Dog inatt-lämnade sin kompis
En av våra kaniner dog plötsligt inatt. Hittade henne loiggandes död ute i hagen med kompisen tätt intill sig som buffade på henne precis som om hon försökte väcka liv i henne igen.
Inte för att låta okänslig, men hur gör man nu? Ska vi skaffa en till kanin så fort som möjligt? Jag vill ju inte att den andra ska behöva vara ensam.
Vänta att se hur kaninen verkar. Denkommer förmodligen bli lugnare, den har ju ingen kompis att busa och bråka med längre.
Sedan är det inte säkert att en ny kompis funkar, så OM du skaffar en ny kanin så lär du ha en extrabur i beredskap.
Jag hade en pensionär som dog i min lösdrift i början av januari, alla andra nio honor satt runt omkring henne i boxen och värmde henne när jag kom ut, som om de visste att det var något fel..
#1 Oj va rädd jag blev när jag läste det nedre stycket x'D Haha trodde du menade "Människo"pansionär… Hahaha så fel det kan bli!
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#2 Haha, nej då, en gammal hona på 7½ år :) Hon hade en fint sista år på lösdrift på 10 kvadrat iallafall <3
Jag har så att jag kan sära på dem om det skulle behövas. Tycker bara så synd om den som vart lämnad :(
Det är det. Om du provar att se om det funkar med en annan kanin har jag hört att man ska prova på neutral mark. Lycka till!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Men det verkar vara problem att hitta en utekanin. De flesta som finns på annons nu är innekaniner och det är väl kanske inte så lämpligt att sätta ut en innekanin nu?
Jag har utekanin till salu.. Beklagar verkligen sorgen!!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#6 Vart i landet bor du? hos mig är det plusgrader nu och jag tror inte att en innekanin har svårt att anpassa sig att bo ute om det är över 0 grader. Är det kallare på nätterna kan du börja ha den inne på natten och ute på dagen om du kan. Alt. i ett garage eller dyl.
#7 Vart bor du?
Jag bor i Dalarna, och det är då plus på dagen nu iallafall, och relativt "varmt" nattetid. Vet inte om jag är så sugen på att ha kaninen inne om det inte är absolut nödvändigt. Vi hade ju tänkt ha dem inne över vintern men efter tre dagar inne åkte de ut igen då vi nös som bara den.
Jag bor ju i Skåne.. Men transport brukar ju kunna fixas ;)
/ Cornelia Andersson,
Ja det var ju en bit bort. Har ännu inget körkort heller så jag kan inte åka själv heller. Vad är det för kaniner du har?
Usch vad tråkigt med kaninen, aldrig kul… :(
Om du är intresserad har jag en utekanin hona till salu, vi finns strax utanför Uppsala men transport kanske kan ordnas? Köparen står i så fall för det. :)
Hon heter Lapis och är supertrevlig och tam, en härlig dam! Mer info om henne finns här:
http://kanin.ifokus.se/discussions/4f46910dd4ebea7f8f00d4fa-s-bla-dvvhona-sb-och-rb och här http://vassarnskaniner.weebly.com/till-salu.html
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Kolla hemsidan ;)
www.borgargatanskaniner.weebly.com
Kan ev. tänkas sälja hanen Superstars Sture Junior (finns under hanar) ;)
Kan ju kolla på transport i fokus ;)
/ Cornelia Andersson,
#12+13
Ni hade fina kaniner båda två :)
Miranda var ju dock en sådan där som fick hjärtat att bulta lite extra med sitt lurv :)
haha ;) ja visst är hon.. :''3
/ Cornelia Andersson,
Kaniner är kolonidjr och kaninhonor bör hållas tillsammans på en yta där varje kanin får en yta på ca 10 m2 
Så här ser kaniner varandra:
en hane ser en annan hane som en rival om honorna.
en hane ser en hona som en parningskamrat.
en hona ser en hona som en inkräktare om det är på hennes revir( som är ganska stort).
Detta är då enlit mina erfarenheter
Persomligen tror jag inte att hon behöver någon ny kompis
det var synd att din ena kanin dog, R.I.P
Kanske hon inte behöver, men dessa två var som ler och långhalm och gjorde allt tillsammans.
Nu är hon jättekonstig, så fort jag kommer ut till henne vill hon inte längre gosa, utan går in i buren och kommer ut i hagen igen efter att jag har gått. Annars är hon alltid först fram när jag kommer ut.
Miranda är förresten van vid att gå med andra honor. Fast visst, man kan ju aldrig veta
/ Cornelia Andersson,
jag hade oxå 2 aknsker och sen var vi tvugna att avliva ena och en vecka efter köpte vi en till för att jag tycker när en kanin en gång varit med ngn annan rät så länga så ska dom alltid vara tillsammans med en annan kanin :)
Så ledsamt när de dör.
