Skumt ?
Var precis ute och gav mina kaniner mat och vatten , fick se en ihjälfrusen kaninunge i Francine's bur då ?
Hon parades den 28 december , och hon fick ingen unge i slutet av januari , så jag trodde hon gick tom .
Min fråga är nu då jag parade om Francine den 24e februari och det blev 4 lyckade parningar .. men eftersom att hon hade en unge i magen , tog det sig eller hur blir det ?
Om hon hade en unge i buren som var död så borde det vara den som skulle ha fötts i slutet av januari, så den har troligen legat där sen dess. Tror inte att hon gått med ungen i magen tills nu, då skulle hon nog inte må så bra. Hon kan mycket väl vara dräktig nu med om du sett flera lyckade parningar :)
Hoppas det går bättre med denna kull!
Ljustadalens kaningård
#1 Ja , det var den som skulle fötts i slutet av januari , men det konstiga är att jag inte sett ungen förut ? om hon inte har grävt ner den i sågspånet .. men den såg nyfödd ut ..
Okej , men då vet jag , blev bara lite orolig eftersom att jag trodde att hon var dräktig , och sedan ligger det en unge i buren ..
Tack !
#2 Ibland kan de gömma dem bra och om man inte städar ur precis allt i hela buren så är det lätt att missa. Har hänt mig med. Många honor, speciellt förstföderskor, har lite problem med att ta hand om ungarna på vintern, så det går nog bättre nu på våren :)
Ljustadalens kaningård
#3 Var ute och kollade så det inte låg några fler , hittade en till .. hon hade bitit sönder magen på den .
#4 Usch, sånt är aldrig roligt att hitta :(
Ljustadalens kaningård
#4 Nej , det kan man lugnt säga .
Det var liksom huvudet och överdelen ( med frambenen då ) , sen kom ryggraden med ett hål där magen ska sitta och baken , allt satt ihop fast magen fattades .. usch .
Hoppas bara att hon är en bra mamma när den "nya" kullen väl kommer om det nu tagit sig ..
Var ute nu igen , såg till min förvånad 2 döda ungar till , hrm ?
Ena hade ett litet hål i magen , precis där navelsträngen ska sitta .. så antar att dom två som var blodiga och bitna i måste hon ha försökt ta navelsträngen på ?
Är ungarna färdigutvecklade och normalstora? Har hänt mig en gång att jag hittade fem små döda ungar, som föddes på dag 16. Dom var dock väldigt små.. Tråkigt. Hoppas det går bättre med nästa kull..
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
#8 Nej , de såg i princip nyfödda ut .
#9 skumt..
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
#10 Tycker jag med …
Såg de inte så där intorkade ut som de kan göra om de legat länge? Kylan kan ju ha bevarat dem länge (vet inte vart du bor och hur kallt det har varit)?
Hon kan inte ha gått med dem i magen i två månader för då skulle hon nog inte ha mått så bra. Hon blev inte omparad i perioden mellan första och andra parningen? Ett tidigt missfall är inte heller troligt, för då ser man att de är väldigt underutvecklade.
Ljustadalens kaningård
#12 Inte vad jag kunde se ..
Hon har varit pigg och allting , så jag vet inte riktigt .
Allra första gången jag parade henne var den 28e december , men jag trodde hon gick tom då hon inte gjorde bo med halm / hö eller päls över huvudtaget när det väl var dags sen . Sedan gick det ca en månad och jag parade om henne den 24e februari .
Min fråga är ju .. finns det fortfarande chans att hon är dräktig trots detta ?
Ja jag tror att hon kan vara dräktig. Jag tror att ungarna legat i buren tills nu men att du inte sett dem bara. Sånt är lätt hänt om de gömmer dem under spånet. Det finns ingen möjlighet i världen att hon fortfarande var dräktig två månader efter den första parningen, så förhoppningsvis så får du bebisar om ca tre veckor, OM det nu inte var så att hon lyckats bli parad som du inte sett och att det var de ungarna du såg.
Ljustadalens kaningård
#15 Okej , då vet jag .
Nej , hon kan inte ha lyckats bli parad när jag inte har sett , för jag släpper aldrig ihop honorna med hanarna om de inte ska paras , plus att alla mina kaniner har varsina burar .