Yta 3 kaniner
Är det för litet för 3 kaniner att bo in bur med måtten 115x180(cm)över natten och på dagen bo i en Hage på 300x300(cm) över dagen?
Jag hade haft en yta som är godkänd för minst 4-5 kaniner till 3 kaniner :)
Vilket din är, för den är 2.07 m² (utan hage)
Sedan hagen är 9 m² :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Vart finns dom måtten? Asså dom godkända måtten per kanin om du fattar x) Alltid bra att veta
#2 På jordbruksverkets sida :)
#3 Ahh, Tackar! =)
Är alla honor?
#5 Dom bor inte så just nu utan jag ska bygga en sån bur nu till våren/sommaren. Då kommer min kastrerade hane och två honor bo där =)
ok
Jag vill tipsa dig om att ha ca 20 m2 till kaninerna efterssom kaniner är kolonidjur och honor har revir på runt 10m2 per kanin
om du har en så stor bur kan honorna få varsitt revir och samsas bra 
#7 Nej man behöver inte ha runt 10 kvm/kaniner, då hade jag inte kunnat ha mina 3 honor ihop ;)
I det vilda kanske dem har det så, men inte tamkaniner.
Jaha, ok :) är verkligen beteendet så mycket förändrat kring det? :) Kaniner är ju kolonidjur och inte flockdjur så undrar det ibland, men bara det funkar bra för dig så ;)
Jag får prova och se om det funkar antar jag =)
#9 Ja det är kolonidjur, men dem behöver inte 10kvm var för att trivas ihop ;) Möjligen att hanar behöver det för att ens gå ihop men inte honor :)
Visst kanske skiljer där med, men väldigt många som har flera honor ihop på under 10kvm, som fungerar kanonbra :)
#11 men ägaren vet ju inte hur kaninerna mår psykiskt egentligen, den domonanta kanske ''mobbar'' den andra så att hon mår psykiskt dåligt.
#12 Men det mst ju ändå finnas någon storleksbegränsning. Jag tror inte att så många med fler kaniner i samma bur har en egen jätte gård till dom, utan jag håller på vad #1 sa 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Om personkemin inte stämmer mellan kaninerna så är det inte säkert att det hjälper hur stort utrymme de än har. Jag har haft ett honpar som trots att de hade mer än 40 kvm och varsin bohåla inte trivdes tillsammans efter ett år.
Och så finns det ju kaniner som är så tajta med varandra att de kan dela en relativt liten bur och ändå bara älska varandra. Så man måste nog se från fall till fall och inte bara stirra sig blind på antalet kvadratmeter. Och så ska man ju komma ihåg att ur kaninens synvinkel är ju alltid "ju större desto bättre"!
Jo om man har en kastrerad hane och en hona så kan de nog bli jättegoda vänner, men tror ändå inte att honor är gjorda för att dela på ett revir
( det här är då vad jag ycker och tänker ;))
Jag har just nu sju honor på 10 kvadrat, hade tio honor där i somras.
Som alltid med honor som bor ihop så får man vara beredd på lite bråk, iallafall i början när de gör upp rangordningen.
Bitmärken i öronen, hårtussar som flyger osv…
Jag personligen har märks att de går bättre ihop när de är fler, än om de är några få. När de är 2-3 så slåss de hela tiden… Jag var tvungen att låna in två honor förra året när min aövriga avelshonor var i Avel..
#15 Fast har man kastrerad hane med hona behöver man inte heller ha 10kvm/kanin, inte ens säkert att dem trivs heller oavsett ytstorlek (dock brukar kastrerad hane med hona fungera bra=
#17 jo men jag menade inte att man skulle ha minst 20 kvm/ kanin om det är kastrerad hane o hona
lite otydligt skrivet ;)
men om man har så så tycker jag att man ska ha större burmått än vad som är lagligt, tycker att det är konstigt att man får ha två kaniner på en yta som är minimum för en 
#18 Ja absolut större yta än vad som är minimum, även för ensamma kaniner:)
Men 10kvm/honkanin om man har flera ihop är lite väl mycket ;) hehe
#19 ja
tycker också att man ska större yta även till ensamkaniner, har det till mina
Hermelinen har en bur på 140*80*70-80 (cm) och dvv har en på 145*75*70-80 (cm) .
Jo, det låter mycket
men jag håller fast om att jag tror att det är bäst för dem