Hur gammal var kaninen som dog? Var hon sjuk? Jag tänker på att det kan vara bra att kolla upp att kaninen som är kvar är frisk och inte har smittats av något från den som dog, innan du provar att introducera en ny kompis.
#16 Det stämmer inte alls det att dem bör ha hela 10 kvm för att hålla ihop.
Mina bor på runt 1,5-2 kvm och fungerar super tillsammans, dock kommer dem flytta till större yta som är ca 3-3,5 kvm. Kan tillägga att det är 3 honor i olika åldrar.
Och många kaniner uppskattar kaninsällskap. Har dock mina hanar ensamma men vill inte kastrera (av olika anledningar). Men det mår lika bra för det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min frigående kanin hane dog i lördags :/ eftersom han hade brytit sig in i min väska och ätit choklad.. fast med hundens hjälp. riktigt hemskt. Jag funderade på om jag skulle skaffa en annan kanin som kan vara fri då min hund inte behöver vara ensam.. visade sig att mina bägge honor älskade honom lika mycket (:
Har 4 små hanar som letar hem om du är intresserad.
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
De är födda vid midsommar 2011 så de är inte gamla, kullsyskon var de.
Hon som dog har inte betett sig annorlunda, blivit risig i pälsen eller visat sig vara sjuk på annat vis så jag tror att det kanske var något som jag inte kunnat påverka, tex hjärtfel eller liknande.
Eller ihjälskrämd av något utifrån?
Jag bor i Vansbro i Dalarna Imasy, har nog någon dvärgvädurshona att avvara om du vill ha sällskap åt din tjej :)
Mina avelshonor går redan i tantbox, så de är vana sällskap. De är nu 7st på 10 kvadrat..
Nej något utifrån tror jag inte det var, dels så har vi nät runt hela pyttelilla tomten och sedan glasdörrar in till altanen, och jag såg inga spår från en älg på gräsmattan ;)
Vansbro, ligger inte det ganska långt bort va?
Bor du i Falun? Det är 10 mil tror jag
Ajdå, ja det var en bit. Tror inte jag har någon som har lust att skjutsa mig så långt men går det att åka tåg tex?
Det går :) Kolla dalatrafiks hemsida. Jag skulle kunna hämta dig vid stationen i Vansbro om så skulle vara fallet :)
Ska kika på lite tåg får se vad jag hittar. Vilka är det som behäver nya hem? Är det någon speciell dag som passar dig bäst?
Shit vilken avkrok du bor i ;D Kollade lite kollektivtrafik och endast buss kan man åka till dig, en enkel resa på 2 ½ tim.
Haha, jag vet, liten by :D
Nästa vecka är jag ledig mån och tors :)
Det verkar ha löst sig, genom bekantas bekanta, men det återstår att se imorgon :)
Härligt! Med kanin eller skjuts?
Beklagar, hoppas att hon kommer att trivas med den blivande kompisaen 
#22 Ska du bygga ut kaninboden? 
#35 Nej men dem ska få jättekaninens yta och han ska få flytta in i huset istället :) Sedan ska Alex (som går själv) få flickornas utrymme, så stor yta till alla :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#36 aha, vad mysigt att han ska flytta in. Följer dina bloggar nämligen
Har dock svårt att läsa på kaninernas blogg pga bilderna i högra hörnet, de skymmer texten så att jag får vänta tills du har uppdaterat mycket så kan jag läsa när inläggen kommer nedanför bilderna… men det är en annan sak…. 
Men kanin. Har engagerat alla jag känner att leta kanin och det betalade sig :P
Härligt! Lycka till med de små, hoppas de kommer överens :) Tänk nu på att det inte bara är att släppa in den nya till den gamla, helst neutral plats först och göra rent buren så mycket det går under tiden. Sedan Bråkar de? förmodligen mycket första veckan/veckorna medans de gör upp rangen.
Bitmärken i öronen /ryckande av päls är vanligt när man släpper ihop vuxna honor, men det är ingen fara, bara att hålla koll så det inte blir allvarliga sår :)
Så, nu har jag en lycklig kanin igen som fått nya kompis att pussa på. Det blev ett litet lejon. Eller två kanske man ska säga. Kunde inte välja.
I morse fick de träffa varanda "på riktigt" efter att ha fått lukta på varandra genom galler under natten. Först fick de små utstå en "ridtur" av högsta hönset, för att avslutas i ett pusskalas.
Kan du inte ta kort på dem? Alltid roligt att se!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det kan jag göra :) Håller på att städa ute på altan och ska möblera om lite, men kan slänga upp ett par bilder lite senare.
Vet att pappan iallafall var en Storms kanin, och sådana finns det väl några av här?