kan bli jättevarmt på en balkong om solen ligger på, och kaniner kan dö av värmeslag. Så han kan ju inte bo på balkongen speciellt länge till.

Edit. Jag läste lite för fort… Om ni har minusgrader på nätterna så blir temperaturskillnaden för stor för honom i och med att han är van vid ca 20 grader inne. Bästa är ju att vänta tlls ni flyttat.

Ljustadalens kaningård

alexxandra_
0

Ja jag har han ute nu på dagen för att testa och har en filt som tak på buren. Ska fara och hitta ett litet "hus" åt han att gå in i nu så får man testa. Det finns alltid skugga på en del av balkongen förutom då det är eftermiddagssol, men jag kan ju styra upp något som gör så han får skugga så får man se hur länge det funkar, börjar det bli varmare får man hitta på något annat.