Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2124 ggr
Trollas
0

Mjölklinser?

Jo jag har bestämt mig för att börja träna lite "tricks" med min kanin.

Jag väljer att inet använda klicker då jag anser att det kan bli lätt fel när man inte är så duktig på det vilket jag inte är. Kan man då använda tex mjölklinser? Min kompis har gett sina kaniner mjölklinser när hon velat gett dem godis eller sådär, är det okej för kaninen att äta mjölklinser bara någon gång ibland? :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

LMTninis
0

Jag gav det till mina kaniner förut, dom älskare, gav dom det som godis nån gång i veckan och dom mådde inte dåligt av det i alla fall, men i längden kanske det blir nåt fel?

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

HolyFuck
0

Mina kaniner älskar nyttiga saker, och gör vad som helst för att få en liten bit Johannesbröd, torkad persilja osv.

En matglad kanin kan man instället passa på att bara ge nyttigt godis till! Nu vet inte jag hur pass onyttigt mjölklinser är, men helt superbra är de nog inte.

hobbymupp
0

Jag tror inte att mjöllinser är bra. Kaniner är veganer och de flesta djur är väl eg laktosintolleranta? Till och med majoriteten av alla människor på jorden är laktosintolleranta.

Egentligen är det enda naturliga för en kanin saker från just naturen, och då helst bladgrönt. Till och med något så sött som små bitar päron är nog bättre för kaninen än mjölklinser, just pga laktosen. Ge små mängder grönsaker eller örter/bladgrönt. Du kan få tag i sånt på typ ICA. Se till att ge sådant som är så icke-sött som det bara går :)

Trollas
0

Okej, jo jag tänkte bara ge dem någon gång ibland som extra sötsaker :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

*Hjärtats hoppkaniner*
2

Mina kaniner älskar mjölklinser och det är inget fel med dom. Jag brukar öva inkallning då och då, då tar jag mjölklinser som belöning. Men annars brukar jag tricksa med dom och då får dom t.ex bananchips, torkad persilja el. dylikt. Mjölklinserna innehåller: Råprotein 4.0% Råfett 26.0% Råaska 5.6% Kolhydrater 61.9%

Alltså är dom inte super nyttiga, och det står det på baksidan. "Ge maximalt 5 mjölklinser per dag. Tänk på att detta är ett kompletterings foder. För stora mängder snacks kan orsaka övervikt." Sammansättning: Socker, oljor, fetter,mjölk och mjölkbiprodukter (minst 10%), spannmål, mineraler.

Kram Hanna ~ http://typkaniner.blogg.se

dermot
2

#5 Fast vi ser ju redan här att det finns mjölk och mjölkbiprodukter som en kanin egentligen inte bör äta av alls. Bättre att ge en bit morot, skulle jag säga. Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

hobbymupp
3

"Kolhydrater 61.9%" Aooouuuutsch! Kolhydrater, lurig grej. Kolhydrater kan vara fibrer, eller så är det socker. Hade det varit fibrer hade det stått fiber, men "kolhydrater" här är troligen socker.

Jag undrar bara, varför ger man sin kanin nått sånt när de tycker morot/dylikt är minst lika gott? Visst, vi människor tycker att det är roligare, men kaninens mage då? Jag skulle personligen aldrig ge nått sånt till min kanin. Man ser inte alltid på kaninerna hur de mår av nått de får äta. Det visas senare om man obducerar/slaktar dem, hur mycket fett de har under huden.

Suskiv
1

#5 tittar man på innehållsförteckningen så är det bara olämpligheter.

Socker - onaturligt och skadligt för kaniner

Olja - fett, onaturligt och skadligt för kaniner

fet - ännu mer fett

mjölk och mjölkbiprodukter  - kaniner är veganer och laktosintoleranta. Människor som är laktosintoleranta får magknip och diaree, är nog inte så kul för kaniner heller.

spannmål - egentligen inte heller naturlig föda för kaniner, men ändå vanligt att man ger.

Jag skulle aldrig ge mina kaniner mjölklinser, bättre med morot, bladgrönt eller nått annat mer naturligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

*Hjärtats hoppkaniner*
0

Dom ser inte ut att vara speciellt bra för magarna, sedan brukar det stå på andra godis förpackningar som "yoghurt drops" att man får ge Max tre stycken om dagen. Här står det fem vilket enligt dom kan låta som att dom är nyttigare eller bättre, när dom Igentligen är sämre och dåligare för den lillas mage. Då håller jag med, man ska nog ge en banan bit istället! Jag har ju köpt som lösvikt på granngården, det fanns torkade äppeltärningar, bananchips, torkad persilja m.m och det är nog bättre för magen! Kram Hanna ~ http://Typkaniner.blogg.se