vanvårdad kanin
Min kompis har en kanin som enligt mig är vanvårdad. Dens klor var otroligt långa och hade ksruvat sig flera varv och kaninen gick till och med på sina klor. Jag tror också att pga klorna fått fel placering på tassarna och skuttade inte "rent" utan gick fram. Det rann i ena ögat och jag hörde han andas väldigt tungt som om det var något ivägen, lät som en gris. Enligt henne hade han heller inte varit ute på 2 år. Något jag reagerade stark på förutom klorna var att han inte hade något hö och ägarens försvar var att "han gillade det när han var liten, men sen låg han bara i det så vi tog bort det". Jag frågade varför dom inte klippt klorna och hon sa att kaninen var aggressiv. Han visade en viss aggrissivitet vid matskålen men utanför buren var han hur snäll som helst. Jag sa snällt att vi borde klippa klorna och det gjorde jag ( gick hur bra som helst) och sa också att de bör göra det varje månad. Jag fick dom också att köpa hö. Tycker ni att jag borde säga till dom ännu skarpare nästa gång? vad kunde jag gjort bättre? Vad tycker ni jag ska göra? Vill inte att kaninen ska må dåligt och tyckte fruktansvärt synd om han!
Anmäl dem! Utan tvekan! Eller försök få kaninen själv och ta hand om den?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har varit med om en liknande sak. Man blir helt förtvivlad, med tanke på att det ändå är en kompis. Men till sist tog jag modet till mig och skickade in en anmälan till länsstyrelsen. Tycker verkligen du ska göra det också! Man tycker det är läskigt och känns fel och ledsamt, men det är så värt det. Lycka till, bra att du hjälper den stackarn
hon frågade faktiskt om jag kunde ta den och dom var otroligt glada för att jag klippte klorna och slängde in lite fakta som tex att typ 80% av födan ska bestå av hö :P Men kaninen var typ 7 år och dom skulle ändå avliva den.
#3 Onödigt att avliva en kanin om den är frisk, även om den är 7 år, den kan leva många år till med rätt vård.
Håller med #4, man behöver inte avliva en kanin bara för att den är 7 år. Ge den några bra sista år istället!
Håller med Frida, ge den ett värdigt och glatt sista år så den minns sin sista tid i livet som något psositivt och härligt.
förlåt om jag snattar tråden liute men min kompis bror bryr sig heller inte om sin kanin och hon försvarar han.. Kaninen bor i en stor hamsterbur (under vintern)!!! och dom klipper inte klorna på den :(
hon säger att hennes bror låter kaninen vara ute hela tiden och dom gosar ofta men kaninen är rädd av sig och springer iväg så fort man kommer till buren så då borde den vara ''tam'' om han skulle gosa med den hela tiden..
Hon själv har marsvin, dom får påfyllning av pellets så fort skålen är slut och dom är riktigt tjocka!! hon har såndär eldpellets i hela buren och dom är alltid i sin bur. En gång sa hon, jag önskar faktiskt att jag hade ett annat djur :{
Ja, det är klart och så tänkte jag också. Att den någon gång i sitt liv få leva som en kanin. Men jag kan tyvärr inte ha en till kanin som det ser ut nu tyvärr :( känner som om jag är kaninens ända hopp nu..
Nu tändes lite hopp.. Frågade mamma och hon skulle fundera på det. Jag berättade allt hur den har det. Hon sa att om ägaren och jag kunde komma överrens om att vi kanske dela på veterinär kostnaderna så kunde jag kanske ta kaninen. mamma sa att kostanderna inte får bli för höga!
#7 men det där lät ju verkligen sjukt dåligt! Om du inte kan få dem att göra nåt åt det kanske du ska anmäla, för så här ska det ju inte vara
Och så sa hon att hon inte ville ha sina marsvin, varför skaffade hon dem kan man undra? Det lät väldigt hårt för dem att gå på sånt där eldpellets och man kan ju inte fylla på skålen så fort den är tom!
Hoppas det löser sig!
#9 hoppas att du kan ta över honom och att den tillslut får det hem den förtjänar! Lycka till! 
#10, ah jag och min andra kompis säger till henne men hon skiter i det, skulle vara så taskigt att anmäla för att hon är en av mina bästa kompisar och jag vet inte hur man gör…
#11 i know the feeling! känner så just nu
#11 Din kompis vet ju inte att det är just du som anmäler. Jag skulle inte tveka en sekund, det är ju ett liv vi pratar om! En levande varelse med känslor.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#11 Som sagt är - anmäl. Hon vet inte om att det är du som anmäler och du gör det för djurens skull, inte hennes. Det kommer antagligen inte ens att påverka henne särskilt mycket, det är djuren som får det bättre bara. Go for it säger jag, bryr du dig faktiskt om djuren är det bättre med en anmälan. Ni har gett henne flera chanser ju..
Skiter hon i det - eller är det snarare så att hon inte förstår hur man ska göra? Kaninen har verkligen levt helt förfärligt, men de verkade trots allt bli lite glada över att du hjälpte dem. Kan du inte försöka lära henne att ta hand om sin kanin så att hon förändrar sitt beteende? Om du kan få henne att förstå sina djurs behov, så är det bättre än en anmälan - om hon inte vill lära sig och inte förbättrar något är det givetvis en annan sak.
http://brisingasmycket.se
#7 Stackars marsvin och kanin.
Jag hade anmält dem, man kan ju göra det anonymt.
TS: Vart finns kaninen? Är han pigg och kry annars?
Måste bara fråga, hur lyckades du klippa klorna på den om klorna hade snurrat sig flera varv?
Skönt att du sa till de. Finns så många som har djur som inte borde ha djur. Hoppas du får ta över den.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#18 klippte bara som vanligt. Dom hade inte snurrat sig runt tassen utan skruvat sig :)
#17 han verkade inte så pigg enligt mig :) men om man varit inne i en bur så länge blir det ju så att man bara sitter där.
#16, men vet inte hur man anmäler :(
okey, för jag fundera om det kanske gick att kastrera honom? Fast han är väll kanske för gammal och så? Annars hade han kunnat komma hit. Men har redan en hona, och mina kanin får inte sitta i bur - så därför tänkte jag på kastrering. =) Men men, hoppas att ni kan få hem honom! Men bra att det skärpte till sig ändå efter att du påpekade - berättade osv. Tycker även att du gjorde rätt och pratade me dom lugnt, visade och hjälpte till lite (medans en annan inte kan vara lika lugn^^). En del kan behöva puff, och sen så finns det människor som vägrar att förändras, men dom tog till sig råden och sånt allafall.
#21 ja jag blev ju skit sur inom mig. men man kan ju inte komma hem till dom och påpeka minsta fel som dom gör med kaninen, man måste ju liksom börja någonstanns och det jag tyckte var viktigast var att klippa klorna och se till att hö finns. :)
#2 Hände det någit med anmälningen då?
Känns lönlöst att anmäla om ingenting händer.
anmäl till polisen!
HAHAHAHAHAHA…..
Hoppas du kan ta honom!
#24 Polisen gör inget åt sådana "småsaker".
http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d713c42b9cb462244053408-hur-anmaler-man-vanvard-av-djur
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#22 nej inget alls. Dom stackars kaninerna bor fortfarande kvar där.. Men det är alltid värt ett försök!
#22 Jo det kan man, om kaninen vanvårdas som denna gör, kan man det visst det.
Oftast om man gnäller och låter sur/arg och sånt där så brukar det ofast få dålig motsatt effekt, och det brukar man sällan komma någon vart med. Så man börjar på ett trevligt sätt och informerar och visar lite och allt sånt. Taktiskt. Det brukar funka bäst. Sen så finns det idioter till allt där man måste ta till hårdhandskarna. Men att börja mjukt är alltid en bra början.